הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 29.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.625
אירו3.912
ליש"ט4.504
100 יין3.265

סקירת תכני הכינוס ה-31 להנדסת רכב בישראל, מלון דניאל הרצליה, 1.12.11

מאת: טל אהרוני   צילום: אורן קיפניס, טל אהרוני

למעלה מ-300 אנשי מקצוע מתחום הרכב, בהם ראשי ענף הרכב בישראל, לקחו חלק ביום מעניין במיוחד שכלל הרצאות במגוון תחומים - הכינוס ה- 31 להנדסת רכב בישראל. הכינוס התקיים ב- 1 בדצמבר 2011, במלון דניאל בהרצליה, וכלל שלושה מושבים מרתקים. גם שר התחבורה, ישראל כץ, הופיע בכנס, לצד אנשי מקצוע מובילים מישראל ומחו"ל בתחום הנדסת הרכב.




 

 

 



בתמונה למעלה: שולחן הנשיאות בכינוס ה-31 להנדסת רכב בישראל

דברי פתיחה
את הכנס פתח המהנדס שמואל בן ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים ומהנדס רכב ראשי של אגד, אשר הציג את היושבים בשולחן הנשיאות, שעלו לשאת דברי ברכה. ראשון עלה לברך יקי אנוך - יו''ר איגוד יבואני הרכב ולאחריו רונן לוי - יו''ר איגוד המוסכים, אבנר פלור, מנהל בכיר במשרד התחבורה ולבסוף עוז יצחקי, סמנכ"ל בכיר תנועה במשרד התחבורה.


בתמונה מימין:
שמואל בן-ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים ומהנדס רכב ראשי של אגד פותח את הכינוס

במעמד זה העניק פלור, בשם הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, תעודת הוקרה לשמעון וליצקי, אשר כיהן שנים רבות כסגן מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה ופרש לגמלאות.
בדברי הפתיחה שלו פירט בן ארי אודות ההתפתחויות בשוק הרכב, תוך דגש על המשברים הכלכליים של השנים האחרונות וההשפעות שלהם על תחום זה.

בתמונה מימין: הענף להנדסת רכב מעניק תעודת הוקרה לשמעון וליצקי, אשר כיהן שנים רבות כסגן מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה ופרש לגמלאות


מושב ראשון
את המושב הראשון פתח ד"ר משה תשובה, ראש המחלקה להנדסה מכנית במכללת אפקה. ד"ר תשובה סיפר לקהל אודות מסלול חדש במכללת אפקה - התמחות במערכות רכב במחלקה להנדסה מכנית. תשובה סיפר אודות המטרות של התכנית, היתרונות הרבים עבור הבוגרים ואודות תכנית הלימודים. בין היתר אמר ד"ר תשובה: "מטרת תוכנית הלימודים היא להכשיר את הסטודנטים לעסוק בנושאים הקשורים בהבנת מערכות הרכב על כל רובדיהן, תכנונן ואחזקתן, לצד תחומי חקיקה, איכות הסביבה וכלכלה משלימים. תכנית הלימודים כוללת 160 נקודות זכות לתואר ראשון, כאשר כ-20 אחוזים מהתואר מוקדשים להתמחות ברכב. בין הקורסים בהתמחות - דינמיקת כלי רכב, תכן כלי רכב, מנועי שרפה, מערכות פיקוד ובקרה בכלי רכב, בטיחות, כלכלת רכב ותחבורה, מבנאות רכב, איכות סביבה ועוד". ד"ר תשובה הדגיש כי מהנדס מכני בעל התמחות במערכות רכב יוכל לפתח קריירה ברוב התחומים של הנדסה מכנית, אך יהיה לו יתרון ייחודי וברור ביכולתו להשתלב בתעשיית הרכב. בסיום ההרצאה, ביקש ד"ר תשובה מהקהל להעיר הערות אודות התכנית, לסייע לבוגרים להשתלב בתעשייה ואף לסייע בתרומה כספית מכיוון שהמדובר בתכנית יקרה למדי.

