שערי
חליפין
שינוי אחרון: 28.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.616
אירו3.924
ליש"ט4.540
100 יין3.272

סקירת תכני הכינוס ה-12 למערכות רכב וחלפים, 17.6.15

מאת: אינג' אשר אמדו
צילומים אורן קיפניס

הכינוס ה- 12 למערכות רכב וחלפים בארגון הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים והאדריכלים בשיתוף משרד התחבורה נערך ב-17.6.15 במלון השרון בהרצליה.
הכינוס המקצועי רב המשתתפים הפך עם השנים למקום מפגש וסיעור מוחות פורה בין העוסקים בענף התחבורה בישראל, כשבין משתתפיו נציגי איגוד יבואני הרכב, איגוד המוסכים, איגוד מכוני הרישוי, איגוד יבואני חלפי הרכב, מנהלי תחבורה, ארגון יצרני חלפי הרכב, איגוד קציני הבטיחות, איגוד מנהלי הרכש, איגוד השמאים, משרד התחבורה, נציגי חברות אוטובוסים, נציגי צה"ל, נציגי אקדמיה, נציגי חברות מסחריות העוסקות ביבוא ויצוא חלקי חילוף לרכב, משרדי ממשלה ועוד.
את הכינוס ניהל במקצועיות וביד רמה כמנצח מיומן, אינג' שמואל בן ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים והאדריכלים.

בפתח הכינוס נישאו דברי ברכה:

"תעשיית הרכב העולמית עוברת טלטלה", אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים
לדברי עמנואל ליבן: "תעשיית הרכב העולמית עומדת בפני טלטלה וזאת לאור הדרישות המחמירות ובמיוחד דרישות איכות הסביבה, אלו יגרמו לשינוי משמעותי בענף." מר ליבן ציין "היקף היבוא האזרחי בתחום התחבורה עומד על 5$ ביליון והיקף היצוא עומד על 900$ מיליון ומתבצע על ידי כ-110 מפעלים העוסקים ביצוא. במקביל פועלות כ- 150 חברות הזנק העוסקות בענף החלפים בתחומי: מערכות בקרה, מערכות התראה, תוכנות בתחום הרכב, תחליפי דלק, רכבים עתידיים, הנעה היברידית ועוד. מאחר ויצרני הרכב בעולם רוכשים כ- 70% מתשומות היצור מקבלני משנה, הדבר מעודד ומאפשר לחברות הישראליות להיות חלק פעיל מהענף ולחבור למערך היצרנים העולמי." לדבריו "ע"פ הטיים מגזין בעוד 10 שנים התחבורה תהיה מושתתת על תחבורה הנוסעת לבד, וזה חלון הזדמנויות מצוין גם למדינה. על כן אני ממליץ להקים ללא דיחוי, מוקדי פיתוח בהם ישולבו מהנדסים, מפתחים ויצרנים ישראליים אשר פרי פיתוחם יבשיל וישולב במערך זה. אני  מעודד מהתעוררות גם באקדמיה, בה רואים יותר ויותר סטודנטים המתקרבים לענף הרכב ובעתיד ניתן יהיה לשלבם בתעשייה." ליבן הדגיש את ההזדמנות המתחוללת בטכנולוגיה של הרכב ואת הקשר בין  מוסדות החינוך- חברות הזנק- תעשייה- מחקר ופיתוח." וזאת לאור  התפיסות החדשניות בתעשיית הרכב בכל הקשור למערכות הנעה. ניהול אנרגיה וחומרים חדשים.  גידול בחלק היחסי של אלקטרוניקה , בקרה ותקשוב במחיר הרכב - תיכון ויצור רב תחומי חדשני כגון D3  - הגדלת נתח תיכון ויצור של קבלני משנה ע"ח יצרן הרכב."
בתמונה מימין: אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים

"תוכנית המשרד - הגברת האכיפה, הסרת החסמים והגברת השירות", מר אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה
לדברי מר אבנר פלור "עשינו מהלכים היסטוריים ובמיוחד שינוי ארגוני באגף הרכב. התאמנו את עצמנו לתמורות החלות בענף הרכב. כרגע יש על השולחן פרויקטים חדשים בתהליכי עשייה. אנו חייבים להתאים את עצמנו לכל המתרחש בעולם. חשוב לנו להתעדכן."  לדברי מר אבנר פלור "חסרים לנו כרגע כ-1500 נהגי רכב כבד וכ-3000 נהגי אוטובוסים. תחום התחבורה בישראל עדיין לא הדביק את הנעשה בעולם. יש צורך מיידי להקים יותר בתי ספר, היום בפועל יש 8-10 בתי ספר המלמדים את תורת הרכב. במקביל התחלנו בעבודה לגיבוש תוכנית מוסכים עד שנת 2020 כדי להסיר חסמים, ולשפר את השירות.  מתוכננים לקום כ-20 מוקדי שירות ורישוי חדשים."  מר אבנר פלור  ציין שעם כינונה של הממשלה החדשה  הושם דגש בנושא האכיפה כך שגם מעבדת הרכב הטכנולוגית באוניברסיטת אריאל תיקח חלק בשיתוף הפעולה המתחולל בין גורמי ממשלה, בתי-משפט ומשטרה. לדבריו:  "עם הצטרפותנו ל-OECD גם ישראל נכנסה לארגון התחבורה הבין-לאומי, תוך שיתוף פעולה גם עם הממשל האמריקאי בתחום התחבורה."
בתמונה משמאל: מר אבנר פלור, סמנכ"ל משרד התחבורה


"הערכות מינהל אגף הרכב משרד התחבורה", מר משה ויצמן, מנהל אגף הרכב משרד התחבורה
משה ויצמן הדגיש בראשית דבריו את העובדה שרבים הם כלי רכב הנעים על כבישי הארץ בצורה בלתי בטיחותית ויש לתת על כך את הדעת. משה סקר את מבנה המשרד המורכב מ: מנהל התנועה, רשות ייבוא-פיקוח על מוצרים ותעשייה וסחר וייצור.
וויצמן מדווח כי לאור מספרם הגדול של הרכבים עם הליקויים, יעדי המשרד יתמקדו  בבטיחות  ובאיכות הסביבה.

