הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 18.9.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.522
אירו4.206
ליש"ט4.770
100 יין3.162

שר התחבורה, ישראל כץ, בכינוס ה-31 להנדסת רכב: ''מתנגד חד-משמעית להטיל מסים על אזרחי ישראל באמצעות הרכב''
מאת: אלי תבור

"אני מתנגד חד-משמעית להטיל מסים על אזרחי ישראל באמצעות כלי רכבם'' כך הכריז שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בהופיעו בפני יותר מ-320 ראשי ענף הרכב בישראל - מהנדסי רכב, קציני רכב בצה''ל ובמשטרה, יבואני רכב, ראשי איגוד המוסכים ומשרד התחבורה - שהשתתפו בכינוס ה-31 להנדסת רכב בישראל, שנערך במלון "דניאל" בהרצליה, ב-1.12.11.

"לצערי הרב'', אמר שר התחבורה, "המיסוי על הרכב בישראל עלה דווקא בתקופת כהונתה של הממשלה הנוכחית, והרכב הפרטי הפך מכשיר להעלאת גביית המס. מיסי הרכב הפכו כבר לחלק מתקציב המדינה. זהו מצב בלתי אפשרי - חייבים להוריד את המיסוי על הרכב הפרטי בישראל!" בהמשך דבריו הוסיף השר ואמר: "היום מקובל לומר, בייחוד על-ידי כל מי ששוחר איכות סביבה, כי אסור שינועו רכבים פרטיים בכבישי ישראל. אולם לדאבוננו התחבורה הציבורית במדינה נמצאת עדיין במקום נמוך ביותר, גם ביחס למדינות מאוד לא מפותחות. אין לנו רשת רכבות. יש רכבת, אבל אין רשת. לכן אסור להטיל סנקציות על בעלי הרכב הפרטי…הפתרון הוא שילוב בין הרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.
צריך לאפשר לאזרחי המדינה לרכוש בזול רכבים חדשים עם כל אביזרי הבטיחות החדישים, כפי שמקובל בכל העולם!''

בתמונה משמאל: שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, נואם בכינוס הרכב ה-31

בכינוס הנדסת הרכב השנתי המסורתי הושמעו 13 הרצאות מקצועיות, מתוכן שתיים באנגלית, מפי שני נציגים מחו''ל של יצרניות רכב בינלאומיות: מארק בוקה, ראש חטיבת התקשורת של יצרנית הרכב הצרפתית "פג'ו'', הרצה על התפתחות כלי הרכב בשנים הבאות; ורוברט שטיימר, הממונה על הקשר בין מחלקת הייצור לבין המשתמשים בשוק של יצרנית המשאיות והאוטובוסים הגרמנית "מאן'', הרצה על הטכנולוגיות העתידיות של הנעת כלי רכב בגז טבעי דחוס (CNG).

כשלשולחן הנשיאות הסבו נציגי משרד התחבורה, עוזי יצחקי ואבנר פלור, יו''ר איגוד יבואני הרכב, יקי אנוך ויו''ר איגוד המוסכים, רונן לוי, פתח את הכינוס מהנדס שמואל בן ארי, במהנדס הרכב הראשי של "אגד'' ויו''ר הענף להנדסת לרכב בלשכת המהנדסים. הוא עמד בדבריו על ההתפתחויות האחרונות בשוק הרכב נוכח המשברים הפוקדים את כלכלת העולם, וציין, כי למרות הכל אין כמעט כיום יצרן רכב שאינו בודק ומנסה ייצור רכב חשמלי. עוד הדגיש את הפיכתה של סין לצרכנית הרכב הגדולה בעולם, כשבשנת 2010 נמכרו בה יותר מ-18 מיליון כלי רכב. בן ארי הרים על נס את פתיחת שנת הלימודים האקדמית במכללה האקדמית להנדסה אפקה בתל-אביב, שבה הוחל לראשונה השנה בלימודי הנדסת רכב. "זהו נושא סקסי ומרתק, והוא עשוי להחזיר את הגאווה למקצוע הנדסת הרכב. אנחנו חייבים להחזיר את הגאווה למקצוע, שהוא כיום בתחום ההיי-טק, כאשר כל רכב כבר
ממוחשב''.
בתמונה מימין: מהנדס שמואל בן ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב בלשכה, נושא דברים בכינוס 

הנחות מס לרכבים עם מערכות בטיחות
לאחר שנציגי משרד התחבורה, איגוד יבואני הרכב ואיגוד המוסכים השמיעו את ברכותיהם למשתתפי הכנס, נערך טקס קצר של הענקת תעודת הוקרה מטעם ענף הנדסת הרכב בלשכה למר שמעון וליצקי, מי שכיהן שנים רבות כסגן מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה ופרש לגימלאות.