בתמונה מימין: ד"ר משה תשובה, ראש המחלקה להנדסה מכנית במכללת אפקה

לאחר מכן, הגיע שר התחבורה, מר ישראל כץ, לשאת את דבריו. כץ איחל לכל המשתתפים הצלחה בכנס, והדגיש במהלך דבריו כי חשוב מאוד לתמרץ את העוסקים בענף בכל הקשור לבטיחות ברכב. כץ: "התחום של הטמעת טכנולוגיות ברכב הוא תחום פורץ דרך ויש לו השפעה מכרעת על הבטיחות של הנהגים, הולכי הרגל, ומשתמשי הכביש. תוך 10 שנים תהיה כאן מהפכה עצומה על ידי הטמעת הטכנולוגיות הללו, גם בנהיגה עצמה וגם על מנת למזער את הסכנה לתאונות דרכים". כץ ציין עוד כי יש לבחון את הטמעת הטכנולוגיות גם בכל הקשור למיסים הכרוכים בכך, והדגיש כי הוא מתנגד באופן חד משמעי להטלת מסים על אזרחי ישראל באמצעות כלי הרכב שלהם. כץ אמר כי דווקא בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית עלה המיסוי על הרכב בישראל וכי הוא מתנגד לכך. כץ קרא להורדת המיסוי על רכבים פרטיים בישראל, על מנת שהאזרחים יוכלו לקנות בזול רכבים חדשים ובטוחים, כמו במקומות רבים בעולם. עוד סיפר כץ כי הוא פועל להגברת התחרות בתחום וכי הקים ועדה בראשות ירון זליכה שתפקידה לבחון כיצד להגביר את רמת התחרות בתחום ברכב.

בתמונה מימין:
שר התחבורה, ישראל כץ, נושא דברים בכינוס ה-31 להנדסת רכב בישראל

המרצה הבא היה אבי גונן, מהנדס ראשי באגף הרכב במשרד התחבורה, אשר הרצאתו היתה בנושא: דרישות חדשות של משרד התחבורה - שימוש בפנסים אמריקאיים. גונן סיפר כי משרד התחבורה פרסם לאחרונה נוהל חדש לבחינת פנסי רכב המיוצרים על פי התקינה הפדראלית של ארה"ב. לדברי גונן, הנוהל החדש מתווה שיטה להכללת סוגי פנסים נוספים המותרים לשימוש בארץ ומקל על תהליך הייבוא של כלי רכב מארה"ב.

בתמונה משמאל: אבי גונן, מהנדס ראשי באגף הרכב במשרד התחבורה
"עד כה", סיפר גונן, "אישר משרד התחבורה ייבוא של כלי רכב המצוידים בפנסי חזית התואמים את התקינה האירופאית בלבד, עם החרגה של מספר פנסים מצומצם שיוצרו על פי התקינה הפדראלית ואושרו לשימוש בארץ לאחר שהוכח כי אינם מסנוורים". גונן הסביר לקהל כי "פנסי הרכב המיוצרים על פי תקינה אירופאית מכוונים מעט לימין, במטרה לצמצם את הסנוור של נהגים הבאים ממול והם מתאימים יותר לשימוש בכבישים דו מסלולים. לעומתם, הפנסים האמריקאים מאירים ישר לחזית ומתאימים יותר לשימוש בכבישים חד מסלולים. הפנסים המיוצרים על פי תקינה פדראלית מאפשרים ראיה למרחק גדול יותר אולם, מסנוורים יותר מהפנסים המיוצרים על פי האירופאית. בכדי לאפשר את השימוש בפנסים האמריקאים בארץ נדרש היה למצוא נקודות איזון שבה תצומצם רמת הסנוור וראיית הדרך מבלי לפגוע בפרמטרים הנדרשים בתקינה האירופאית, למשל - נראות הולכי רגל, שילוט בצד ימין של הדרך ונראות הרכב". גונן סיפר אודות הנוהל החדש והיתרונות שלו: "הנוהל החדש כולל תהליך של כוונון הפנס כלפי מטה לזווית שהינה מעבר לתחום שנקבע בתקינה הפדראלית וביצוע בדיקת מעבדה לבחינת רמת סנוור וראיית הדרך בהתאם לתקינה האירופאית. פנסים שעמדו בדרישות הנוהל מאושרים לשימוש בכבישי ארץ. הנוהל מאפשר ליצרני הרכב לבחון את ביצועי הפנסים במעבדה מוסמכת ולבדוק את התאמתם לתקינה האירופאית בטרם יבוא הרכב לארץ ומבטל אגב כך, את הצורך בייבוא מקדים של רכב לבדיקת ההתאמה בארץ. יישום הנוהל והרחבת השימוש בארץ בפנסים המיוצרים על פי תקינה פדראלית בכפיפה אחת עם השימוש בפנסים המיוצרים על פי תקינה אירופאית, מייחד את מדינת ישראל ומהווה אתגר אחזקתי וגידול דגמי הרכב האמריקאים שיובאו ארצה".