בתמונה משמאל:
מר משה ויצמן מנהל אגף הרכב משרד התחבורה


בתחום הבטי
חות:
1 א. אימוץ תקינה אירופאית, ארה"ב, בתהליכי אישור תקינה קנדית-
מעטפת בקרה איכותית - אימוץ נורמה עולמית - תחרות פתוחה שקיפות - שוק ישראלי משוכלל.
1 ב. אחזקה / ייבוא / פיקוח
חלקי חילוף - בדיקות תקופתיות ופיקוח - בקרה בכבישים לאיכות הרכבים - פיקוח סחר וייצור - פיקוח במוסכים - אישור מוצרים עפ"י מעבדות - טכוגרף דיגיטלי מגביל מהירות (7.5 טון) לחדשים. 
בתחום איכות הסביבה:
נוסחה ירוקה - כללים עולמיים - שיתוף פעולה בין משרד לאיכות הסביבה + רשות לאנרגיה  חליפית.                                                                                     
"מה בוצע ?
אוטובוס חשמלי, משאיות בגט"ד, רכבים היברידיים, רכבים זעירים, אופניים חשמליים.
מה צופן העתיד? שינוי מבנה ארגוני - חוק רישוי רכב חדש - מדיניות מוצרי תעבורה - תחבורה נקייה יותר - הגברת הפיקוח + הענישה                              
הפרויקטים העומדים על הפרק: צמצום הבירוקרטיה (לא על חשבון בטיחות) - מבנה ארגוני חדש - טכנולוגיה (אמצעי מיגון והתראה ) איחוד מקצועות - מקצוע הרכב בישראל (לימודים, מעמד) - רכבים חשמליים זעירים - גט"ד - הכנסת מערכות
בטיחות ( שכיחת  ילדים, רתום)- רכבים אוטונומיים - ותחזוקת הרכב 2020

"ענף הרכב והתחבורה: חוסר משווע בכוח אדם מקצועי והעדר אכיפה", מר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב
לדברי מר יקי אנוך: "ברצוני לבקש שתי משאלות. המשאלה הראשונה אנחנו במשבר בגלל חוסר משווע בבעלי מקצוע וכוח אדם מקצועי בענף הרכב. משקיעים זמן ואמצעים רבים לקידום החינוך הטכנולוגי, אולם הקצב אינו מספק והמשבר ניצב בפתחנו. אין מי שיטפל ויתחזק את כלי הרכב המתקדמים, בודאי לא את רכבי דור העתיד קרי הרכב האוטונומי. משאלתי מכוונת לכל אחד ואחד שיהפוך לשגריר ויפעל להביא אנשים טובים ומוכשרים לטובת הענף.
המשאלה השנייה:  ביצוע אכיפה. לדבריו: "משרד התחבורה מוציא נהלים ותקנות אולם לדאבוני אין אכיפה, אני מדגיש אין אכיפה! המצב בלתי נסבל  וגורם לאי סדר בשוק. המשרד חייב לטפל בנושא ללא דיחוי. חוקים ונהלים ללא אכיפה הם אוטופיה. העובר על החוק חייב להבין שתוך זמן קצר יישא במחיר וייענש בחומרה רבה, רק כך ניתן יהיה לקיים את הנדרש." מר אנוך בירך את באי הכנס והמרצים בתחומים העדכניים ובמיוחד ציין את נושאי ההנעה בגז טבעי ומניעת שריפות באוטובוסים.
בתמונה משמאל: מר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב

"הרכבים הנעים בכבישי הארץ עם תקלות וליקויי בטיחות, הינם פצצה מתקתקת", מר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים
לדברי מר רונן לוי "אני בהחלט מתחבר לדבריו של מר יקי אנוך נשיא איגוד יבואני הרכב, ומצטרף לזעקתו שיש להרחיב את ההון האנושי המקצועי במוסכים. לדבריו "התעשיינים אינם מכשירים בעלי מקצוע. השווקים ריכוזיים, מספר התלמידים בענף מזערי לעומת מקצועות אחרים. מר רונן ציין בהתלהבות: "המנטרה שעובדי מוסך אינם מרווחים איננה נכונה כלל וכלל. יש מוסכים שבעלי המקצוע מרוויחים יותר מעו"ד, יש פחחים וצבעים שמרוויחים מצוין." מר לוי מציין שבכוונת האיגוד להקים רשת מוסכי ביניים יותר זמינה ובטיחותית." לדבריו בסקר שנערך אחוז גבוה מהרכבים הנעים בכבישי הארץ, נעים עם ליקויים ותקלות בטיחותיות. זה מטורף, זו פצצה מתקתקת". לדבריו "משרד התחבורה אינו סופר את התקלות, וכמות הנפגעים רק עולה ועולה. על כן יש לתת את הדעת בנושא, ויפה שעה אחת קודם."
בתמונה משמאל: מר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים


"ישראל במעבר לשימוש בכלי רכב מונעים בגז דחוס", מהנדס שמואל בן ארי, ראש הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים
בן ארי
פתח את הכנס ובירך את המרצים והמשתתפים. לדבריו: "תעשיית הרכב העולמית עוברת מספר שינויים רציניים – תקן יורו 6 לפליטת מזהמים כבר נכנס לתוקפו, וזאת תוך איחוד דרישות בין אירופה, יפן וארה"ב. העמידה בתקן זה הייתה ההשקעה הגבוהה ביותר מהבחינה הטכנולוגית והכספית שתעשיית הרכב עמדה בפניה מאז תחילת הכניסה לתקני היורו השונים."

