שערי
חליפין
שינוי אחרון: 23.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.645
אירו3.932
ליש"ט4.556
100 יין3.282

שיתוף פעולה בינלאומי במרכז הכנס השנתי ה-32 לבדיקות לא הורסות

מאת: אלי תבור

הכינוס השנתי ה-32 של ענף הבדיקות הלא הורסות (בל''ה) באגודת מהנדסי מכונות בלשכה - הוותיק והמתמיד בין כל כינוסי אגודות הלשכה - שנערך בחמישה ביוני 2012 במלון "ליאונרדו'' בחוף הכרמל בחיפה, עמד בסימן שיתוף הפעולה הבינלאומי שהצליח הענף לקשור עם אגודות מקבילות במדינות רבות בעולם.

בזכות הפעילות האינטנסיבית רבת השנים של פעילי הענף והעומד בראשו - ד''ר יוסי פסח - הצליח הענף לחתום על הסכמי שיתוף פעולה עם אגודות בל''ה של רוסיה, קרואטיה, הונגריה וקזחסטאן, כשעתה מתנהל מו''מ לחתימת הסכמי פעולה עם אגודות בל''ה אירופאיות נוספות.
בתמונה משמאל: ד"ר יוסי פסח, יו"ר היוצא של ענף בל"ה בלשכת המהנדסים, פותח את הכנס ה-32 של הענף, שנערך במלון ליאונרדו בחיפה, 5.6.12

להסכמי שיתוף פעולה אלה דווקא עם מדינות אירופה יש חשיבות רבה לנוכח העובדה שבשנים האחרונות יש דרישה גוברת להסמכות בודקי בל"ה לפי תקן EN 473. בודקי בל''ה חייבים לעמוד בבחינות של התקן האירופאי ולקבל הסמכות מאחת האגודות או הגופים האירופאים המוסמכים לכך על מנת לייצא מוצרים ישראלים מסוימים לאירופה או לבצע בדיקות באירופה. במקרה של ישראל נבחרה האגודה הקרואטית לבל''ה לבחון ולהסמיך בודקי אל הרס ישראלים.
ואומנם, בחודש מאי השנה נבחנו שישה בודקי אל הרס ישראלים על-ידי יו''ר האגודה הקרואטית לבל''ה, אינג' מירו ז'פו, שהגיע במיוחד לארץ למטרה זו. כל השישה עמדו בהצלחה בבחינות, ובכינוס ה-32 בחיפה הם קיבלו את תעודות ההסמכה שלהם בטקס חגיגי מידיו של הבוחן הקרואטי עצמו, שהגיע לארץ שוב למטרה זו.
התעודות שקיבלו הבודקים פותחות בפניהם, ובפני המפעלים בהם הם עובדיםת את הדלתות באירופה ובמדינות רבות נוספות המכירות בתקן הבל''ה האירופאי.




 

 

 

 

 

 



בתמונה:
 אינג' מירו ז'פו (שני משמאל) יו"ר האגודה הקרואטית לבל"ה, המקיימת הסמכות בל"ה בישראל ע"פ שיטות ותקני הבדיקה האירופאים, עם 3 מהבודקים שהוסמכו

יחד עם יו''ר האגודה הקרואטית הגיע לארץ מומחה בל''ה קרואטי נוסף, אינג' נרמין טרובראדוביץ', שהירצה בכינוס על יישומי אנדוסקופיה בתעשייה. אורח נכבד נוסף מחו''ל שהגיע לכינוס היה פרופ' ניקולאי קוזלב, סגן נשיא האגודה הרוסית לבל''ה - אגודה ענקית המונה 47 סניפים ברחבי רוסיה עם יותר מ- 4000 חברים שהרצה בכינוס, והעניק בגאווה לראשי האגודה הישראלית את הסכם שיתוף הפעולה בין אגודתו לבין ענף הבל'ה הישראלי.
בתמונה משמאל: פרופ' ניקולאי קוזלב, סגן נשיא האגודה הרוסית לבל''ה

לראשונה מאז הוחל במסורת הכינוסים השנתיים של ענף הבל''ה נערך הכינוס השנה בחיפה. "הגיע הזמן לקרב גם את האוכלוסייה בצפון המדינה לנושא הבל''ה'', אמר היו''ר היוצא של הענף, ד''ר יוסי פסח. "החלטנו לכן לערוך השנה את הכינוס בחיפה לכבודם של מפעלי התעשייה הרבים בצפון הארץ''. הכינוס נפתח בברכות שהביאו האורחים מרוסיה ומקרואטיה בשם כל חברי אגודותיהם לבודקי האל הרס הישראלים ובחלוקת התעודות לבודקים הישראלים שהוסמכו.

אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות, בירך את משתתפי הכינוס בשם הלשכה והאגודה ובמיוחד את ד''ר פסח, המסיים 40 שנות פעילות בראשות הענף: "לד''ר פסח מגיעה ברכת כל הקהילה ההנדסית בישראל על שהצליח לגדל דור של ממשיכי דרכו בבל''ה'', אמר ליבן. הוא קבל על הפיצול בין בודקי האל הרס בישראל ואיחל למדינה "שכל העוסקים בנושא חשוב זה יתאחדו, כי אין מקום בארץ לשתי אגודות בל''ה''.

במעמד זה הוענקה גם תעודת הוקרה של הלשכה לפרופ' גרגורי קרוג, מי שהיה האחראי לאבטחת האיכות ברכבת ישראל ופרש לגימלאות. לאחר כל הטקסים הוחל בחלקו המקצועישל הכינוס.
בתמונה מימין: ד"ר יוסי פסח, מימין, מעניק תעודת הוקרה לפרופ' גרגורי קרוג, שהיה אחראי לאבטחת האיכות ברכבת ישראל ופרש לגמלאות, על פעילותו בתחום הבל"ה


אסון גדול בגלל פין קטן
תחילה הושמעו שתי הרצאות מליאה. אינג' עמנואל ליבן הירצה על חקירת אסון מטוס מטען של ''אל-על'' מדגם "בואינג'' 747, שהתרסק באוקטובר 1992 לתוך שני בניינים באמסטרדם זמן קצר לאחר המראתו. ליבן, מתוקף תפקידו כסמנכ''ל התעשייה האווירית באותה תקופה, היה חבר בוועדת החקירה הממלכתית שחקרה את האסון וד''ר יוסי פסח העמיד לרשות הוועדה את הידע שלו בתחום הבל''ה בקביעת מסקנות הוועדה. התברר, על-פי מסקנות הוועדה, שטייסי המטוס איבדו שליטה עליו מיד לאחר ההמראה, לאחר ששניים מארבעת מנועיו נפלו. מנוע אחד נפל כתוצאה משבר של קורוזיית עייפות החומר באחד הפינים שחיבר אותו לכנף, פגע במנוע השני והפיל גם אותו. צוות המטוס לא הבין את גודל הפגיעה והנמיך מהירות, מה שגרם לאיבוד שליטה מוחלט ולהתרסקות על שני בנייני מגורים שגרמה ל-43 הרוגים, ביניהם שלושת אנשי צוות המטוס ונוסעת שהטיסו עימם. הסתבר שתהליך בדיקת פיני המנועים ב"אל על'', כפי שהוכיח ד''ר פסח, לא היה אמין, ולא גילה את הסדקים בפין. בעקבות מסקנות הוועדה פותחו ב''בואינג'' פינים חדשים להצמדת מנועים לכנפי מטוסים, שאמורים למנוע תקלות הרות אסון.
בתמונה מימין:אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים

בהרצאת מליאה שנייה הרצה פרופ' ניקולאי קוזלב על מערכות בל''ה מתקדמות כביס לתפעול בטוח של תחנות כוח גרעיניות, לאור לקחי אסון הכור בצ'רנוביל.

בהמשך הכינוס הוא נחלק לשלושה מושבים, במהלכם הושמעו 15 הרצאות שהקיפו את תחומי הבל''ה השונים. כך, למשל, הירצה רב-סרן אבי זדרויבסקי ממערך הבל''ה של חיל האוויר על בדיקות בשיטת האולטרא סגול, ד''ר בוריס מורבין הירצה על בדיקה וניטור של מבני בטון בשיטת הפליטה האקוסטית ואילו פרופ' קונסטנטין קובלר מהטכניון, הירצה על קביעת הרכב בטון בספקטרוסקופיית גמא.

בתמונה: מציג בתצוגה מסחרית שליוותה את הכנס

שלח לחבר
שתף


 


Google