שערי
חליפין
שינוי אחרון: 22.6.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.543
אירו3.955
ליש"ט4.489
100 יין3.184

הכינוס ה-33 להנדסת רכב בישראל: מלואו-טק להיי-טק
מאת: אולגה פרסמן

תוכנית לימודים פורצות דרך בתחום מכונאות והנדסת הרכב, התקדמות הרפורמה במוסכים, פיתוחים חדשים ואתגרים – כינוס הנדסת הרכב ה-33 מציג ענף שמתפתח בקצב מסחרר. "תחום הרכב בישראל הוא ראי לקידמה", הסביר מנכ"ל משרד התחבורה.

הכינוס ה-33 להנדסת הרכב שהתקיים ב-14 בנובמבר 2013 במלון דניאל בהרצליה, שם דגש על נושא הרפורמה בלימודי הרכב - החל מבוגרי יב' במגמת מכונאות הרכב ועד התוכנית החדשה לתואר שני בהנדסת רכב בטכניון, אשר יצאה השנה אל הפועל. הכנס ריכז, כמדי שנה, את מיטב הבכירים והמומחים בתחום ואיפשר הצצה לחידושים, פיתוחים ואתגרים הצפויים בשנים הקרובות.

עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, דיבר על התפתחות תחום הרכב בישראל כראי לקידמה ולטכנולוגיה ועל חלקו של הענף בפעילות משרד התחבורה במדינת ישראל. "חשוב לנו מאוד  שענף הרכב יתאים את מצבו לתנאי השוק המשתנים", הסביר יצחקי. "יש כבר שיפור עצום בתחומים כמו אזורי מסירה, מוסכים ומכוני רישוי, אבל צריך להסתכל קדימה ולהמשיך בעשייה". יצחקי פירט את הפרויקטים של משרד התחבורה בשנים האחרונות, בהם הרכבת לשדרות שתחנך בחודש הבא, בניית שדה התעופה החדש ופיתוח הנמלים ומערך הסעות ההמונים, בהן הרכבת הקלה בירושלים שכבר עובדת באופן מסחרי.
עוד התייחס יצחקי לרפורמת השמיים הפתוחים והרפורמה בתחבורה הציבורית. "כבר כעת ניתן לראות את המחירים הנמוכים לטיסות וכך זה ימשיך. השבוע אישרנו לעוד חברות זרות להגיע לארץ ולהגדיל את מספר הטיסות. כמו כן, בתחום התחבורה הציבורית, נכניס מפעילים נוספים מלבד דן ואגד לשוק", הצהיר יצחקי. "יש לנו הצעות חקיקה רבות מאוד הממתינות בוועדת הכלכלה והכספים, על מנת להגדיל את רמת השירות ורמת הבטיחות במדינה. הנהג הישראלי בוגר יותר ויש ירידה הדרגתית במספר הנפגעים בתאונות דרכים. כל שנה אני תוהה מה עוד אפשר לחדש, וכשאני רואה את סדר היום בכנס זה - אני רואה את השוק ההולך ומתפתח".
בתמונה מימין: עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה

עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי המכונות בלשכת המהנדסים, ביקש בהרצאתו להעביר מסר "אשר משליך על עתידנו, על ידע, על כוח אדם ועל טכנולוגיה". לדברי ליבן, כל חייו עסק בתעופה, והוא מוצא אנלוגיה בין מה שקרה שם, לבין מה שקורה היום בענף הרכב. "יש הרבה טכנולוגיות שנכנסות לענף הרכב, בהן מקורות אנרגיה חדשים, שיטות אגירת אנרגיה ועוד", הסביר ליבן, והדגים את דבריו על המקרה של חברת "בטר פלייס", והלקחים שיש לקחת מהמקרה שלה. להערכתו החברה נכשלה כי הקדימה את זמנה, אולם לדבריו יש הזדמנויות רבות למשק בישראל, כמו פיתוח יכולות תכן וייצור מתקדמות, עידוד מעבדות מחקר, בנית תשתית פיזית ואנושית והקמת קרן למימון פיתוחים".
בתמונה משמאל: עמנואל ליבן, מנכ"ל חברת עדמטק ויו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים

רונן
לוי, יו"ר ארגון המוסכים, דיבר בהרצאתו על המהפך בתחום לימודי הרכב. "במהלך השנים, למרות המאבקים הפנימיים, הצלחנו לפתח את תחום הלימודים וההכשרות. מה שתקע את החינוך הטכנולוגי בעשור האחרון הוא תקציבים. אנשים העדיפו להשקיע בכיתות - לוח וגיר, ולא בסדנאות. אולם בשנים הקרובות זה עומד להשתנות. בחודשים הקרובים ניתן גז בתחום של חופש העיסוק, בביטול ההבדל בין מוסך פרטי למוסך מורשה, וכל אדם במדינת ישראל יוכל לבחור איפה לטפל ברכבו". לבסוף דיבר לוי על הפיילוט החדש של משרד התחבורה, לפיו אפשר יהיה לקבל בעמדות ניידות של משרד התחבורה היסטוריית בעלויות על רכבים. "כעת אנחנו מתחילים להקנות כלים גם לצרכנים וגם למחוקק", סיכם לוי.
בתמונה משמאל: רונן לוי, יו"ר ארגון המוסכים

יקי אנוך
, נשיא איגוד יבואני הרכב, דיבר על נושא הגנת הולכי רגל. "החל מינואר לפני שנתיים, כל רכב חייב ברגולציה מיוחדת של 'הגנת הולכי רגל', כך שבמפגש בין רכב להולכי רגל בעת תאונה - הולכי הרכב יפגעו כמה שפחות". לדברי אנוך הבעיה מתחילה כאשר הרכב שמגיע עם אותה הגנה, נכנס למוסך לאחר תאונה, ומחליפים לו את החלקים. מאותו רגע אין שום ביטחון שהוא עומד ב"הגנת הולכי רגל". דרשנו ממשרד התחבורה להוציא הנחייה מדויקת בנושא. אני מבקש מאבנר פלור וממשרד התחבורה, שיצאו תקנות ונהלים ואוכל לברך על כך בכנס הבא".
בתמונה משמאל: יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב

שמואל בן ארי
, מהנדס ראשי ב"אגד" ויו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, הציג נתונים לגבי תעשיית הרכב העולמית ודיבר על צפי מכירת כלי רכב בעולם. בין היתר, דיווח בן ארי על עליה צפויה במכירת הרכבים בארה"ב, אל מול ירידה במכירות באירופה. כמו כן, סקר את מקומן של המכוניות החשמליות בשוק הרכבים והזכיר את "ניסאן ליף" שהפכה למכונית החשמלית הנמכרת בעולם, את "טסלה", "קיאה סול" וחברת "וולבו" שנכנסת בימים אלו לניסויים בטעינה אינדוקטיבית של סוללות ברכב חשמלי. בן ארי ציין גם את חברת "היוו פאוור", המפתחת טעינה חשמלית המבוססת על תהודה, ללא כבל לרכב חשמלי, וסקר מכוניות חשמליות חדשות שהושקו בעולם בשנה האחרונה.
בתמונה משמאל: שמואל בן ארי, מהנדס ראשי ב"אגד" ויו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים

אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב, התייחס תחילה לדבריו של יקי אנוך וטען כי ממילא מעטים הם הרכבים שעומדים בתקינה של הולכי רכב. לדבריו, מרבית החלקים המשווקים היום בישראל הם מקוריים ולא תחליפיים וכי התקינה המתקדמת של משרד התחבורה נותנת מענה לבעיה זו. פלור ביקש בהמשך להזכיר דברים לזכרם של שמעון ולינסקי ופרופ' יורם זבירין, ממובילי תחום הרכב והתחבורה שנפטרו השנה. לבסוף התפנה פלור להציג את הפעילות באגף הרכב.
"אנחנו צריכים להכין את עצמנו לעשורים הקרובים", אמר פלור. "משרד התחבורה כרגולטור מחויב לעבור שינויים אלו במקביל להתרחשותם בתחום, כדי לתת את המענה לדרישות השוק. פלור דיבר על המגמות העתידיות בפיתוח וייצור כלי רכב בשנים הבאות, בהן בתחום מערכות הנעה ברכב, הפחתת משקל הרכב, מערכות בטיחות אקטיביות ועוד. כמו כן, הציג נתונים כלליים בענף ודיווח על תחום הליסינג שממשיך להתרחב. "האגף מצוי בעיצומו של מהפך", סיפר פלור. "אנחנו רוצים לשווק את לימודי הרכב כמקצוע נחשק, לגרום לעולם להבין שתחום זה יהפוך מ'לואו-טק' ל'היי-טק'. הנושא השני שאנחנו עמלים עליו הוא מדיניות מכוני הרישוי", אמר פלור והציג תוכנית אב לשירותי תחזוקתהרכב  החל משנת 2020.
בתמונה מימין: אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב

המושב הראשון נפתח בהרצאתו של פרנק מנדל מחברת "מרצדס בנץ", שדיבר על פיתוח מנועי יורו 6 באוטובוסי החברה. מנדל סקר את היסטוריית מנועי היורו ודיבר על יתרונותיו של יורו 6 על פני קודמיו, בהם החיסכון בתחזוקה ובצריכת הדלק, ופירט את חלקיו השונים של היורו 6. "שואלים אותי האם יורו 6 באמת ישתלם לנו", אמר מנדל. "בדקנו מרכיבים רבים ומצאנו לדוגמה ששימוש ביורו 6 מוריד את צריכת הדלק ופליטת הפחמן דו חמצני, על אף הוספת התוספים השונים. בדיקה בשנה שעברה העלתה שבמנוע של יורו 6 ירדה צריכת הדלק ב8.5 אחוזים, בהשוואה לרכבים עם מנוע יורו 5 שנבדקו". מלבד הירידה בצריכת הדלק עלה בבדיקות החברה כי קיימת ירידה גם בצריכת השמן, צורך נמוך יותר בתיקונים ועוד.
בתמונה מימין: פרנק מנדל מחברת "מרצדס בנץ"

מהפכה בלימודי הרכב
לאוניד טרטקובסקי מהטכניון דיבר אודות כניסתה של תוכנית ללימודי תואר שני בהנדסת רכב, והזכיר את הדרך שעבר בחמש השנים האחרונות בהוצאת התוכנית אל הפועל, בשיתוף עם אבנר פלור, עמנואל ליבן, שמוליק בן ארי ומי שלא זכה לראות את השקת התוכנית, פרופ' יורם זבירין, שהלך לעולמו בשנה האחרונה. טרטקובסקי הסביר מדוע התוכנית ללימודי תואר שני בהנדסת רכב רלוונטית מתמיד, והזכיר בין היתר את המגמות בתעשייה רב גלובלית, פיתוח מואץ של חברות ספקי המשנה בארץ ופיתוחים "כחול-לבן" בתחום הביטחוני. "אילו תעשיית הרכב הייתה מדינה, היא הייתה עם התל"ג השישי בעולם", אמר טרטקובסקי על מנת להבהיר את הפוטנציאל הרב הטמון בענף, והבטיח כי התוכנית נבנתה כך שתוכל לאפשר הכשרת כוח אדם מקצועי בתחום רחב ככל הניתן של הנדסת הרכב".
בתמונה משמאל: לאוניד טרטקובסקי מהטכניון