ההרצאה הבאה היתה הרצאתו של מארק בוקה, ראש חטיבת התקשורת של יצרנית הרכב הצרפתית פיג'ו, אשר הרצה אודות התפתחות כלי הרכב של החברה בשנים הבאות. בוקה נתן דוגמאות רבות של מכוניות של פיג'ו, אשר עושות שימוש בטכנולוגיות חדשות. בוקה העלה את השאלה - איזו מערכת אנרגיה תתאים למאה ה-21, וענה כי היא חייבת להיות מערכת זולה, זמינה ופשוטה יחסית לייצור (וגם כמובן רווחית).
בוקה הציג, בין היתר, את הפז'ו 3008 Hybrid4, רכב המשלב בין מנוע דיזל למנוע חשמלי. בוקה אף הדגים באמצעות מספר סרטונים את ביצועי הרכב, וציין כי בעתיד החברה רוצה להשתתף במרוץ מכוניות עם הרכב הזה. בוקה הציג גם את הפיג'ו iON, מכונית חשמלית שקטה וידידותית לסביבה והסביר אודות העיצוב שלה ואביזרי הבטיחות שיש בה.
בוקה דיבר רבות אודות המדיניות של פיג'ו בכל הנוגע לאיכות הסביבה, והציג נתונים המראים כי הטכנולוגיות של החברה ידידויות במיוחד לסביבה.

בתמונה משמאל:
מארק בוקה, ראש חטיבת התקשורת של יצרנית הרכב הצרפתית פיג'ו


ההרצאה האחרונה במושב הראשון היתה של פרופסור ערן שר מאוניברסיטת בן גוריון, אשר נתן הרצאה מרתקת אודות היתרונות של הסבת מנועי בנזין לדלק מועשר במתאנול. שר סיפר לקהל אודות השינויים במחיר ההפקה של הדלק המשפיעים על מחירי הדלק, אודות המקורות האפשריים לסוגים שונים של דלק, אודות התאמה של מערכות הרכב לדלק ואודות נושאים נוספים כמו תשתיות, ביצועי הרכב עם דלקים שונים, תוצרי בעירה ועוד. לדברי שר, הפיתרון הטוב ביותר כיום לדלק חלופי, בישראל ובחו"ל, הוא לייצר מתאנול מגז טבעי או מפחם. שר: "האתנול המופק מתירס וקנה סוכר מתאים מאוד לשימוש בתשתיות הקיימות, אך על מנת לייצר אתנול בכמות מספקת לכל כלי הרכב בעולם נאלץ לכסות את כל השטחים החקלאיים בגידולי תירס וקנה סוכר וזה כמובן בלתי הגיוני. לכן, הפיתרון הטוב ביותר הוא לייצר מתאנול מכיוון שהייצור שלו הוא זול יחסית ופשוט למדי. מכיוון שיש בישראל מצבורים רבים של גז טבעי, המתנאול אטרקטיבי מאוד".
בסיום הרצאתו הציע שר לקהל את תחליף הדלק הטוב מכולם - נסיעה באופניים...
בתמונה משמאל: פרופ' ערן שר מאוניברסיטת בן-גוריון בנגב