בתמונה משמאל: מהנדס שמואל בן-ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים

לדבריו "התעשייה מנסה לפתח כלי רכב אוטונומיים אולם יחד עימם תשתיות תקשורת מורכבת בין כלי הרכב לבין כלי רכב אחרים, בין תשתיות הכבישים והדרכים. המעבר לשימוש בכלי רכב מונעי גז טבעי דחוס, מקבל בימים אלו תאוצה, פורסמו כבר התקנים הישראליים לשימוש בגז הטבעי הדחוס, למוסך המטפל בכלי הרכב, לתחנות התדלוק וכן דרישות החובה של משרד התחבורה."  לדברי מר בן ארי, "רבים עוסקים כיום בעולם בפיתוח כלי רכב אוטונומיים המסוגלים לנוע ללא נהג, חברת מרצדס עובדת כיום על פרויקט  בשםCAR 2 GO. בעתיד הקרוב מכוניות יחפשו בעצמם מקום חניה. הכניסה והיציאה לחניון תעשה באמצעות הסמרטפון עם אפליקציה מתאימה. בימים אלו חתמה חברת מרצדס על הסכם עם חברת בוש לפתח חניונים אוטומטיים. פתרונות אלו יכולים לשמש שדות תעופה, חניוני רכב של חברות גדולות, חברות השכרת רכב ועוד. מחזור מכירותיה של חברת Bosch mobiliy solution  שהינה החטיבה הגדולה בבוש היה בשנת 2014 יותר מ33- מיליאד יורו. גם חברת פולקסוואגן חתמה עם חברת סיאק הסינית על פיתוח כלי רכב היברידיים נטענים וכלי רכב חשמליים מלאים. בכוונתם לפתח תוך 4 שנים 15 דגמי כלי רכב חשמליים חדשים. פולקסוואגן מתכוונת להשקיע בסין 22 מיליארד יורו עד 2019".  בן ארי הדגיש שבימים אלו יש תאוצה בתחום הנדסת הרכב, סטודנטים מעורבים כיום בפרויקט ייחודי של מכונית חשמלית זעירה, וכי הוא מקווה שבעתיד הקרוב יהיה זה פיתוח מוצלח עבור מדינת ישראל." מר בן ארי הודה לעובדי לשכת המהנדסים איתי, אוראל, לימור ואושרית, אשר עמלו רבות להצלחתו של הכינוס.


תכני המושב הראשון, יו"ר ומנחה מהנדס שמואל בן ארי, ראש הענף להנדסת רכב

מערכות כיבוי אש אוטומטיות באוטובוסים, Neil Hussey, Fire Trace USA/UK

לדברי Neil Hussey מחברת Fire Trace, שהוקמה בשנת 1975 באנגליה, פועלת כיום באריזונה ארה"ב, אוסטרליה, אנגליה וסינגפור, ועוסקת בייצור מערכות כיבוי אש אמינות, מתוחכמות, אשר ניתן להרכיבם בחללים ובתאים קטנים או במקומות בהם ערך הציוד יקר מאד. המערכת מותאמת לסיכון האש הספציפי ובה קצף, מים, ונוזל ייחודי, ידידותי לסביבה  E4. עובדות המפתח של המערכת הן: פולימר מתוחכם, הפועל ב100 מעלות צלזיוס, ( 212  מעלות פרנהייט), מערכת גמישה, עמידה בלחץ, עומדת בתקני UL ובעלת חיישן ליניארי.
המערכת נותנת מענה לדוגמא: למערכות אלקטרוניקה יקרות, חדרי מחשבים, אוטובוסים, חדרי בקרה, מערכות תעופה ועוד. מערכת Firetrace הינה מערכת עצמאית לחלוטין, בעלת לחץ נמוך ומותאמת לחלל הנמצא בסיכון אש גבוה. בנוסף למערכות לאוטובוסים, החברה נותנת מענה גם לעולם התעופה. 
לשאלתו של בן ארי מהו מספר האוטובוסים בהם הותקנו מערכות הנ"ל בעולם? מר Neil Hussey השיב שבלונדון בלבד הורכבו כ-7000 מערכות.  בפולין הורכבו לאחרונה 1500 מערכות באוטובוסים, כמו כן בטורקיה, ובארה"ב. היעד הבא של החברה הינו סין שם הפוטנציאל גבוה ביותר. החברה עובדת על פי תקנים בין לאומיים ולה אישורי UL, ULC, CE, FM ועוד. לדברי מר Neil Hussey "המערכת פועלת עצמאית 24 שעות גם לאחר כיבוי האוטובוס. הגילוי מתבצע תוך 5 שניות ובתוך כ- 7-8 שניות עד הכיבוי המוחלט. 
בתמונה מימין: Neil Hussey, חברת Fire Trace USA/UK


דרישות החובה להסבה ויבוא כלי רכב להנעה בגז טבעי דחוס, מהנדס ארז לוי, אגף הרכב משרד התחבורה
הוראות נוהל הנוגעות ליבוא ושימוש כלי רכב ממונעים בגז טבעי.
לדברי מהנדס ארז לוי "יש החלטה אסטרטגית מ2010-2011 לצמצם את התלות בדלקים מבוססי נפט ולעבור עד 2025 להפחתת דלקים מזהמים. השווקים המובילים היום בתחום הם אסיה וארה"ב, באירופה יש כבר 2 מיליון כלי רכב  וכ-3000 תחנות הפרושות ביבשת ומשרתות משאיות קלות ומוניות. יש צורך לצמצום פליטות מזהמים, ירידה בחלקיקים וירידה מפליטת גזי חממה של התחבורה הציבורית והמשאיות העירוניות."

