שערי
חליפין
שינוי אחרון: 18.9.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.522
אירו4.206
ליש"ט4.770
100 יין3.162

סקירת ההרצאה: תחרויות פרסים באינטרנט - ההזדמנויות והסכנות לחברה עסקית
מאת: רועי שני

תחרויות פרסים באינטרנט הינו תחום חדש המתפתח במהירות. הוא טומן בחובו יתרונות רבים אשר לצידם גם סיכונים. אינג' דוד צדוק, חבר הנהלת אגודת מהנדסי תעשיה וניהול בלשכה, פרט בהרצאתו, אשר התקיימה ב-2.5.12, בבית המהנדס בת"א, כיצד חברה יכולה להפיק מהתחרויות באינטרנט רבות, וכן כיצד להזהר.

בתמונה משמאל: אינג' דוד צדוק

מה הן תחרויות פרסים באינטרנט?

תחרויות אלה מהוות מעין מכרזים פתוחים לכל. הן מאפשרות לכל ארגון לפנות לכל דכפין ולהציע לו פרס ופרסום עבור פתרון לאתגר מקצועי שבחזית הידע. בכדי לשמור על חיוניות של חברה עסקית, עליה להשקיע משאבים רבים במחקר ופיתוח. בין אם מדובר על מו"פ בנושאי מיכון, שיטות חדשות, תוכנות וכו'. חברות קמות ונופלות על פיתוח מוצרים חדשים, ותהליך המו"פ הינו יקר ודורש צוות מקצועי ומיומן ביותר. לפני מספר שנים החלו לקום באינטרנט אתרים המציעים במה לחברות הזקוקות לפיתוחים ספציפיים לפרסם את מבוקשם, ולהציע למי שיספק את הפתרון שהם יבחרו בו פרס כספי. אם בעבר חברות היו קולטות ליחידות מו"פ את הקרם דה לה קרם האנושי, היום בעזרת האתרים הללו גם נער גאון בן 17 ממלזיה יכול לתרום לפיתוח מוצר של חברה בדובאי. חברות רבות, כולל נאס"א, משתמשות בפלטפורמה החדשה.
אתר ותיק ופופולארי בתחום הינו
www.innocentive.com, אולם קיימים אתרים נוספים.

דוגמאות לצרכים ופרסים ישנם בשפע. למשל: משק חזירים תעשייתי באוסטרליה מציע 50,000$ למי שיצליח לפתח שיטה לשקילת בעלי חיים מרחוק ובלי מגע. מכיוון שמשקל החזיר הינו ספציפי, ויש בחוות עשרות אלפי חזירים, האפשרות לדעת מה משקל החזירים מבלי להשקיע בשקילתם באופן פיזי ייעל רבות את תהליך השיווק. דוגמה נוספת היא חברה המוכנה לשלם 30,000$ עבור זכויות היוצרים לאלגוריתם שבאמצעותו אפשר לבצע הדמיה לתשתיות / עצמים מתחת לקרקע.

בניגוד לתהליכי מו"פ רגילים, בהם חברה משקיעה במחקר עצמי, הפלטפורמה האינטרנטית מספקת לחברות חשיפה לחוכמת ההמון. על כל הצעה שוקדים אלפי אנשים מרחבי העולם. הפתרונות שהחברה מקבלת הם מגוונים ביותר. גם העלות של המחקר ידועה מראש כיוון שמדובר בפרס ספציפי הניתן רק בתמורה להישג משמעותי. במחקר עצמי אין לחברה אפשרות לדעת מראש במדויק את העלות. המשתתפים בתחרויות יכולים לבחור לשמור על אנונימיות. לכן במקרים רבים החברות מקבלות פתרונות של חברות מתחרות, בין אם מדובר ביצר נקמה של אחד עובדים, או בעובד לשעבר. כך, במחי הצעה באינטרנט, החברה זוכה גם לפתרון זול וגם לריגול תעשייתי. הפניה באינטרנט זוכה למענה מקהל אנשים ספציפי. מדובר על אנשים סקרנים שמחפשים אתגרים ויצירתיות. לעתים אפשר לקרוא בעמודי ההצעות דיונים מרתקים של אלפי המתמודדים, שרבים מהם הם מהטובים בעולם בתחומם.

עם זאת, קיימים סיכונים עבור החברה - בעיקר לחברות שתחום הליבה שלהן מרוכז בפטנט יחידי. מכיוון שלחברה מתחרים בשוק, החשיפה באינטרנט אודות הצרכים שלה עלולה לחשוף אותה לגנבת ידע ומתחרה חזק שיציע פרס גבוה יותר ויפתח מוצר טוב ומהר יותר יהפוך אותה ללא רלוונטית.

ישנם גם סיכונים למשתתפים בתחרויות. למשל, אתרי תחרויות שונים עלולים לבקש דמי השתתפות, או חברות שיש להן דרישות משונות כמו חתימה על חוזה נגד תביעה עתידית, וכן ישנם מצבים בהם תנאי זכויות היוצרים שמציעות החברות אינם הוגנים.

לסיכום, תחום התחרויות באינטרנט מספק אפשרויות ויתרונות רבים הן לחברות והן למשתתפים. עם זאת, קיימים סיכונים לשני הצדדים. לכן חשוב לקרוא את האותיות הקטנות ולקחת בחשבון היבטים של גנבת ידע ושמירה על זכויות יוצרים.

בתמונה: המשתתפים באירוע מאזינים להרצאה, בית המהנדס ת"א, 2.5.12


שלח לחבר
שתף


 


Google