שערי
חליפין
שינוי אחרון: 27.6.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.518
אירו3.959
ליש"ט4.486
100 יין3.149

לוגיסטיקה, מתקני הרמה ושינוע; יום עיון בנמל אשדוד

מאת: רועי שני


 

 

 

 

 


לא בכדי נערך ב-31 בינואר 2012 יום העיון בשטח נמל אשדוד. הפעילות היומיומית שנערכת בנמל אשדוד משקפת את מיטב הידע ההנדסי הישראלי, וטומנת בחובה שימוש בטכנולוגיה חדשנית, תשתיות מורכבות ותהליכים הנדסיים חדשניים התורמים לפיתוח הכלכלי של ישראל. הנושאים שנידונו ביום העיון עסקו בלוגיסטיקה, מתקני הרמה ושינוע, ובאתגרים שנושאים אלו מעלים. את יום העיון, שנערך ביוזמת לשכת המהנדסים ובשיתוף אגודת מהנדסי תעשיה וניהול ואגודת מהנדסי המכונות, פתח אמנון ברטל, יו"ר אגודת מהנדסי התעשיה והניהול, בדברי ברכה, וכן מסר לקהל המשתתפים את ברכותיו החמות של יצחק רז - יו"ר לשכת המהנדסים.
בתמונה מימין: אמנון ברטל, יו"ר אגודת מהנדסי תעשייה וניהול בלשכת המהנדסים

את המושב הראשון פתח ד"ר כוכבי אזרן, מנהל נמל אשדוד, אשר תאר את האתגרים המרכזיים בתפקידו. אזרן, לאחר שכיהן 25 שנים כקצין בחיל הים, הגיע לתפקיד מנהל הנמל בשנת 2007 – כשנתיים לאחר הרפורמה בנמלים. מעבר להיותו הרגולטור של נמל אשדוד, אזרן מתמקד בשלושה תחומים עיקריים: שינוע ואחסון של חומרים מסוכנים, התמודדות עם זיהום הים ושמירה על הביטחון.

בתמונה מימין: ד"ר כוכבי אזרן, מנהל נמל אשדוד

בכל יום מגיעים לנמל חומרים מסוכנים, וחלקם אף מאוחסנים בשטחו. החשש ממגוון האסונות שחומרים אלו עשויים לגרום הביאו את אזרן לנסח נהלים ותקנות קפדניים אודות הטיפול בחומרים אלו - מרגע הגעתם לנמל, דרך אחסונם ועד לשינועם מחוץ לשטח הנמל.
את נמל אשדוד פוקדות ספינות הפורקות מזוט לצורך הפקת חשמל, ותקלות תפעוליות עלולות לגרום לזיהום הים. בכדי למנוע זאת נערכים באופן סדיר תרגולים בשיתוף חיל הים, חברת חשמל והמשרד לאיכות הסביבה. במקרה זיהום מוזנק כח חרום אשר פורש חוסמים המונעים ממקור הזיהום להתפשט, ולאחר מכן מפעיל הכח משאבות המסלקות את הזיהום ומשיבות את השטח לקדמותו.
הנמל הינו תשתית אסטרטגית ויש לשמור עליו. לאחר אירוע הפח"ע בשנת 2004, בו שני מפגעים חדרו לנמל אשדוד דרך מכולה בעלת דופן כפול והרגו 10 אנשים, נוצר צורך דחוף לדאוג שמקרים כגון אלו לא ישנו. אזרן יזם ופיתח פורום של כל הגופים הפועלים בשטח הנמל המכונה פורום "מוטב יחדיו", לשם שיתוף באמצעי המיגון ויצירת אסטרטגיות להתמודדות עם אירועי פח"ע שונים.

בהמשך הרצה אלדד וקסמן, סמנכ"ל תפעול חברת נמל אשדוד, והסביר אודות אתגרי התפעול בנמלי ישראל.