בתמונה מימין: מהנדס ארז לוי, אגף הרכב משרד התחבורה

מהנדס ארז לוי ציין את העובדות הבאות: "דרישות החובה להסבת כלי רכב להנעה בגז טבעי דחוס הינן: רכב המונע בגז טבעי דחוס (גט"ד) הותר להפעלה בישראל בהתאם לצו הפעלת רכב (מנועים ודלק) (הפעלת רכב בגז טבעי), תשע"ד-2014. בהתאם לצו, רשאי אדם להפעיל רכב בגט"ד, אם קיימת ברכב מערכת הנעה בגט"ד, בין כמערכת בלעדית ובין ליד מערכת הנעה בדלק אחר, שמותר להניע בו כלי רכב. אוטובסים 12 מטר בלבד מותרים להפעלה בגט"ד בהתאם לדרישות החובה במפרט התקנת מיכלים לגט"ד בהתאם להוראות. חשוב לשים לב, כי כלי רכב המונעים בגט"ד אינם מותרים להסבה/להפעלה במקרים הבאים: כלי רכב המובילים: חומרים ומטענים מסוכנים המסווגים בדרגת רעילות ויציבות 4  עפ"י תקן NFPA 704. חומרים המשתייכים לקבוצה 1 (חומרי נפץ), קבוצה 2 (גזים), קבוצה 4 (חומר מתלקח מוצק), קבוצה 5 (חומרים מחמצנים) וקבוצה 7 (חומרים רדיואקטיביים) עפ"י ההגדרה בחוברת "הובלת חומרים מסוכנים בכבישים" של המוסד ובטיחות וגיהות ומשרד התחבורה.  כלי רכב המובילים חומרים המסומנים ומוגדרים כבעלי "סיכונים מיוחדים" על פי הגדרות והנחיות אגף מטענים במשרד התחבורה. מר ארז לוי הרחיב וציין את דרישות החובה ליבוא רכבים המיוצרים על פי התקינה של מדינות האיחוד האירופאי וכן רכבים המיוצרים על פי התקינה הפדראלית של ארה"ב.  ניתן לראות את ההוראה המפורטת באתר משרד התחבורה."


מענה אגד לדרישות הצו האישי של המשרד להגנת הסביבה, מהנדס ניסים בעבור, מהנדס ראשי אגד
לדברי מהנדס ניסים בעבור: "אגד נוסדה לפני 80 שנה. 48% מקוו השירות הם של החברה המסיעה מידי יום ביומו בכ-1000 קוו השירות שלה מיליון נוסעים.
לדבריו "הצו האישי מפרט - אוכלוסיית היעד חברות בעלות צי הכולל לפחות 100 אוטובוסים ואו משאיות 10 טון ומעלה. דרישות על הרכב הצי:  הקטנת הפליטה הממוצעת לצי רכב- איסור שימוש בכלי רכב מזהם. חובת שימוש בהנעה חלופית
הדרישות לשוטף:  בדיקות שוטפות של זיהום אוויר מכלי רכב - הודעה ודיווחים שונים. מוקד פניות ציבור בנושא פליטת עשן: הכשרה תלת שנתית לנהיגה חסכונית
לדיבריו: "הצו האישי שאגד קיבלה מחייב אותה לפעילות אינטנסיבית, יותר מחברות תחבורה ציבורית אחרות, לאור צי האוטובוסים הנוכחי  והצפי שלה. אגד תעמוד בכל דרישות הצו בדגש על הפחתת הפליטה, כאשר מודגש כי הדבר כרוך בעלויות לא מבוטלות. נושא ההנעה החלופית מאתגר ביותר לאור אי בשלות של חלק מהפתרונות והעדר תשתית לחלק האחר."
בתמונה משמאל: מהנדס ניסים בעבור, מהנדס ראשי אגד

תכני המושב השני, יו"ר ומנחה מר שלומי  צ'יבוטרו משרד התחבורה

התארגנות למערך תדלוק גז טבעי לרכב בישראל, עופר סטרוסקי, סופרגז
מר עופר סטרוסקי
סקר בהרצאתו את ההתארגנות למערך תדלוק גז טבעי לרכב בישראל, את פוטנציאל השוק, את ההשפעה הסביבתית ופוטנציאל החיסכון. לדבריו "המשק הישראלי צורך תזקיקי נפט לתחבורה בהיקף של כ45 מיליארד ₪ בשנה כולל בלו ומע"מ, היקף הסולר לתחבורה מהווה כ-50% מהצריכה הכללית.
בתמונה משמאל: עופר סטרוסקי, סופרגז

