שערי
חליפין
שינוי אחרון: 17.8.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.627
אירו4.240
ליש"ט4.668
100 יין3.292

בטיחות נוסח לובליאנה - מפגש היכרות מקצועי עם קבוצת מהנדסי בטיחות מסלובניה

מאת: אולגה פרסמן

קבוצת מהנדסי בטיחות מסלובניה שביקרו בישראל ביקשה לקיים מפגש היכרות מקצועי עם מהנדסי בטיחות בלשכת המהנדסים והאדריכלים בישראל. על הפרק: היכרות הדדית, תכנים מקצועיים, מסלולי הכשרה של מהנדסי בטיחות בשתי המדינות, הצגת נושאים ובעיות בתחומי הנדסת בטיחות כדוגמת ענף הבנייה הישראלי ומיסוד בסיס לשיתופי פעולה עתידיים.

בתמונה: מפגש מקצועי בין מהנדסי בטיחות מלשכת המהנדסים בישראל ומהנדסי בטיחות ממכון לובליאנה בסלובניה, 8.2.12, בית המהנדס, תל-אביב


 

 

 

 

 

 

הפגישה המשותפת שהתקיימה ב-8 בפברואר 2012 חשפה את הנהלת אגודת מהנדסי הבטיחות בישראל להתאגדות מהנדסי הבטיחות של לובליאנה (LDIL), מכון מקצועי עצמאי הפועל מאז 1955 לפיתוח הבטיחות והבריאות בעבודה, למניעת תאונות עבודה ומחלות מקצוע על רקע תעסוקתי, שיפור תנאי עבודה ומחייה ופיתוח תחום הבטיחות.

מדי שנה מארגנת ההתאגדות מהנדסי הבטיחות של סלובניה סיור מקצועי בחו"ל אשר כולל ביקור במפעלים ואתרי בנייה, על מנת ללמוד על דרכים בהן ניתן לשפר את הבטיחות. עד כה ביקרו נציגים מהתאגדות מהנדסי הבטיחות של לובליאנה בארה"ב, קנדה, סין, גרמניה, שווייץ ובאמירויות הערביות המאוחדות. הבחירה של הסלובנים בביקור בישראל, לטענתם, נובעת מהדימיון הקיים בין שתי המדינות הקטנות והפיתוח הטכנולוגי המרשים של ישראל.

בפגישה ייצגו את אגודת מהנדסי הבטיחות יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות ד"ר אמיר פרי, עורך דין אינג' יעקב דוידזון, מהנדס יגאל ריזל ומהנדס הבטיחות אינג' אהוד אבידוב.

לובליאנה: הנדסת בטיחות כבר בתואר ראשון
חברי ההתאגדות של מהנדסי הבטיחות מסלובניה הגיעו למפגש המשותף, כשמאחוריהם סיורים בירושלים, בית לחם וביקורים מקצועיים במפעלים וחברות. סגן יו"ר ההתאגדות, המהנדס וסיה קרונגר, סיפר על ההתאגדות ופעילותה.
לאור התעניינות מצד הנהלת אגודת מהנדסי הבטיחות בישראל, הסביר קרונגר בסיוע המשתתפים על שלבי ההכשרה של מהנדסי הבטיחות בסלובניה ומסלולי הלימוד המוצעים למהנדסי בטיחות. "הנדסת הבטיחות ניתן ללמוד כבר לתואר ראשון עם התמחויות בנושאי בטיחות שונים כמו: בריאות, תנועה, אש, חשמל, חומרים כימיים ובנייה", השיב סגן היו"ר, "נדרש לעבור בחינה ולקבל הסמכה ממשרד הרווחה הסלובני".
מלבד הפעילות הפנים מדינתית, לוקחת ההתאגדות הלובליאנית חלק גם בפעילות בינלאומית והשתתפה ב-2010 בכנס הראשון הבינלאומי במקדוניה.