מושב שני
את המושב השני הנחה המהנדס דן הרמן, אשר הזמין את המרצה השני מחו"ל - רוברט שטיימר, מחברת יצרנית המשאיות והאוטובוסים הגרמנית מאן (MAN).
שטיימר הרצה אודות הטכנולוגיות העתידיות של הנעת כלי רכב בגז טבעי דחוס (CNG -Compressed natural gas). שטיימר סיפר מעט אודות ההיסטוריה של החברה והראה תמונות של אוטובוסים ומוצרים של החברה הגרמנית. רוב ההרצאה הוקדשה לייחודיות ולחשיבות של כלי רכב המשתמשים בגז טבעי דחוס. שטיימר סיפר אודות היתרונות הרבים של שיטה זו, והסביר מדוע השיטה היא בטיחותית יותר וכמובן גם ידידותית יותר לסביבה. שטיימר אף הציג את כל המדינות בהן פועלת החברה וסיפר כי הפעילות ברחבי העולם הולכת וגדלה עם השנים. שטיימר הראה תמונות ותרשימים של מנועים הפועלים בשיטת ה- CNG, הסביר כיצד המנועים הללו פועלים ומהם היתרונות שלהם וציין כי החברה עומדת בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות וברגולציות המחמירות ביותר. לסיכום, אמר שטיימר כי כל מי שיעבור ל- CNG ירוויח מהיתרונות הרבים של שיטה זו - נוחות, זמינות ומחיר זול יותר. "בעלות הקטנה ביותר תקבלו את האפקטיביות הגבוהה ביותר", הדגיש שטיימר.

בתמונה מימין: רוברט שטיימר, מחברת יצרנית המשאיות והאוטובוסים הגרמנית מאן

ההרצאה השניה במושב השני היתה הרצאתו של רן דנאי, מנכ"ל טויוטה ישראל, אודות הטויוטה ההיברידית פלאג אין. דנאי סיפר לקהל כי טכנולוגיית ה-Plug in Hybrid היא אחת מטכנולוגיות ההנעה החילופית המתקדמות והמובילות בקרב יצרני הרכב הגדולים וכי יתרונותיה הבולטים הם בשימושיות מלאה לצד חיסכון בדלק ופליטות מזהמים. דנאי סיפר כי על פי מחקרים של טויוטה, ה-Plug in הוא הפתרון הטוב ביותר המוצע כיום במונחי עלות, תועלת וישימות, ועל כן צפויה הטכנולוגיה להיות ההנעה החילופית המובילה בעולם בטווח הבינוני (כ-15 שנים הבאות).

בתמונה מימין: רן דנאי, מנכ"ל טויוטה ישראל

דנאי: "רכב הפלאג-אין הראשון בישראל מדגם Toyota Prius Plug-in נמצא כעת בניסוי בישראל, ויושק מסחרית בעוד כשישה חודשים. זהו הרכב הירוק ביותר בישראל. רכבים בעלי הנעה חשמלית מלאה מפותחים אף הם על ידי טויוטה לצד הפלאג אין, ומכוונים ליישומי נישה הנוגעים לנסיעות בטווחים קצרים יחסית ויכולות נשיאת מטען ונוסעים מוגבלת. בהינתן בחירה מלאה של הלקוח, הרכב נטען תוך כשעה וחצי מכל רשת חשמל נתונה, כולל רשת חשמל ביתית המצויה בכל בית בישראל, ומאפשר נסיעה חשמלית מלאה למרחק של 24 ק"מ עד לשילוב המערכת ההיברידית אשר מאפשרת המשך נסיעה של עד 1000 ק"מ נוספים". עוד אמר דנאי כי בטיוטה חוזים שבסביבות שנת 2025 טכנולוגיית הרכב החשמלי המלא תגיע לשימושיות בכמויות מסחריות.

