שערי
חליפין
שינוי אחרון: 28.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.616
אירו3.924
ליש"ט4.540
100 יין3.272

מנכ''ל משרד התחבורה מכריז בכינוס התשיעי למערכות רכב וחלפים:''מהפכה בענף הרכב: בעלי רכבים יוכלו לרכוש חלפים לרכבם בכל מוסך או חנות''
מאת: אלי תבור

"החל מהשנה הבאה תתחולל מהפכה בשוק הרכב בישראל: בעלי רכבים לא יהיו חייבים עוד לרכוש חלפים לרכבם מהמוסכים בהם מתוקן הרכב, או מהיבואנים שייבאו את רכבם. הם יוכלו לרכוש חלפים בכל מוסך או חנות חלפים שיציעו להם את המחיר הזול ביותר''. כך הכריז מנכ''ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, עוזי יצחקי, בכינוס התשיעי למערכות רכב וחלפים, שערך הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות בלשכה, ב-12 ביוני 2012, בכפר המכביה ברמת-גן.

בתמונה מימין: עוזי יצחקי, מנכ''ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים,

עד כה נאלצו בעלי רכבים לרכוש את חלקי החילוף למכוניותיהם במוסכים שטיפלו ברכבים ותיקנו אותם, או אצל יבואני רכביהם. הם חויבו לשלם את מחיר החלפים כפי שהוכתב להם. לדברי עוזי יצחקי, הסכים משרד האוצר לכלול בחוק ההסדרים שיתלוה לתקציב המדינה לשנת 2013, תקנה לפיה יהיו בעלי הרכב רשאים לרכוש את חלקי החילוף לתיקון מכוניותיהם בכל מוסך אחר או כל חנות חלפים, שתציע להם את המחיר הטוב ביותר.

"משרד התחבורה אינו רק משרד כלכלי - הוא גם משרד חברתי'', אמר יצחקי. "זהו משרד המזרים מדי שנה כמאה מיליארד ש''ח לאוצר המדינה. עתה עומד המשרד בראש מהפכה תחבורתית שלא הייתה כמוה בתולדות המדינה. עד שנת 2020 תהיה המדינה כולה מרושתת ברשת כבישים חדשים ומסילות ברזל, שיגרמו לכך שלא תהיה עוד פריפריה בישראל. נמשיך גם להזרים דם חדש לענף הרכב ולמגר את תופעת המוסכים הבלתי מורשים''.

רונן לוי, יו''ר איגוד המוסכים בישראל, שבירך את משתתפי הכינוס בשם ארגונו, בישר על מהפכה נוספת בענף הרכב: בקרוב יחוברו כל המוסכים המורשים וכל מבוטחי הרכב בישראל לאתר אחד ברשת האינטרנט, שבו יוכל כל אזרח למצוא פרטים על כל רכב הנוסע על כבישי המדינה. אם יהיה ברצונו לרכוש רכב מיד שנייה הוא יוכל לעקוב אחריו באתר ולגלות על-פי מספר הרישוי שלו באיזה מוסך טופל, כמה טיפולים עבר והאם היו לו תאונות. "ברגע שנחבר לאתר את כל מי שהוא עוסק חוקי בענף הרכב נעזור לציבור הנהגים לקבל מידע טכני וביטוחי על כל רכב'', אמר לוי.

בתמונה משמאל: רונן לוי, יו''ר איגוד המוסכים בישראל

פתח את הכינוס, שבו נטלו חלק כ-120 משתתפים, יו''ר הענף להנדסת רכב, מהנדס שמואל בן ארי, שעמד על השינויים שהתרחשו ומתחוללים בשוק הרכב העולמי. "כל יצרני הרכב עובדים ומשקיעים כיום מאמצים ואמצעים בפיתוח כלי רכב היברידיים, היברידיים נטענים ו/או חשמליים. בכלי הרכב החשמליים הבעיות העיקריות שעליהם יש עוד להתגבר הן טווח הנסיעה, משקל המצברים, מחירם ומשך טעינתם. בארץ מתקיימת תנופת תקינה אינטנסיבית סביב כלי הרכב החשמליים, וישראל תהיה כנראה המדינה הראשונה בעולם שבה יהיו תקנים לתחזוקת כלי רכב חשמליים'', אמר בן ארי. לדבריו "בעולם עובדים היום על פיתוח טעינה ללא כבל טעינה לכלי הרכב החשמליים וחושבים על נתיבי נסיעה מיוחדים לכלי רכב אלה בהם טעינת מצברי הרכב תתבצע תוך כדי נסיעה מעל כבל המפתח השראה אינדוקטיבית''.
בתמונה מימין: מהנדס שמואל בן ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכה, פותח את הכינוס ה-9 למערכות רכב וחלפים