המושב השני נפתח בהרצאתו של משה קירמאייר, ראש תחום הדרכה, פיתוח ושמאים במשרד התחבורה. קירמאייר נתן מבט מקיף יותר על כל תחום לימודי הרכב בארץ - החל משלב התיכון ועד לאקדמיה. "לפני כשנתיים החלפנו את השם מ'מכונאות רכב' ו'חשמל רכב' ל'אוטוטק', על מנת למזער את הנזקים של הסטיגמה שדבקה במקצוע", הסביר קירמאייר. קירמאייר הסביר כי על פי הרפורמה הלימודים המתחלקים לשלושה חלקים: לימודים תיכוניים, לימודי הסמכה לניהול מוסך ולימודים אקדמאים לתואר ראשון ושני. כמו כן, פירט את הצמצום והאיחוד במקצועות ההסמכה בענף הרכב, אשר יכנסו לתוקפם החל מינואר 2014.
בתמונה מימין: משה קירמאייר, ראש תחום הדרכה, פיתוח ושמאים במשרד התחבורה 

תומס סניידר מחברת "ארגו" דיבר על לימודים מקוונים במקצועות הרכב. סניידר הסביר על תוכנה המאפשרת למורים לתת שיעורים, מטלות ומבחנים וסקר את היסטוריית החברה, שנוסדה לפני 20 שנים על ידי סטודנטים שלמדו בעצמם להיות מורים למכונאות רכב. "ארגו" התבססה על כך שסטודנטים שונים זה מזה, ולכן צריך להתאים את שיטת הלימודים אליהם", הסביר סניידר. "ארגו" ניסתה לדבריו לטפל בבעיות של תלמידים רבים עם הפרעות קשב וריכוז או דיסלקציה, והשתמשה בחלק התיאורטי בהדמיות מציאותיות ומפורטות של חלקים. "אנחנו מנסים לתת כמה שפחות אינפורמציה ולתת יותר דגש על התנסות בסימולציות. זאת בדומה לדרך שבה צעירים לומדים היום איך לשחק במשחקי מחשב חדשים- הם לא קוראים קודם את ההוראות, אלא לומדים את החוקים תוך כדי התנסות". כמו כן, הסביר סניידר כי בצורה זו יש אפשרות לתת לסטודנטים ספציפיים עזרה על פי הקשיים שלהם, ולא להתייחס לכולם כגוש אחד.
בתמונה משמאל: תומס סניידר מחברת "ארגו"

יעדים ואתגרים
עמנואל ליבן, מנכ"ל "עדמטק" ויו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, דיבר על טכנולוגיות אוטומוטיביות במנועים תעופתיים. בין היתר הזכיר ליבן את תחומי השימוש במערכות הנעה של מל"טים, השווה בין מנוע תעופתי למנוע רכב, ובין ההנעה חשמלית והנעה מבוססת מצברים. להערכתו המגמות לעתיד כוללות הנעה ביולוגית, אולם נראה כי מנועי שריפה פנימית ימשיכו לשרת אותנו עוד זמן רב. עוד צופה ליבן כי השימוש בהנעה היברידית לסוגיה יתגבר, המנועים יפכו ל"מולטיפיול" ותתקיים הנעה חשמלית מוגבלת למכוניות קטנות.
בתמונה משמאל: עמנואל ליבן, מנכ"ל "עדמטק" ויו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים

עופר בן אברהם, רמ"ד מערכות רכב בחטיבה הטכנולוגית של צה"ל, סיפר על מערכות בלימה מתקדמות ברכב קרבי. בן אברהם חשף כי החידושים בתחום הם לא חידושים בתחום הטכני, אלא בתחום ההנדסי. כמו כן, הסביר על תופעת הסבסוב ברכב מדגם האמק M1165, שצה"ל רכש במהלך שנת 2012, והפתרונות האפשריים לטיפול בתופעה זו.