את ההרצאה האחרונה במושב השני העביר ד"ר שי סופר, מדען ראשי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים, אשר הרצה אודות מגמות עתידיות בבטיחות בדרכים בישראל. ד"ר סופר הראה לקהל סרטון קצר המשווה בין שתי מכוניות - אחת שלא מגינה על תא הנוסעים במקרה של תאונה ואחת שכן, וציין כי התשתיות בישראל טובות יותר מאשר בעבר וכי יש התקדמות גם בנושאים כמו חינוך ואכיפה, אך עדיין - יש עוד מקום רב לשיפור. ד"ר סופר סיפר לקהל כי מדי שנה נהרגים בעולם למעלה ממיליון ומאתיים אלף בני אדם מתאונות דרכים וכחמישים מיליון נפצעים.

בתמונה משמאל: ד"ר שי סופר, מדען ראשי ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים

ד"ר סופר: "ישראל נמצאת במקום סביר באמצע, אך על פי התחזיות מספר הקורבנות עלול לעלות בעתיד בכ-60 אחוזים (ברחבי העולם). מדינות רבות מכינות תכניות לאומיות בנושא של בטיחות בדרכים ואפשר בהחלט להוריד את כמות ההרוגים והפצועים אם נערכים נכון. בגרמניה למשל הורידו בכ-43 אחוזים את מספר ההרוגים, באיחוד האירופי הורידו ב-30 אחוזים ואילו בארה"ב דווקא יש עליה של 4 אחוזים. מספר ההרוגים בישראל יורד באופן כללי, אך אנו לא מצליחים לשמור על ירידה קבועה. משנת 2005 ועד 2009 ירדנו בכמעט 40 אחוזים אך בשנת 2011 למשל לא חלה ירידה לעומת 2010". עוד סיפר ד"ר סופר כי ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בהיפגעות של הולכי רגל מרכבים (יחסית לגודל האוכלוסייה), והציג פתרונות אפשריים למלחמה בתופעה (למשל - פיתוח חיישנים שיזהו את הולך הרגל הצץ מול המכונית ויגרמו לבלימה אוטומטית). ד"ר סופר סיפר לקהל על חלק מהפעולות של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, וציין כי חייבים לקדם את כל הקשור לבטיחות אקטיבית. "ישנן מערכות רבות שאנחנו רוצים לקדם שיכולות לחסוך בחיי אדם. בחרנו 24 נושאים שאנו מתכוונים ללוות בעשור הקרוב במטרה לצמצם ככל האפשר את כמות נפגעי תאונות הדרכים בישראל", אמר ד"ר סופר.

מושב שלישי
את המושב השלישי הנחה המהנדס נחמיה גולן, והיו בו 6 הרצאות מעניינות.
סא"ל ניסים עינת, רע"ן רכב, החטיבה הטכנולוגית הרצה בנושא מערכות קירור לרכב קרבי. עינת סיפר כי כלי הרכב בצה"ל ובמיוחד כלי רכב "אזרחיים" עוברים תהליך מיגון ופועלים במתאר פעילות מחמיר מזה שעבורו תוכננו על ידי יצרני הרכב. במרבית המקרים אף מבוצעים בכלי רכב אלו שינויים ושדרוגים רבים, המשפיעים על מאזן החום ויכולת מערכות הרכב לקרר את עצמן. עוד סיפר עינת כי על מנת להבטיח כי מערכות הרכב בתצורתן הסופיות יהיו מסוגלות להתמודד עם החום המתפתח בהן ולסלקו, מבצע צה"ל חישובים אנליטיים, אנליזות ממוחשבות וניסויי התחממות על מנת לאתר ולפתור כל בעיית התחממות במנועים ובעיות נוספות.