בדווחו על נתוני שוק הרכב העולמי סיפר בן-ארי, כי סין ממשיכה להוביל את ייצור הרכב העולמי, כשבשנת 2011 ייוצרו בה יותר מ-18 מיליון רכבים לעומת 12.8 מיליון בארה''ב. בתחום מותגי הרכב ממשיכה חברת "טויוטה'' היפנית להוביל. היא מכרה ברבעון הראשון של שנת -2012 כ-300 אלף מכוניות מדגם "קורולה'' ועוד כרבע מיליון מכוניות מדגם "פריוס'' ההיברידי. למקום השני טיפסה ה''פוקוס'' של חברת "פורד'', שמכרה באותה תקופה כ-280 אלף מכוניות.
"העולם ממשיך להתקדם בתחום מערכות הרכב, מכלליו וחלפיו'', אמר בן ארי. "מערכות הזרקת הדלק קיבלו שדרוג ותאוצה ופותחו תיבות הילוכים רגילות מופעלות מחשב בעלות שישה ושבעה הילוכים וחברת ZF הגרמנית הודיעה לאחרונה על כניסה לייצור תיבת הילוכים אוטומטית בעלת שמונה הילוכים, שתיוצר באירופה ובארה''ב החל משנת 2013''.

נגררים אינטליגנטיים לרכבים כבדים
בחלקו המקצועי של הכינוס הושמעו תשע הרצאות בשלושה מושבים, שעסקו בהיבטים השונים של החידושים במערכות הרכב. בין המרצים הישראלים היה גם מרצה אורח מחו''ל - מהנדס סטיוארט היברד, המנהל הטכני של חב'"ליילנד'' – לשעבר יצרנית המשאיות הבריטית, שהירצה על היתרונות של השימוש בצנרת עשויה סיליקון במערכות הרכב לעומת השימוש בצנרת עשויה מגומי רגיל והיתרון בשימוש בצינור עשוי עבודת יד, לעומת צנרת עשויה מחומרים אורגניים.

בתמונה מימין:
המהנדס סטיוארט היברד, המנהל הטכני של חברת המשאיות הבריטית ליילנד,  מרצה אורח בכינוס

הרצאה מאלפת במיוחד בסדרת ההרצאות הטכניות הייתה הרצאתו של עופר לרון מחברת "דנאור רון'' על מערכות בילום מתקדמות בנגררים "אינטליגנטיים'' של רכבים כבדים. לדבריו, מותקנים ביום בנגררי המשאיות מערכות מתוחכמות ביותר. "יש ניגוד בין מה שוקרה בתחום לבין העניין שמגלים בו היצרנים המקומיים'', אמר לרון. " יש לעודד לאגד גם את אנשי הנגררים ולעודד אותם להגיע לכנסים שלנו''. לדבריו, תחילת המהפכה בתחום הנגררים החלה בשנת 1981, כשחברת "מרדצס'' הציגה מערכות בלמים חדשות לרכב כבד עם יחידת בקרה אלקטרונית (ABS) וחיישני מהירות בגלגלים. מאז התפתח התחום וכיום נגררי הרכבים הכבדים מצוידים במערכות מתוחכמות וממחושבות המאפשרים לתמרן אותם ביעילות ובבטיחות, תוך שמירה על יציבותם. יש בהם בקרת סרנים מתרוממים, עזרי תמרון, עזרי אחיזת כביש, כריות אוויר אלקטרוניות, התרעות נטייה וחיישני נסיעה לאחור שאינם מאפשרים לרכב לנסוע אחורנית במהירות גבוהה ובולמים אוטומטית כשהם מזהים בנתיב הנסיעה עצמים שהנהג אינו מסוגל לראותם.
בתמונה משמאל: עופר לרון מחברת "דנאור רון''

זוהר בית אור מחברת "בטרפלייס'' הישראלית עמד על השינויים הנדרשים להחדרת הרכב החשמלי לכבישי ישראל. גם הוא ציין את הקמת ועדת המומחים בנושא תחזוקת מכוניות חשמליות, והדגיש כי "ישראל תהיה המדינה הראשונה בעולם שהחליטה לכתוב תקן מחייב בנושא זה''. הוא גילה כי "בטרפלייס'', שהחלה לשווק את המכוניות החשמליות מתוצרת "רנו'' הצרפתית בישראל, התחילה להקים מערכי שיווק וטעינה גם בדנמרק, אוסטרליה, הוואי ויפן.
בתמונה מימין: זוהר בית אור מחברת "בטרפלייס''

רס''ן אביב ינקוביץ', מהחטיבה הטכנולוגית של חיל היבשה בצה''ל, הרצה על תכנון קשתות התהפכות לרכב קרבי. לדבריו, כלי רכב צבאיים, עקב היותם פתוחים בדרך כלל, בעלי משקל גבוה ותוואי נסיעה קשים, נדרשים להתקנת קשתות התהפכות כדי להגן על חיי החיילים הנוסעים בהם. הוא עמד על תכנון קשתות התהפכות יעילות, על בסיס אנליזת אלמנטים סופיים וניסויים סטטיים. הוא גילה, כי במהלך השנה האחרונה פותחה בצה''ל יכולת המאפשרת לבדוק את קשתות ההתהפכות בניסוי דינמי המדמה מצב ריאלי של התהפכות הרכב.
בתמונה משמאל: רס''ן אביב ינקוביץ', מהחטיבה הטכנולוגית של חיל היבשה בצה"ל


בתמונה:
המשתתפים בכינוס מאזינים להרצאות


שלח לחבר
שתף


 


Google