בשנים האחרונות עולות דרישות המחוקק להפחתת פליטת מזהמים ו- CO2  מהתחבורה. חלופת ה CNG מהווה שיפור משמעותי באיכות הסביבה אל מול החלופה הקונבנציונלית ונותנת מענה לדרישות הרגולטור. חלופה זו מאפשרת הפחתת זיהום האוויר משמעותית בדגש על רכבים כבדים (אוטובוסים ומשאיות). הטכנולוגיה  לשימוש בגז טבעי לתחבורה מפותחת למדינות הנמצאות ברמת בשלות גבוהה."  עופר מוסיף ואומר "כיום נעים בעולם כ-17 מיליון רכבים מונעי גט"ד, גידול שנתי ממוצע של 23% . השימוש העולמי נעשה בכל סוגי הרכבים: אוטובוסים, משאיות ורכבים פרטיים. לדוגמא ב-11 ערים בהולנד יש אזורים ירוקים במרכזי הערים, בהם אסורה הכניסה לרכבי דיזל מעל 3.5 טון או לכלי רכב שאינם עומדים בתקן יורו 5. האיסור אינו חל על רכבי CNG" לדבריו "החלטת ממשלה בנושא הפחתת התלות הישראלית בנפט לתחבורה יעד הפחתה של 30% עד לשנת 2020 - הקמת מנהלת לתחליפי נפט  במשרד ראש הממשלה." עוד הוא מוסיף:  "יש פה הזדמנות עסקית לציי תחבורה. הנסיון מלמד כי הטמעת גז טבעי לתחבורה מיישם בשלב הראשון הטמעת הנושא בציי רכב גדולים המרוכזים באזור גיאוגרפי אחד, יחד עם יכולה הקמת תשתית מהירה. מה נדרש כדי להקים תשתיות תוך שנה עד שנה וחצי?  החלטת לקוח. ספק בעל ניסיון בהקמת תשתיות גז טבעי ותהליכי רגולציה מורכבים. יכולת קיצור "זמן לשוק באמצעות שינוע גז דחוס במיכליות מתחנת תדלוק "אם" לתחנת "בת", רישיון ספק גז טבעי דחוס באמצעות מיכליות יעודיות." כיצד עובדת תחנת תדלוק בגז טבעי דחוס? מונה- מייבש - מדחסים - מאגר תפעולי גבוה - עמדת תדלוק. עופר ציין את מפעל פינציה אשר עבר לשימוש בגז טבעי ואת העובדה שניצל מסגירה ו-400 עובדיו לא פוטרו כתוצאה משינוע ושימוש בגז. עוד הוא הוסיף "המעבר לגז טבעי מגיע ישירות לרווח והחזר השקעה של 3 שנים."

חידושים בכריות אויר לכלי רכב מסחריים
Air spring competence for the CV repl. market
Matthias konig sales Manager and Ingo Rosenau Product Manager ContiTech Germany

מהנדס איתן יצחקי, מנהל הפיתוח הטכני בחברת סופרגום, שהיא נציגת חברת ContiTech בישראל, הציג בפני באי הכינוס את שני המרצים.
חברת ContiTech נחשבת לאחת החברות המובילות בעולם ביצור כריות אוויר עם מנגנון וויסות עצמי למושבי נהג, לכלי רכב מסחריים, למערכות תעשייה, לרכבות ועוד. לחברה 10 מפעלים בארצות: סין, הודו, גרמניה, ברזיל, קוריאה, טורקיה, סלובניה ומקסיקו. החברה מעסיקה 1,737 עובדים ומחזור המכירות שלה בשנת 2014 עמד על 303 מיליון יורו.  החברה מייצרת מעל 2000 סוגי כריות אוויר, ומעניקה פתרונות המותאמים ליישומים השונים לכלי רכב בשוק ה- Aftermarket.

בתמונה משמאל: Matthias konig ,ContiTech Germany

מעל תשעים אחוז מיצור החברה הוא עבור חברות תחבורה, מוצרים המיועדים ליצרני אוטובוסים, יצרני רכבות ויצרני משאיות מהמובילים בעולם. לחברה מעל 1,000 מק"טים הנמצאים במחסני החברה באירופה.
דרישות הפיתוח של החברה מתבססות כך שהמוצר יהיה:
קטן יותר - קל יותר - בעל קיבולת עומסים גדולה יותר ותוחלת חיים ארוכה יותר.
החברה עוסקת בפיתוח חומרים ומוצרים ולה 20 סוגים של חומרי גומי סטנדרטיים ומעל 150 תרכובות גומי שונים המותאמים לדרישות כריות האוויר והחומרים של החברה. לחברה שיתוף פעולה הדוק עם מחלקות ההנדסה המרכזיות של חברת ContiTech. פיתוח החומרים ותכנון המוצרים, נעשה תוך חשיבה ואוריינטציה סביבתית, בשיתוף פעולה עם אוניברסיטאות ומכוני מחקר שונים.                             
לחברה תעודות הסמכה ואישורים הבאים:
ISO/TS 16949
DIN EN ISO 9001
IRIS-תקינה בין לאומית לתחום הרכבות
DIN EN ISO 14001
הסמכות: 
DIN EN ISO/IEC 17025

בתמונה מימין:
Ingo Rosenau ,ContiTech Germany



מערכות הפחתת זיהום אוויר הכוללת אוריאה לעמידה בדרישות יורו 6 לרכב פרטי מתוצרת בוש, מר ארז מוספי, לדיקו/בוש










 

 



לדברי מר ארז מוספי מחברת לדיקו/בוש "כתוצאה מהתאמה לדרישות יורו המחמירות, נעשה שימוש במנועים חמים יותר לצורך הורדה משקלית של צריכת הדלק. מנוע זה הינו צרכן נמוך של דלק ב5% ממנוע קודם. כתוצאה מתערוכת עניה נוצר חום גבוה יותר המחייב שימוש במנגנון "אוריאה" לצורך בקרת פליטת תחמוצת החנקן."
מר  מוספי מוסיף "תהליך הקטנת חלקיקים PM - על מנת להוריד את רמת החלקיקים המזהמים נשימתית על פי דרישת התקן האירופאי (ערך מותר ליצרן רכב עד 0.005 גרם לקילומטר).  מפת ניהול המנוע ברכב זה הינה מפת דלק עניה יותר הגורמת לעליית טמפרטורת המנוע ויחד איתה לטמפרטורת צינור הפליטה, תוך כדי הורדת חלקיקי הדלק PM " רכב יורו 5 הכולל יחידת אוריאה. מערכת הפליטה שלו חמה יותר כתוצאה מחום מנוע הנובע מתערובת עניה ולכן יצרן של תחמוצת חנקן בפליטת NOX"