בתמונה משמאל: סא"ל ניסים עינת, רע"ן רכב, החטיבה הטכנולוגית

עינת דיבר בהרצאתו, בין היתר על שינויים אוטומטיביים המשפיעים על מאזן החום במערכת הקירור, עיקרי תקן בדיקת כושר קירור ברכב, שינויים ושיפורים למניעת כשל במנועים עקב התחממות ברכבים השונים ופתרון בעיית התחממות במנוע רכב "זאב 2".

לנה גרשקוביץ', כלכלנית אגף הרכב במשרד התחבורה, העבירה הרצאה בנושא עידוד מערכות בטיחות ברכב. גרשקוביץ' סיפרה לקהל כי יצרני הרכב משקיעים רבות במחקר ופיתוח בשלושה נושאים מרכזים בייצור ותכנון הרכב - היבטים בטיחותם, היבטים סביבתיים ותחבורה ציבורית חכמה. גרשקוביץ' ציינה כי "ההיבטים הבטיחותיים ותחבורה ציבורית חכמה שזורים זה בזה בייצור מערכות בטיחות חדשות ובמבנה הרכב, וכמו כן, קיים קשר ישיר לפיתוח תשתיות חכמות להגברת הקשר בין הרכבים לכביש". עוד אמרה גרשקוביץ' בהרצאתה: "משרד התחבורה ורשות המסים מיחסים חשיבות רבה לקידום השימוש במערכות בטיחות בכלי רכב. בכוונת משרד התחבורה ורשות המסים לתת תמריצי מס לכלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות, על מנת לעודד ייבוא ורכישה של כלי רכב מאובזרים ובטיחותיים יותר. כמו כן, על מנת להגביר את מודעות הציבור, תיקבע לכל דגם רכב "רמת אבזור בטיחותי" שתצוין על גבי רישיון הרכב. ככל שהרכב יהיה מאובזר יותר במערכות בטיחות, כך רמת האבזור הבטיחותי שלו והטבת המס שיקבל תהיה גבוהה יותר בהתאמה".

בתמונה מימין: לנה גרשקוביץ', כלכלנית אגף הרכב במשרד התחבורה

גרשקוביץ' ציינה כי רמת האבזור הבטיחותי של כל רכב תיקבע על פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין מערכות הבטיחות המותקנות בו, וכי יקבעו סכומים של תמריצים (זיכוי ממס קניה) בהתאם לרמת האבזור הבטיחותי. סכומי הזיכוי יחושבו כאחוז מעלות המערכות ויפורסמו עם כניסתו לתוקף של נוהל מערכות בטיחות המעגן את הנושא.
גרשקוביץ' סיכמה ואמרה כי "בעזרת מערכות הבטיחות החדשות ניתן יהיה לצמצם את מספרן או להפחית את חומרתן עד שנגיע לחזון "אפס תאונות"!

ד"ר גיל כץ, יו"ר ועדת דלקים אלטרנטיביים מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, הרצה בנושא ייצור דלקים סינטטיים לתחבורה מגז טבעי. במסגרת ההרצאה סיפר ד"ר כץ אודות האפשרות לייצור דלקים סינטטיים בישראל בטכנולוגית Fischer- Tropsch מגז טבעי, והרחיב אודות היתרונות הכלכליים, האקולוגיים והאסטרטגיים של השיטה למדינת ישראל.

בתמונה משמאל: ד"ר גיל כץ, יו"ר ועדת דלקים אלטרנטיביים מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה


ארז מוספי מחברת בוש / לדיקו
הרצה בנושא של מערכות בטיחות פסיביות
ואקטיביות משולבות להכנה מפני תאונה
(PRESAFE).

בתמונה מימין: ארז מוספי מחברת בוש/לדיקו


הרצאתו של ד"ר לאוניד טרטקובסקי מהטכניון (מעבדת מנועי בעירה פנימית, הפקולטה להנדסת מכונות) היתה בנושא של השוואת פליטת מזהמים מתחבורה ציבורית ורכבים פרטיים. ד"ר טרטקובסקי סיפר כי הבעיה של זיהום אוויר כתוצאה מפליטת מזהמים עם גזי הפליטה של מנועי רכב מחריפה והולכת בכל העולם, וציין כי התחבורה הציבורית בתוך הערים בישראל מבוססת רובה ככולה על כלי רכב עם מנועי דיזל.