בתמונה משמאל: אלדד וקסמן, סמנכ"ל תפעול חברת נמל אשדוד

מאז הרפורמה בנמלים נוצרה תחרות כלכלית בין שלושת הנמלים בישראל. בבוקר הרפורמה הפך נמל אשדוד ממוסד ממשלתי לחברה כלכלית לא רווחית. הבעיה היתה נעוצה במינון סוגי המטענים שמגיעים לאשדוד: ישנם מטענים רווחיים כמו מטעני מכולות יבוא ומכוניות, ויש מטענים שאינם רווחיים למשל מטענים כלליים המכילים חומרי גלם כמו: עץ ומתכת. עלויות הטיפול לחברות הספנות במטען כללי הן נמוכות, ולכן גם ההכנסות של הנמל בהתאם. עם פרוץ הרפורמה, 80% מהמטען הכללי ורק- 30% ממטען המכולות שהגיעו לישראל נפרקו באשדוד. לעומת אשדוד, 70% מהמכולות הגיעו לנמל חיפה ו80% מהמכוניות לאילת. האתגר המרכזי שעמד בפני וקסמן היה למשוך לנמל אשדוד מטעני מכולות מחיפה ומטעני מכוניות מאילת. השינוי התרחש כשהצליח לסגור עם ענקית הספנות China Shipping לפרוק את מרכולתה באשדוד. צעד זה פתח בפני הנמל את שוק המזרח הרחוק, והיום כל חברות הספנות מהמזרח הרחוק פוקדות את נמל אשדוד. "כולם צחקו עלינו", מעיד וקסמן,"אבל היום אנחנו בשורה אחת עם נמל חיפה ואילת, ומעל מ-52% ממטעני מכולות ו-50% ממטעני המכוניות שמגיעים לישראל עוגנים באשדוד. כיום נמל אשדוד רווחי ונתפש כנס כלכלי".

את המושב הראשון חתם צור אמיתי, מנכ"ל חברת ASC - אמיתי ייעוץ אסטרטגי.
אמיתי הרצה על ניהול שרשרת האספקה - עקרונות ומדדים להצלחה. ההרצאה נפתחה בתיאור המורכבות של שרשרת האספקה, שמעבר לספקים וללקוחות הישירים של החברה, קיימת שרשרת מסועפת של הספקי משנה ולקוחות קצה. המורכבות של שרשרת האספקה מגולמת בשלושת המשלבים בהם היא תלויה: תזרים פיזי של סחורות אשר כולל אספקטים של לוגיסטיקה ושינוע דרך הים, האוויר והיבשה. תזרים האינפורמציה והידע המקצועי שבא לייעל תהליכים, הן בשינוע חומרי הגלם, ביצור, בהפצה, במחירה ובקשרי לקוחות, והגורם השלישי הוא התזרים הכלכלי אשר מאפשר את כל התהליך וניתן על ידי הבנקים. מטרות יעול שרשרת האספקה מתרכזות גם בייעול לוחות הזמנים ובצמצום עלויות וגם, כמובן, בעליה ברווחי החברה.

בתמונה מימין: צור אמיתי, מנכ"ל חברת ASC - אמיתי ייעוץ אסטרטגי

לשרשרת האספקה חמישה גורמים עיקריים: רכש, ייצור, אחסנה, מכירה והובלה. הגורמים תלויים אחד בשני, ועיכוב באגף הרכש יגרור לעיכוב באספקת המוצר ללקוח הקצה. היעילות והדיוק במעבר של המוצרים בין גורם לגורם הינם קריטיים להפיכתה של שרשרת האספקה למוצלחת. לדברי אמיתי, בכדי לתכנן שרשרת האספקה יעילה יש לשתף את כל גופי החברה בתכנון וניהול שרשרת האספקה. כמו כן, בכדי למצות את המיטב יש לנהל ברמה הארגונית את שרשרת האספקה בראיה כוללת, ולא נקודתית. פקטור חשוב נוסף הוא הגדרת יעדים ומדדי ביצוע, וזאת תוך בחינה קבועה של מדדים אלו ועמידה ביעדים. לדברי אמיתי, שימוש בכלים מתקדמים לניהול וניתוח מידע הינו גורם מפתח בדרך להקמת שרשרת אספקה מוצלחת.

המושב השני, שהיה מקצועי באופיו, נפתח על-ידי חיים שנקר, מנהל תחום כלים טעוני בדיקה במנהל הבטיחות ובריאות תעסוקתית של משרד התמ"ת. שנקר התמקד בדרישות היבוא והרישום של מכונות הרמה - חדשות ומשומשות.
כשמדובר בכלים טעוני בדיקה הכוונה על פי החוק היא לעגורנים, פיגומים ובמות הרמה בלבד. בישראל קיים ייצור מקומי של כלים אלו עם תקן ישראלי, אולם בנוסף קיים שוק יבוא ענף. בכדי לייבא מכונות הרמה לישראל יש לבקש ראשית אישור לדגם המבוקש. כאשר הדגם רשום ומאושר מותר ליבא לארץ פריטים מאותה סדרה.
בתמונה מימין: חיים שנקר, מנהל תחום כלים טעוני בדיקה במנהל הבטיחות ובריאות תעסוקתית של משרד התמ"ת

קיימים שני מסלולים; בקשה לאישור סדרה, ובקשה לאישור פריט בודד:
בבקשה לאישור סדרה (פריטים חדשים) יש להצטייד במסמכים הבאים:
· הצהרת היצרן בה מפורט שם הדגם והסדרה, וכן ציון התקינה הרלוונטית.
· מפרט טכני מדוקדק של הציוד.
בבקשה לאישור סדרה לפריטים משומשים יש לצרף בנוסף גם בדיקת מעבדה מאושרת באירופה שבדקה את המפעל, פס הייצור וכן התאמה לתקנים. על פי נוהל ציוד שמיועד ליבוא למדינת ישראל ניתן לייבא עגורני צריח משומשים שיוצרו עד לפני 10 שנים מיום הבקשה, ובמות הרמה עד 7 שנים.

