שערי
חליפין
שינוי אחרון: 19.5.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.593
אירו4.002
ליש"ט4.664
100 יין3.224

הכינוס ה-32 להנדסת רכב בישראל, מלון דניאל הרצליה, 29.11.12

מאת: רועי שני

כלי רכב כבר מזמן אינו קופסת פלדה סתמית על גלגלים, כי אם מוצר קצה הטומן בקרבו את חוד החנית של התעשייה ושל הטכנולוגיה, על כן אין זה מפתיע כי גם הכינוס ה-32 להנדסת רכב שנערך ב-29 בנובמבר 2012, במלון דניאל בהרצליה, ביוזמת לשכת המהנדסים, קיבץ תחת קורת גג אחת את כל ציבור העוסקים בענף הרכב: מהנדסים, אנשי אקדמיה, יבואני רכב וחלפים, אנשי משרד התחבורה, אנשי מוסכים, תעשייה, היי-טק ועוד.


את דברי הפתיחה נשא יושב ראש הכינוס, אינג' שמואל בן ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, אשר הזמין שורת אורחים מכובדים לשאת דברי ברכה. לאחר ברכותיהם של אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, מר יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב, מר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, עלו לדוכן ונשאו דברים נציגי משרד התחבורה.
בתמונה מימין: אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים


ד"ר אמיר זיו אב, המדען הראשי של משרד התחבורה, הציג את האתגר העיקרי העומד בפני משרד התחבורה בימים אלו והוא קצב עליית הנסועה (קילומטרז' הנסיעה הכללי בישראל בשנה) הגבוה פי-3 מקצב התפתחות הכבישים. הפתרונות עליהם שוקדים במשרד התחבורה מתמקדים גם בצמצום הנסועה על ידי מתן קדימות לתחבורה ציבורית וגם על ידי אופטימיזציה של השימוש בתשתית עתידנית שתתבסס על מערכות מתוחכמות שיורכבו בכל הרכבים אשר יתקשרו אחד עם השני בדומה לטכנולוגיות המשמשות כיום בסמארטפונים.
בתמונה מימין: ד"ר אמיר זיו אב, המדען הראשי של משרד התחבורה

מר גנאם חמאדה, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, פרט את הפרויקטים אותם אגף הרישוי מקדם, וביניהם ייעול השרות לאזרחים תוך צמצום הצורך במפגש פקיד-אזרח, ומעבר למערכות מקוונות. תוך זמן קצר יוצבו בסניפי רשת הסופר פארם ברחבי הארץ מכונות של אגף הרישוי שיספקו שירותים כמו חידוש רשיון רכב, רשיון נהיגה, העברת בעלות, היסטוריה בטיחותית ועוד - במחי לחיצת כפתור.

בתמונה משמאל: מר גנאם חמאדה, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה

את הברכות חתם מר עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה, שמנה את העשייה הגדולה של המשרד, והדגיש כי קידום מערכות ההסעה ההמונית הינו משימה לאומית. כבר בשנים הקרובות יחוברו כל הישובים בעלי 30 אלף תושבים ומעלה בפסי רכבת, נמל התעופה באילת יועתק לתמנע, ובתכנון גם בניית שני נמלי ים חדשים באשדוד ובחיפה.

בתמונה מימין: מר עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה


בברכתו של מהנדס שמואל בן ארי, ראש הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, הוא הדגיש את האפשרות העומדת היום בפני מדינת ישראל, להתנתק מחלק ניכר מיבוא הנפט הגולמי, ע"י בנית מתקן GTL, ההופך גז טבעי לבנזין, סולר ונפט סינתטיים. מתקנים כאילו פועלים בעולם ונמצאים בהקמה, ואינם מחייבים פיתוחים וניסויים אין סופיים. הדלקים הסינתטיים יכולים להיות מעורבבים עם דלקים קונבנציונליים באופן ישיר, אם המתקן יוקם בתוך בית זיקוק קיים, תוך שימוש בכל תשתיות ההולכה ותחנות התדלוק הקיימות, ללא שום שנוי בכלי הרכב, שאפילו יפלטו פחות מזהמים בהשואה לשימוש בדלקים הרגילים.
בתמונה מימין: אינג' שמואל בן-ארי, מהנדס ראשי אגד, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכה ויו"ר הכינוס