בתמונה מעל, מימין: ד"ר לאוניד טרטקובסקי מהטכניון (מעבדת מנועי בעירה פנימית, הפקולטה להנדסת מכונות)

הסיבות העיקריות לכך, לדברי ד"ר טרטקובסקי הן נצילות גדולה יותר בכ-20% לעומת מנועי בנזין, אמינות ואורך חיים גבוהים יותר. מטרת המחקר שהציג ד"ר טרטקובסקי הייתה השוואת פליטות מזהמים מכלי רכב נוסעים ואוטובוסים בנסיעה עירונית. על מנת לבצע השוואה זו, היה צריך לעדכן ולהעריך מחדש מקדמי פליטה בנסיעה Euro5 עד Euro0 מאוטובוסים עירוניים וכלי רכב נוסעים מדורות טכנולוגיים עירונית. ד"ר טרטקובסקי: "המחקר כולל איסוף, עיבוד וניתוח נתונים סטטיסטיים על צי כלי רכב נוסעים בארץ בהתאם לפורמט הנדרש במודל ARTEMIS, עיבוד וניתוח תוצאות המדידות עם כלי רכב נוסעים, הגדרת מחזורי נסיעה אופייניים לרכב נוסעים בארץ ובניית מחזורי נסיעה לרכב נוסעים במודל ARTEMIS, הרצת המודל וחישוב פליטות מזהמים מקבוצות רכב נוסעים שונות, ולבסוף - הערכת מקדמי פליטה מכלי רכב נוסעים מסוגים ודורות שונים.
החלק האחרון של המחקר כולל השוואות של פליטות המזהמים. מהשוואת מדדי פליטה משוקללים עבור אוטובוס ורכב נוסעים נובע שפליטות המזהמים לנוסע ברכב נוסעים בנסיעות עירוניות גבוהות פי 2.3 עד 2.8 לעומת הפליטות לנוסע באוטובוס עירוני. אם עושים השוואה לפי המדד הירוק, רכב נוסעים פולט לק"מ נסיעה ולנוסע פי 2.97 יותר מזהמים לעומת אוטובוס עירוני. פליטות המזהמים לנוסע יהיו זהות עבור אוטובוס ורכב נוסעים בנסיעות עירוניות, רק במקרה ההיפותטי כאשר תפוסה ממוצעת של האוטובוס לאורך הקו תרד ל-24 עד 28 נוסעים".

ההרצאה האחרונה כינוס היתה הרצאתו המהנדס אמיר בן צבי מחברת מאיר משאיות ומכוניות אודות האוטובוס ההיברידי מתוצרת וולוו. בן צבי סיפר לקהל כי וולוו עוסקת בטכנולוגיות היברידיות מזה כ-20 שנה וכי האוטובוס ההיברידי הינו המוצר הראשון בטכנולוגיה ההיברידית של וולוו שעובר לייצור סידרתי. עוד סיפק בן צבי כי האוטובוס מביא תפיסה כוללת של חיסכון באנרגיה לתחום ההינע וכי דגם אוטובוס היברידי הובא לניסוי שטח בארץ. עיקרי ממצאי הניסוי בארץ, לדברי בן צבי הם: ירידה של 30% בצריכת הדלק, לא היתה כל בעיה בהשתלבות הרכב בתנועה, רמת רעש נמוכה בתא הנוסעים, רעש המזגן דומיננטי והוא מספק בעונת מעבר אך מחייב תיגבור בקיץ.

בתמונה מימין:
המהנדס אמיר בן צבי מחברת מאיר משאיות ומכוניות


בתמונה: למעלה מ-300 אנשי מקצוע מתחום הרכב השתתפו בכינוס ה-31 להנדסת רכב בישראל,  בארגון הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, בשיתוף עם משרד התחבורה, מלון דניאל הרצליה, 1.12.11


שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google