בבקשה לאישור פריט בודד חדש יש להצטייד במסמכים הבאים:
· הצהרת היצרן
· מפרט טכני
בבקשה לאישור לפריט בודד משומש יש לצרף גם הצהרת מעבדה אירופאית לפריט בודד שבחנה את מצב הפריט בסמוך למועד הייבוא, תוך ציון המספר הסידורי של הפריט. את המסמכים והבקשה לאישור יש להפנות למעבדות של מכון התקנים, או למעבדות מכון המתכות הישראלי שבטכניון.

אחת ההרצאות החשובות ביום העיון עסקה בחקירת מעורבות מתקני הרמה בתאונות. אלון שמש, מנכ"ל חברת "הנדסה בגובה", נתבקש על ידי משרד התמ"ת לבצע מחקר מקיף אודות למעלה מ-5000 תאונות שהתרחשו בישראל בין השנים 1990-2000, במטרה לבודד את הסיבות והגורמים לתאונות שהתרחשו בשנים אלו. בהרצאה הציג שמש את ממצאי המחקר העיקריים. ממסקנות המחקר עולה כי 36% מהתאונות הכרוכות בהפעלת מכונות הרמה קשורות בגורם האנושי. בשליש מהתאונות המפעיל לא החזיק בתעודת הסמכה כנדרש בחוק, וככל שהעובד ותיק יותר, כך הוא מעורב בפחות תאונות. בדרוג רמת המסוכנות של מכונות ההרמה נמצא כי העגורן הנייד הינו הכלי המסוכן ביותר, והכלי בעל רמת הסיכון הנמוכה ביותר הוא מעלית.
לסקירה נרחבת של ממצאי המחקר - הקליקו כאן

בתמונה מימין: אלון שמש, מנכ"ל חברת "הנדסה בגובה"

את יום העיון חתם ד"ר בוריס מורבין, יו"ר הפורום לפליטה אקוסטית בענף בדיקות לא הורסות בלשכת המהנדסים, בהרצאה אודות בדיקה וניטור של מתקני הרמה באמצעות שיטת הפליטה האקוסטית. פליטה אקוסטית הינה תכונה טבעית של חומרים, וכאשר מתפתח פגם משתחרר גל מתח המתפשט לאורך המבנה, ובעזרת חיישנים יעודיים ניתן לנתח את גלי הקול ולהשתמש במידע למגוון אפליקציות, כמו איתור דליפות בצנרת ובמיכלים הטמונים באדמה, איתור סדקים במתקני הרמה, סוגי קורוזיה שונים, ועוד. מכיוון שהמרחק בין החיישנים ידוע, וגם מהירות התפשטות גלי הקול ידועה, ניתן להעריך היכן נמצא הפגם, סוג הפגם, רמת הסיכון, כיצד הוא מגיב לשינוי בתנאי המאמץ, קצב התפתחותו ועוד. השימוש בשיטה מגוון ונמצא בשימוש החל מתחום הרפואה ועד לתחום החלל, כאשר רוב הפעילות הינה בתחום התעשיה, מכיוון שהניטור נערך תוך כדי עבודה ואין צורך להשבית את המתקן או הכלי.

בתמונה מימין:
ד"ר בוריס מורבין, יו"ר הפורום לפליטה אקוסטית בענף בדיקות לא הורסות בלשכת המהנדסים

בתום החלק העיוני יצאו המשתתפים לסיור מודרך במרכז המבקרים של נמל אשדוד, ובנוסף לרקע ההיסטורי והתפעולי של הנמל זכו המשתתפים להפשיל שרוולים ולצלוח מסלול חוויתי בו התנסו בהפעלת סימולטור אינטראקטיבי לניתוב ספינות לתוך הנמל מהים הפתוח, צפו במגוון אמצעי הקרנה אודיו-ויזואליים חדישים ואף לקחו חלק במשחק טריוויה ממוחשב אודות אופי המטענים הנפרקים בנמל. לאחר הביקור במרכז המבקרים יצאו המשתתפים לסיור בשטח הנמל וצפו מקרוב בעבודת הנמל: הסוורים העובדים בבטן האוניה ועל הרציפים, מנופי הענק, אוניות נוסעים מפוארות ומנופים הפורקים מכולות ומטענים מאוניות משא עצומות.

בתמונה: המשתתפים ביום העיון בסיור מודרך במרכז המבקרים של נמל אשדוד


 

 

 

 

 

 

 

 



בתמונה:
המשתתפים ביום העיון בסיור בשטח נמל אשדוד


 

 

 

 

 

 

 

 

שלח לחבר
שתף


 


Google