בתמונה משמאל:
 מר ארז מוספי, לדיקו/בוש

מסנן חלקיקים (DPF)
Exhaust-gas after treatment in passangers cars
In case of the full flow filter the entire exhaust flow
should be run through fine pores and the soot particles 
are filtered out
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


לדברי מר ארז מוספי: "חייבים להוסיף תקנות בכל הקשור למערכות הפחתת זיהום אוויר הכוללת אוריאה."  לדבריו "מערכת הפליטה תלויה גם בתחזוקה מצד הנהג, אם הסולר או האוריאה נרכשים בתחנות תקניות או לחילופין בתחנות פירטיות. יש בארץ ניסיון עם אוריאה כבר 10 שנים ועל פי מה שנלמד רוב הטעויות קשורות בנהג."

תכני המושב שלישי, יו"ר ומנחה מהנדס נחמיה גולן

פגיעה בערך  כושר רכב שתוקן בחלקים לא נאותים, ישראל דרנוב, שמאי רכב, חברת אומדנים שרות שמאות
מר ישראל  דרנוב,
שמאי רכב, מנהל חברת אומדנים אשר שירותיה כוללים: שמאות, אומדני נזקים, סקרים, סקרי בטיחות, ייעוץ טכני, אומדני ערך, פיקוח והשגחה, חקר תאונות ועריכת חוות דעת, עד מומחה לביהמ"ש, חוות דעת לשווי ציוד לצרכי רכישה ומכירה וכו'.
בתמונה משמאל: ישראל דרנוב, שמאי רכב, חברת אומדנים שרות שמאות

מר ישראל דרנוב הציג מושגים בתקנות התעבורה הקשורות בטיפול ברכב שניזוק בתאונה באופן קשה:
1. תקנה 266 – ערך רכב
    תקנה 266 – הנזק הגולמי
    תקנה 266 – רכב באובדן גמור
במילים אחרות השבתת רכב והגדרתו באובדן גמור מוגדרת בתקנות התעבורה. תוספת קטנה בתקנה 308 מוגדרת דרך פעולתו של השמאי בהשבתת הרכב.

2. תקנה 309 – נוהל הטיפול ברכב שניזוק בתאונה באופן המצריך את בדיקתו לאחר התיקון.  התקנה מגדירה מפורשות כי מי שצריך להפנות את הרכב לבדיקה הוא מנהלו המקצועי של המוסך (ולא השמאי כפי שרוב העוסקים בשוק הרכב סבורים בטעות). חובתו של השמאי היא לאשר את עלות הבדיקה כחלק מהנזק (ראה נוהל משרד התחבורה לשמאים). חלק גדול מבעלי הרכב ומנהלי המוסכים מתעלמים מחובת ביצוע התקנה, הן משום שמנהלי המוסכים מפחדים שבמקרה של תיקון גרוע "ערוותם תיחשף ברבים". קציני הבטיחות אינם מקיימים את החוק למרות שפתיח התקנה מגדיר את אחריותם מפורשות במילים "בעל הרכב, קצין הבטיחות, או מי שהרכב נמצא בשליטתו לא ישתמש ברכב ולא ירשה לאחר...."  במילים אחרות ישנה אחריות רבה ומפורשת גם לקצין הבטיחות, גם למנכ"ל חברת ציי הרכב וגם לבעלי החברה (שהם בעלי הרכב).

3. התוספת האחרונה לתקנה 309 הנה בדבר רכב שניזוק באופן בטיחותי מהותי המחייב רישום ברישיונו.  לפי הנחיות משרד התחבורה שמאי רכב צריך לבצע את הדיווח לרכב שניזוק, תוקן ונבדק וגם הדיווח נקרא "תוקן ונבדק". במילים אחרות השמאי מדווח רק לאחר התיקון והבדיקה. הבעיות הן:
I. במקרה של רכב שבו הנזק סוכם ללא תיקון בפועל ("גלובלי" או  "אובדן להלכה") השמאי לא נמצא "בפזה" של תוקן ונבדק ולכן השמאי איננו זה שצריך לדווח. במקרה זה הרכב יתוקן לאחר שהשמאי "יצא מהתמונה" ולכן אינו יכול לדווח. 
II. במקרה של רכב שאין לו ביטוח והוא מתוקן ללא פיקוח של שמאי.
III. במקרים של רכבים של ציי רכב (כמו ליסינג והשכרה) שבהם יש מה שמכונה "ביטוח עצמי" ותמונה אין שמאי.

בכל שלושת המקרים שבהם אין שמאי, חייב מנהלו המקצועי של המוסך לדווח למשרד התחבורה. הבעיה - מנהלי המוסכים אינם מדווחים משום שהם "שבויים" של הלקוחות, הם מפחדים שהם יאבדו את פרנסתם במידה וידווחו. על קציני הבטיחות לא הוטלה חובת הדיווח – למרות שהמדובר בבטיחות, ולכן למרות שלפי בסיס תקנה 309 (עוד במקור) יש להם אחריות לנושא משום מה משרד התחבורה פטר אותם מהאחריות לדיווח.

מר ישראל דרנוב הסביר גם מהו נזק בטיחותי? "נזק בטיחותי" הוא נזק שגרם לעיוות, הסתה, סדק או שבר, מהותיים באחד מעמודי המרכב. במסגרת גג המרכב. באחת מקורות השלדה הקדמית או האחורית שבין ציר הגלגלים הקדמיים והאחוריים, ולפגיעה במרכב הרכב שגרמה לעיוות או לשינוי במבנה הגיאומטרי של ריצפת המרכב,  למעט נזק לחלקים הניתנים לפרוק ולהחלפה באמצעות ברגים ולא באמצעות ריתוך.  "שלדה" -שלדה נפרדת או שלדה שהיא חלק בלתי נפרד ממרכב הרכב."