ד"ר אמיר פרי, יו"ר אגודת מהנדסי הבטיחות בלשכת המהנדסים, אשר התרשם ממסלול הלימודים של הסלובנים, סיפר כי כיום ניתן ללמוד בישראל הנדסת בטיחות רק כתואר שני בהנדסה (M.Sc), אולם הנושא נמצא בתהליכי שינוי, בסופם יהיה מסלול הדומה לזה של סלובניה. בתום הדיון בתחום ההשכלה הציג ד"ר פרי את פועלו כמהנדס מכונות ושירותו בחיל האוויר שהביאו אותו לעסוק עשור בתחקור תאונות בתעופה וכיום ב"בטיחות המטופל" (Patient Safety) בתחום הרפואי. "יש כיום בישראל 250 מהנדסי בטיחות בלבד ומטרת אגודת מהנדסי הבטיחות שלנו להוות אגודה מקצועית, לתת לחברים מידע חדשני וכלים מכל העולם", סיפר. התעסקותו האקדמית והתעסוקתית של ד"ר פרי העלתה עניין רב בקרב מהנדסי הבטיחות הסלובניים, שביקשו לשמוע פרטים נוספים. "על פי מחקרים שהתקיימו בעולם המערבי המפותח ובהתבסס על ההנחה כי מערכת הרפואה בישראל דומה למערכות לניהול בריאות בארצות המערביות המפותחות, 3.7% מהאנשים שמגיעים בישראל לבתי חולים, יוצאים עם נזק היטרוגני - בעיה חמורה יותר מזו שהגיעו כדי לקבל מענה עבורה. על פי נתונים אלה, כ – 2000 אנשים נפטרים כל שנה בישראל בשל טעויות של הצוות הרפואי. גילינו שבהתערבות מהנדסי בטיחות המתמחים בתחום "בטיחות המטופל" (Patient Safety) ניתן להפחית ב-50 אחוזים את מספר מקרי המוות".

חקיקה, ציות ואכיפה בישראל
עורך הדין אינג' יעקב דוידסון, העביר למשתתפים הרצאה בנושא בטיחות בתעשיית הבנייה, הציג נתונים סטטיסטים והציע מניסיונו כמהנדס כימיה המתמחה בבטיחות, כמו גם מהידע הרב שרכש כעורך דין העוסק בדיני בטיחות בעבודה. הוא סיפר על תחום החקיקה, הציות והאכיפה בישראל, על מנת לחשוף בפני העמיתים הסלובניים את נקודות התורפה הישראליות בתחום. "החקיקה היא חקיקה ישנה שיסודותיה עוד בתקופת המנדט הבריטי", סיפר דוידסון. "החוק לבטיחות תעסוקתית קובע את ההגדרה לעבודות בנייה, האחריות לבטיחות באתרי הבנייה, המחויבות להעסיק מנהל עבודה באתר הבנייה ועוד. במקביל קיימות רגולציות הבטיחות, אשר מורות לנו כיצד לפעול בהתאם לחוק. הרגולציות מתחלקות לבטיחות כללית, בטיחות עבודה בגבהים, עבודה על גגות משופעים ושבירים, ציוד בטיחות אישי ובטיחות בהנדסת ועיצוב בניין.

תחום הציות לדרישות החקיקה נוגע לאחריות הקבלן. "רבים מהעובדים בענף הבנייה הישראלי הם מתרבויות שונות ודוברי שפות שונות כמו סינית וערבית", הסביר דוידסון. "יש לנו כיום קורסי הכשרה בשפות שונות, ואנחנו מנסים לפתור את הבעיות הכרוכות בכך, אך לא לגמרי בהצלחה. קיימים רכבים של המוסד לבטיחות וגהות המהווים חדרי הדרכה עם מחשבים. ניידות הדרכה אלה עוברות בין אתרי הבנייה ומשמשות ככיתות הדרכה ניידות, כאשר המחשב מאפשר ללמוד את החוקים והתקנות בשפה של העובד. נושא נוסף שמעודד אי ציות לתקנות הבטיחות הוא פיצוי העובדים מטעם המדינה, כחלק מ"אבדן כושר עבודה", ולא מטעם הקבלן."

בתחום האכיפה גם כן קיימות מספר בעיות, בהן מספר מצומצם של פקחים (70-80), הענישה המקלה על העבריינים וחברות הביטוח שמשלמות את הנזק במקום הקבלנים הפורעים. "התוצאות הן קשות", סיכם דוידסון. "בשנת העבודה הקודמת, 64 עובדים במדינת ישראל נהרגו בתאונות עבודה קטלניות, מתוכם 60% הם בתחום הבנייה".

מהפכה בטיחותית? יועץ בטיחות בכל אתר בנייה בישראל
כיצד בכל זאת ניתן לפתור זאת? עו"ד יעקב דוידסון הציג שתי אפשרויות: חברות מקומיות שהן למעשה חלק מחברות בינלאומיות אשר מצייתות לחוקי הבטיחות של חברת האם, כך לדוגמא הנסון, רדמיקס ואינטל. "זהו פתרון טוב", הודה דוידסון, "אך הוא מאוד צר". אפשרות נוספת היא לנסות לפתור את הבעיה מהבסיס - מההשכלה. "כיום יש חוק בהתהוות לפיו כל אתר בנייה יהיה מחויב בהעסקת מהנדס בטיחות. כולנו תקווה שהוא ייכנס במהרה לתוקפו ויישנה את פני הבטיחות בבנייה בישראל".

שלח לחבר
שתף


 


Google