לאחר מסכת הברכות החלו ההרצאות. להלן מבחר מסך ההרצאות שנישאו בכינוס: ההרצאה אודות תעשיית האוטובוסים הסינית ניתנה על ידי קנט צ'אנג, מנהל האגף הבינלאומי בחטיבת המסחר של חברת יוטונג הסינית - גדולת יצרני האוטובוסים בעולם. חברת יוטונג יצרה ב-2011 כ-46 אלף אוטובוסים, ובקרוב יחנך מפעל חדש שיאפשר להם לייצר 80 אלף אוטובוסים בשנה. נסיעה באוטובוס מאופיינת בדיוק בלוחות הזמנים, בבטיחות ובשמירה על הסביבה. לכן, רק בסין ב-2011 עלו על הכביש כ-145 אלף אוטובוסים חדשים, כאשר סך האוטובוסים החדשים שעלו על הכביש ב-2011 ברחבי העולם עומד על כ-360 אלף. החלקים המרכיבים את האוטובוסים של חברת יוטונג מיוצרים בכל העולם, זאת נוכח דרישות שוק שונות של הלקוחות, למשל, בישראל קיים דגש רב על בטיחות ולכן חלק ממרכבי האוטובוסים מיוצרים באירופה נוכח דרישות התקינה. צי האוטובוסים של חברת יוטונג כולל אוטובוסים בעלי מנוע בנזין, מנוע דיזל, מנוע חשמלי, מנוע היברידי, וכעת אף עובדים על פיתוח אוטובוס חכם וממוחשב בו הדגשים יהיו טכנולוגיים, בטיחותיים, ארגונומיים ואנרגטיים. האוטובוסים של יוטונג מחופים בחומרים מתקדמים המונעים היווצרות קורוזיה, והחברה מספקת מערך שירות כולל המכיל גם הכשרה של המהנדסים המקומיים בניהול ציי האוטובוסים.

אינג' אבנר פלור,
מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה, הציג את מגמות פעילות האגף שהן בטיחות, שמירה על הסביבה, תחרותיות ושירותיות. אגף הרכב שם דגש רב על תקינה, ומינואר 2013 יכנסו לתוקף תקנים אירופאים באשר לרמת פליטת הגזים השונים. כמו כן, האגף שם דגש רב על בטיחות הן של הנהגים והנוסעים והן של הולכי הרגל. פיתוחים טכנולוגיים שונים אשר יכנסו לתוקף בשנים הקרובות יביאו להפחתת שליטת הנהג על הרכב, לטובת שליטה של מערכות ממוחשבות מתקדמות ומדוייקות אשר יצילו חיים. כמו כן המשרד מקדם את צרכי הלקוחות, ומקדם מערכת חדשה הנקראת e-call, מערכת ממוחשבת שתוטמע ברכבים שתדווח באופן אוטומטי על התרחשות תאונה. נושאים נוספים עליהם שוקדים באגף הרכב הם גיוס כח אדם להגברת מערך הפיקוח והבקרה וכן הקמת גוף פיקוח רגולטיבי וגוף נפרד שיהווה הזרוע המבצעת. כמו כן, אגף הרכב עובד על פרוייקט "מוסך מומחה", ובימים אלו מנסים לפתח מודל חדשני לטיפול ברכבים חדשים.
בתמונה משמאל: אינג' אבנר פלור, מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה

סא"ל עופר בן אברהם, רמ"ד מערכות רכב בחטיבה הטכנולוגית של צה"ל, הציג את תהליך פיתוח ג'יפ המפקדים העתידי "סופה 3". לאחר פיתוח הדגמים הקודמים של סופה, הדור השלישי מציג שיפורים הנדסיים וטכנולוגיים רבים, ועבר התאמה ממוצר המדף של חברת קרייזלר האמריקאית לכדי כלי רכב מבצעי צבאי. סופה 3 מכיל מערכת סינון אוויר חדישה שמגנה על המנוע והנוסעים מחול ואבק המאפיינים את נסיעות השטח בדרום המדינה, המתלה והקפיצים הקדמיים, והבולמים האחוריים הוחלפו, ומערכת החשמל עברה שינוי, מה שמאפשר להתקין ציוד מחשבים מתוחכם ורגיש. פיתוח הג'יפ לקח כשנתיים- פרק זמן קצר יחסית למוצר הסופי שעומד בסטנדרטיים מבצעיים וצבאיים מהטובים בעולם.
בתמונה משמאל: סא"ל עופר בן אברהם, רמ"ד מערכות רכב בחטיבה הטכנולוגית של צה"ל

הרצאה מעניינת אודות טכנולוגיות ופיתוחים בתחום לוחיות רישוי מתוחכמות ניתנה על-ידי מנפרד שרופל, נציג חברת 3M השוויצרית המפתחת טכנולוגיות חדשניות לרישום רכבים. חברת 3M החלה את דרכה בשנת 1939 כחברה של שלטי דרכים, וכיום מדובר באחת מהחברות המובילות בתחום מערכות רישום. לוחית הרישוי מסייעת באכיפת החוק (למשטרה), משמשת ככלי לזיהוי (כמו בכביש 6) ועוד. האתגרים העיקריים העומדים בפני המפתחים מתרכזים ביכולת להבחין בתווים המוטבעים על הלוחית ממרחק, וכן פיתוח שיטות למניעת זיופים. בימים אלו מעבדות 3M מתמקדות בלמידת יכולות החזרת האור של הלוחיות במטרה לפתח לוחיות שתכונותיהן הפיזיקליות יאפשרו החזרת אור הגבוהה פי כמה מאלו הנהוגות כיום. חברת 3M מכנה פרוייקט זה "לוחיות HD". כמו כן מקדמת החברה פרוייקט הנקרא e-plating (לוחית אלקטרונית), בה לשוטרים יהיו כלים לקריאת לוחיות הרישוי מרחוק בשימוש אמצעים טכנולוגיים מתוחכמים שיאפשרו איתור עבריינים, טרוריסטים וכו' מרחוק- מה שיגן על חיי השוטרים.
בתמונה מימין: מנפרד שרופל, נציג חברת 3M השוויצרית המפתחת טכנולוגיות חדשניות לרישום רכבים

ד"ר ליאוניד טרטקובסקי מהפקולטה להנדסת מכונות בטכניון תאר את המגמות והאתגרים העומדים בפני המהנדסים בחקר יעילות אנרגטית של כלי רכב. רבע מצריכת האנרגיה העולמית מושקעת בתחבורה, והגידול במספר כלי הרכב על הכבישים הינו משמעותי ביותר. כיום ישנם כמיליארד כלי רכב על כבישי העולם, והצפי הוא שבשנת 2035 יהיה גידול של 70% בכלי הרכב. הגידול הנ"ל גורם לזיהום סביבתי חמור, ולכן כיום שוקדים המפחים על דרכים לצמצם את פליטת גזי החממה, ובכדי שאכן יופסק הנזק לסביבה יש לצמצם את הפליטה בכ-85%. בכדי להגיע ליעד זה יש לפתח מקורות אנרגיה חלופיים, ובמקביל לשפר את נצילות המנועים. מחקרים רבים נערכים בתחום, בנסיונות לפתח חומרים קלים יותר, כמו חומרים מרוכבים וטכנולוגיות צמיגים שיפחיתו ממשקל הרכב. כמו כן נערכים נסיונות להעלות את האווירודינמיות של הרכבים, למחזר את האנרגיה הנפלטת בעת הבלימה, לשפר את מערכת המיזוג, לפתח מערכות תקשורת חכמות שיצפו את תוואי הנסיעה ובכך יחסך דלק, שיפור מערכות ההנעה, מעבר למנועים קטנים יותר בעלי הזרקת דלק ישירה ושימוש באנרגית החום הנפלטת מהמנוע. חלק מהטכנולוגיות הנ"ל קיימות וחלקן עדיין בפיתוח.
לדברי ד"ר טרטקובסקי, רכבים חשמליים עדיין לא מראים ביצועים אנרגטיים מרשימים, ונדרשת פריצת דרך טכנולוגית שעוד לא קרתה. לעומת הרכב החשמלי, הרכב ההיברידי כרגע נראה מבטיח.