בסיום דבריו: "לדעתי, כמו לדעת  עוסקים נוספים בתחום, משרד התחבורה הוא מוסד שירותים שבסופו של יום צריך לתת שירות לאזרח.  שירות מטבע הדברים עולה כסף ומצריך נותני שירות ובמקרה זה צוות ביקורת ופיקוח. כל עוד משרד האוצר לא יתקנן תקנים במשרד התחבורה, לעובדים בתחום הפיקוח ולא יתקצב את העובדים, את הרכב לפיקוח ואת כל ההוצאות הנדרשות לא ניתן לדרוש ממשרד התחבורה שיהיה מסוגל לתת את השירות לציבור." 

השפעת גורמי איכות הסביבה על הרכב שמני המנוע, ד"ר ערן רכס, מכללת אפקה להנדסה
ד"ר ערן רכס
, מרצה להנדסת רכב במכללת אפקה, תיאר בפני באי הכנס את השפעת גורמי איכות הסביבה על הרכב שמני המנוע.  לדבריו "שלושה גורמים עיקריים מניעים את השינויים בהרכב ובצמיגות של שמני המנוע לרכב והם: שינויים חדשות לבקרים בתחיקה ובאכיפה בנושא פליטות מזהמים מכלי רכב - דרישה הולכת וגוברת לחיסכון בדלק - תוחלת חיים ארוכה יותר של שמן המנוע, בין החלפה להחלפה ובתנאי תפעול קשים.

בתמונה משמאל: ד"ר ערן רכס, מכללת אפקה להנדסה

התעשייה משנה את דרישותיה חדשות לבקרים בהקשר לפליטות המרביות המותרות הן ממנועי דיזל גדולים ברכב מסחרי כבד ומאוטובוסים והן ממנועי הרכב הפרטי והרכב המסחרי הקל. ברכב הכבד הוחמרו התנאים מ"Euro IV" בשנת 2005 ל  Euro V ב 2008 ול Euro VI בשנת 2013.
ברכב הקל וברכב הפרטי הוחמרו התנאים מ Euro 4 בתחילת 2005 ל Euro 5  ב 2009  ול Euro 6 בשלהי 2014. לשם המחשת עוצמת השינוי יצוין שמאז Euro III צנחו ספי הפליטות של תחמוצות החנקן (NOx) מגובה של 5 gr\kWh  לכדי  0.4 gr\kWh  שדורש ה Euro VI.      סף פליטות החלקיקים (PM), באותה תקופה, הצטמצם מ 0.10 gr\kWh לכדי 0.01 בלבד. 
לשם העשייה הזו נערכו שינויים מהפכניים בשיטות הזרקת הדלק למנועי הבנזין והדיזל, ובממירים  ובמלכודות למיניהם  ביציאתם של תוצרי השריפה מהמנוע לסביבה. חלק גדול מהאמצעים ללכידת חלקיקים ו/או לטיפול בגזי פליטה נמצאו רגישים לאלמנטים/יסודות כימיים המצויים בשמן המנוע ו/או לאפר/חלקיקים מוצקים הנוצר כתוצאה מפעילות כימית כזו או אחרת, בין שמן המנוע לבין תוצרי הבעירה.  במיוחד מדובר בגופרית ובזרחן ובמתכות כגון אבץ, מגנזיום ו/או סידן המצויים בשמן המנוע ואשר מהם מרכיבה היום התעשייה את מונעי הבלאי, מונעי החמצון ו/או את הדטרגנטים והמרחיפים למיניהם. "

לדברי ד"ר ערן רכס "מאז סוף שנות ה 90 של המאה הקודמת  נעשה רבות בתחום  שמני המנוע אשר צמיגותם נמוכה יותר במטרה לצמצם את תצרוכת הדלק ואת פליטות ה CO2.  בשנים אלו הופך תיסוף הדלקים במוספים דטרגנטים האמורים לשמור על ניקיונם של מזרקי הדלק, בנזין וסולר, במטרה ליעל, לאורך זמן את תצרוכת הדלק. מנתונים הקיימים ברשותי מהימים הראשונים של תיסוף הבנזין בישראל ("סונול מתוסף" במחצית הראשונה של שנות ה 90 במאה הקודמת ותיסוף הסולר, ה"גולדיזל", בסוף שנות ה 90 ) אפשר להעריך כי תיסוף הדלקים חסך למשק הישראלי / למדינת ישראל כ מיליארד (!!!!!) ₪ בשנה. שימוש בשמני מנוע אשר צמיגותם נמוכה יותר אפשרית היום לאחר שאפשרי היום לסוך מנועים בשמני מנוע אשר צמיגותם נמוכה ובעיקר להבטיח שגם שמנים בצמיגות של  0W-30 ו/או 0W-40 לא יגרמו, חס וחלילה, לבלאי מואץ של המנוע.  צמיגותם של שמנים אלה ב 150 מע' צלסיוס ובקצבי גזירה גבוהים אמורה להיות לא פחות מ 2.9 סנטיפואז."