בתמונה מימין:
סא"ל עופר בן אברהם, רמ"ד מערכות רכב בחטיבה הטכנולוגית של צה"ל


מושב הצהריים, בהנחייתו של נחמיה גולן, החל בהרצאתו של אביב צידון מחברת "פינרג'י", אשר עסק במצברים מיוחדים לכלי רכב חשמליים. "לא חסרה לנו אנרגיה טבעית בעולם - כמו מפלים גדולים למשל. הבעיה שזה לא נמצא בערים הגדולות ושם יש צורך בכמות החשמל הגדולה ביותר.
בתמונה משמאל: נחמיה גולן
האתגר הוא לשנע את האנרגיה", הסביר צידון. "אי אפשר לאגור חשמל, אבל ניתן לטעון את מתכת האלומיניום בחשמל, כפי שעושים בתהליך הפיכתו מאלומיניום מחומצן לטהור. את פלטות האלומיניום הטעונות ניתן לקחת למכונית חשמלית ולהפוך אותן למקור ההנעה. למעשה, עם קילו אלומיניום, ליטר מים וקילו אוויר, ניתן לנסוע כ-35 קילומטרים. כשעושים את החישובים, זה יותר זול מדלק". צידון הציג
אפשרות של נסיעה ראשונית של 50 קילומטרים על סוללת ליתיום ואז מעבר לנסיעה על "אלומיניום-אוויר".
בתמונה מימין: אביב צידון מחברת "פינרג'י"


אלי חפץ דיבר על התמורות בתרבות הצרכנות כיעד מאתגר בתחום המוסכים, מול השינויים המתרחשים בענף. עד לפני חמש שנים היה חפץ ראש אגף שירות של יבואני הרשת, אולם לדבריו כשפרש התחיל להסתכל קצת אחרת על עולם המכונית הפרטית. חפץ סקר את התפתחות תחום המוסכים החל מבעל הגראז' כאיש מקצוע שביצע את כל התפקידים, דרך התפתחות התודעה הצרכנית בשנות ה-70 ועד "רעידת האדמה" שארעה בשנות ה-90, עם כניסתם של מרכזי שירות ברמה גבוהה ביותר.
לדבריו, קו השבר בענף המוסכים נוצר לפני 25 שנים. הפערים בין המוסכים הכלליים מהדור הישן לבין המוסכים מורשי היבואנית התעצמו, והלקוחות הבינו שהם משלמים את המחיר. "נוצרה שכבת שמנת עליונה, ואני לצערי הייתי בין אלו שערבבו את השמנת", הודה חפץ. "משרד התחבורה רואה כיום את הלקוח במלחמת ההישרדות שלו על תקינות רכבו, והחליט על רפורמה. כל בעל רכב פרטי יוכל להחליט בין שלוש אלטרנטיבות: מוסך מורשה יבואן, מוסך מומחה לאותו סוג רכב העומד בפיקוח ומוסך כללי רגיל".
בתמונה משמאל: אלי חפץ

ד"ר אלדד לוי דיבר על אופטימציה משקלית בתהליך תכן רכב בכלים נומריים. ד"ר לוי הציג דוגמאות לדרישות של יצרני הרכבים, כמו למשל הורדת משקל הרכב, שניתן להגיע אליה באמצעות תהליך האופטימיזציה. כמו כן, סקר את שלושת שלבי התהליך ונתן דוגמאות לחלקים בהם תהליך האופטימיזציה הוביל ליצירת חלקים קלים יותר ויעילים יותר.
בתמונה משמאל: ד"ר אלדד לוי

את הכנס חתם איתמר אוריין אשר דיבר על הסבת מנועים לפעולה במחזור של חמש פעימות, לייעול עבודתם. זאת בשל הבעיה ההולכת וגוברת של מחסור בדלק בשנים האחרונות. המחקר שביצע אוריין יחד עם אחד הסטודנטים שלו, העלה דרך לניצול האנרגיה המבוזבזת בגזי פליטה, בכדי לשפר את הנצילות של המנוע. העיקרון של השיטה הוא ליצור מהלך התפשטות נוסף למחזור העבודה של המנוע, כאשר אנרגיית התפשטות נוספת זו תוחזר לגל המנועי.
בתמונה מימין: איתמר אוריין
שלח לחבר
שתף


 


Google