בתמונה משמאל:
ד"ר ליאוניד טרטקובסקי, הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, הרצה אודות מערכות בטיחות אלקטרוניות והשלכותיהן. ד"ר סופר הציג מחקר שהתמקד בפוטנציאל הבטיחותי של מספר יישומים: מערכת התרעה על מהירות, קריאת חרום אוטומטית, מערכת התרעה על סטייה מנתיב ומערכת התרעה על סכנה להתנגשות קדמית. מממצאי המחקר עלה כי במצב של הטמעת המערכות בכלל הרכבים בישראל מערכת התרעה על מהירות תצמצם את מספר ההרוגים ב-3.8% ואת מספר הפצועים ב-4.5%, מערכת קריאת חרום אוטומטית תצמצם את מספר ההרוגים ב-6.2%, מערכת המתריעה על חציית קו הפרדה ללא איתות תצמצם את מספר ההרוגים ב-7.7% ואת מספר הפצועים ב-8.8%, ומערכת התרעה על סכנה להתנגשות קדמית תצמצם את מספר ההרוגים ב-4.6% ואת מספר הפצועים ב-3.3%. ממצאי המחקר מראים כי היישומים הטכנולוגיים שנבחנו יפחיתו באופן משמעותי ביותר את מספר הנפגעים על כבישי ישראל.

בתמונה משמאל:
ד"ר שי סופר, המדען הראשי של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים

יוסף כהן, מנהל החטיבה להנדסת רכב וציוד מוסכים באגד, הרצה על תחזוקת צי רכב גדול. הוא הציג את שיטות התחזוקה של אוטובוסי אגד, המתחזקת ברשת של 24 מוסכים עצמיים כ- 3,700 אוטובוסים (כולל של חברות הבת). המוסכים בנויים ברמות דרגי תיקון שונים, כשהמוסך הבסיסי הוא המוסך הסניפי, אחריו המוסך האזורי, ובדרג הגבוה ביותר נמצאים מפעל שיפוץ מיכללי האוטובוסים ומרכז תיקון התאונות וריענוני המרכב. תחזוקת האוטובוסים מבוססת על תחזוקה מונעת המבוססת על הוראות יצרני האוטובוסים, בתוספת לקחים שאגד מוסיפה, בעוד שמיכללים כבדים כמו מנועים, תיבות הילוכים אוטומטיות, דיפרנצילים ועוד מתוקנים רק בעת כשל – כלומר בתחזוקת שבר, דבר המבטיח קבלת מלוא אורך חייהם לפני שיפוץ. מר כהן ציין את שרשרת הניהול הטכני באגד, הכוללת מטה – מנהל, מהנדסים ורמד"ים, פקחים המהווים את הקשר עם רשת המוסכים, וכמובן אנשי המוסכים עצמם.
בתמונה משמאל: יוסף כהן, מנהל החטיבה להנדסת רכב וציוד מוסכים באגד

שלח לחבר
שתף


 


Google