נוזלי בלמים , יהודה שירצקי, טכנולוג ראשי, חברת פז כימיקלים
לדברי מר יהודה שירצקי "נוזל הבלמים ברכב הינו אביזר בטיחותי. לפיכך חייב נוזל הבלמים לעמוד בתקנים הבין לאומיים. בישראל הנוזל חייב לעמוד בתקן ישראלי 47  אשר אימץ את התקנים הבין לאומיים הנ"ל. יתרה מזאת, כל יבוא/יצור מחייב אישור מכון התקנים. ישנם מספר משפחות של סוגי נוזל בלמים. תעשיית הרכב אימצה את משפחת הפולי-גליקול למשפחה זו משתייכים התקנים:DOT 3 DOT 4 DOT 5,1 & ISO 4925 class 6  המוגדרים בתקן ישראלי 47."
בתמונה משמאל: יהודה שירצקי, טכנולוג ראשי חברת פז כימיקלים
מר שירצקי הוסיף "השוני בתקנים אלו הינו נקודת הרתיחה היבשה והרטובה  וצמיגות החומר. נקודת הרתיחה מושפעת לרעה ע״י כמות הלחות אשר סופח אליו נוזל הבלמים. ככל שריכוז המים בנוזל עולה כן יורדת נקודת הרתיחה. איבוד בלמים יכול להתרחש כאשר הטמפרטורה המתפתחת בזמן הבלימה הינה גבוהה מנקודת הרתיחה של הנוזל. במצב זה נוצרים אדים במערכת אשר אינם מסוגלים לשמש כנוזל הידראולי בגלל דחיסותם.  בדיקת נקודת רתיחה רטובה מדמה את מצב נוזל הבלמים לאחר שנתיים שימוש. לפיכך ערכי המינימום בתקנים השונים הינם ערכי מינימום שאין לרדת מהם.  היות ונוזל הבלמים סופח לחות / מים תוך כדי שימוש יש להחליפו כל שנתיים.  סוג נוזל הבלמים הנדרש לרכב מצוין בספר הרכב של היצרן. הנהג צריך להיצמד להמלצה זו."

הרצאתו החשובה של מר יהודה שירצקי, פתחה תיבת פנדורה ועוררה שיח סוער בין משתתפי הכינוס בו נשאלו וצריכות להישאל שאלות כגון: איך אתה יודע איזה נוזל בלמים שמו לך במיכל? האם השמן שקנית אכן עומד בתקינה הרצויה? האם כשאתה ממלא/מוסיף שמן בלמים אתה בודק בספר הרכב? האם באמת אנו מחליפים את השמן הבלמים כל שנתיים כפי שמר שירצקי ציין בהרצאתו. כחבר בעמותת אנשים-באדום עמותה ישראלית הנלחמת שנים למניעת תאונות הדרכים וצמצום הקטל בדרכים, בודאי יש מקום לשאלות הבאות: מהן מספר תאונות הדרכים שאירעו כתוצאה מבלימה לקויה או מאי בלימה של כלי תחבורה וזאת כתוצאה מרמת שמן בלמים ירודה/לקויה? האם ניתן בכלל לבדוק נתונים חשובים אלו? האם יש בכלל מודעות לנושא זה?  כיצד ניתן להיערך בהווה ובעתיד?

תעשיות חלפי הרכב באירופה בפאן המסחרי, מהנדס בועז קולודנר, אוניברסיטת אריאל
מהנדס בועז קולודנר
מאוניברסיטת אריאל ניהל בעבר במשך 9 שנים חברה ששכרה בחלפי רכב (אפטר מרקט) באירופה. לאחר מכן שימש  כסמנכ"ל שיווק ומכירות ומ"מ מנכ"ל ביוניברסל משאיות ישראל בע"מ. היום ממלא בועז תפקיד מנכ"ל מעבדת רכב אריאל. מעבדה אשר נכנסה לאחרונה לשוק הרכב ומתחילה להעניק שירותי מעבדה בתחום בארץ, במקביל למעבדות מכון התקנים והטכניון הוותיקות.

לדברי מר קולודנר: "עמוד השדרה של כל הסיפור טמון בקשר בין בעל המכונית הסופי לבין יצרן הרכב/יצרן החלפים. כאשר מנתחים את הקשר אנו מבדילים בין שני תחומים OE, כלומר יצרן רכב שמייצר מכוניות וחלפים (ע"י מפעלים שונים), ומחזיק רשת מוסכים, בבעלות ובשותפות מחסן חלפים, מלוא הידע הדרוש לטיפול ברכב מיום ייצורו, ועד יום הגריטה שלו.  IAM, כלומר מוסכים יצרני ומפיצי חלפים, אשר מספקים אלטרנטיבה זולה יותר ללקוח הסופי לטפל ברכבו באותה רמה אך זולה יותר בצורה משמעותית."
לדבריו "מבנה השוק בארץ עומד על יבואני OE דומיננטיים המחזיקים בין 60-70% משוק החלפים, בעוד 30-40% הנותרים  נמצאים ב-IAM .  ידוע כי באירופה המצב הפוך 60%+ מהשוק הוא IAM  ופחות מ40% מצוי בידי ה-OE

בתמונה מימין: מהנדס בועז קולודנר, אוניברסיטת אריאל

בועז סיים את הרצאתו המרתקת בשאלות למחשבה כגון: לאן יתקדם שוק החלפים/מוסכים  בארץ? קטלוג אלקטרוני נפוץ להזמנות מהמוסך ישירות ליבואן?
עתיד חנויות החלפים? תמיכה טכנית במוסמכים לשאלות התקנה ודיאגנוסטיקה? האם מוסכי המדרכה ישרדו כשהטכנולוגיה מתפתחת והעובדים לא עוברים הדרכה מספקת? מיתוג ושיווק - מה הכוח השיווקי של המוסך הפרטי להביא לעצמו עבודה?"  בועז מדגיש:  "לצערי, כרגע אני לא רואה בארץ מי היבואן שמרים את הכפפה ומייצר נקודת השוואה מקצועית ברוח בשלות השוק הנ"ל באירופה,  שאליה כל שאר יבואני החלפים ינסו להשתוות".

 

 

 

שלח לחבר
שתף


 


Google