בתמונה: הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים מעניק תעודת הוקרה למר שמעון וליצקי, מי שכיהן שנים רבות כסגן מנהל אגף הרכב במשרד התחבורה ופרש לגימלאות

















ד''ר משה תשובה, ראש המחלקה להנדסה מכאנית במכללת אפקה, הציג את תכנית הלימודים בהנדסת רכב במכללה ואת סגל המרצים במגמה זו, ולאחר דבריו החל החלק המקצועי של הכינוס.

בתריסר ההרצאות שהושמעו בהמשך הכינוס בתחומים שונים של ענף הרכב בלטו הגילויים הבאים:
* משרד התחבורה עשה צעד נוסף לעידוד ייבוא של מכוניות אמריקאיות המיוצרות בתקינה פדראלית. זאת, לאחר שמהנדסי משרד התחבורה הישוו ביסודיות את עוצמת התאורה של פנסי החזית במכוניות אמריקאיות לאלה של המכוניות האירופאיות, ומצאו שעוצמת התאורה לפי התקן האמריקאי גדולה פי שניים מאשר בתקן האירופאי, וכי היא מסנוורת יותר. אי לזאת, גילה אבי גונן, המהנדס הראשי של אגף הרכב במשרד התחבורה, אישר המשרד ייבוא לארץ של כלי רכב המצוידים גם בפנסי חזית המיוצרים לפי התקינה האמריקאית, בתנאי שייערך בהם כיוונון כלפי מטה כך שרמת הסינוור תהיה לפי התקן האירופאי. עד כה אישר משרד התחבורה ייבוא רכבים המצוידים בפנסי חזית התואמים את התקינה האירופאית בלבד.

* הענף להנדסת רכב בלשכה החל לנסות ולהניע את נושא ייצור דלקים סינטטיים (בנזין וסולר) מגז טבעי. כך גילה יו''ר הענף, מהנדס שמואל בן ארי. לדבריו, נוכח גילוי מאגרי הגז הטבעי הגדולים מול חופי ישראל ואחרי שבעולם פותחו תהליכים להפיכת גז טבעי לגז נוזלי, "ראוי להכפיל את תפוקת הגז של מאגרי הגז שהתגלו, כדי שישמשו כדלק לכלי הרכב. כך אפשר יהיה לייצר בארץ, בשלב ראשון, כשליש מכמות הדלקים שצורכים כלי הרכב במדינה''.

* בשל עליית מחירי הדלק בעולם יש כיום יותר מקום לחשוב על דלק חלופי, אולם דלק חלופי ממש אחר ידרוש השקעות עצומות להחלפת התשתיות הקיימות בהיקף השווה לכל תשתיות הדלק הקיימות במדינות המערב. לכן יש לחפש רק דלק חלופי שיוכל להשתמש בתשתיות הקיימות, ומכל תחליפי הדלק המוצעים האתנול - כוהל המופק כיום מתירס וקנה סוכר - הוא המתאים ביותר לשימוש בתשתיות הקיימות. "אולם'', הסביר פרופ' ערן שר, מהמחלקה להנדסת חומרים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, "כדי לייצר אתנול בכמות שתספק את כלי הרכב בעולם נצטרך לכסות את כל השטחים החקלאיים על פני כדור הארץ בגידולי תירס וקנה סוכר. נצטרך לצורך זה גם את כל כמות המים המתוקים על פני כדור הארץ ולכן האתנול המופק כך לא יכול להיות תחליף לדלק. הפיתרון האטרקטיבי גם בישראל וגם בעולם הוא לייצר מתנול (ולא אתנול) מגז טבעי או מפחם.

* מדי שנה נהרגים בעולם כ-1.2 מיליון בני-אדם מתאונות דרכים וכ-50 מיליון בני-אדם נפצעים בתאונות אלה. על-פי התחזיות עלול מספר הקורבנות לעלות בעתיד ב-60%. כך גילה ד''ר שי סופר, המדען הראשי, של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. לדבריו, ניתן לבלום את הגידול בתאונות רק באמצעות פיתוח אמצעי בטיחות לרכב. "הבעיה היא שתעשיית הרכב הגיעה כבר לשיא מבחינת ייצור אמצעי הבטיחות''.

* ישראל נמצאת במקום השלישי בעולם בהיפגעות הולכי-רגל מפגיעות רכב, יחסית למספר האוכלוסין. גם זה גילוי של ד''ר שי סופר. לדבריו, הפתרון להורדת הנפגעים מתאונות מקרב הולכי הרגל הוא פיתוח חיישנים שיזהו את הולך הרגל הצץ מול המכונית ויבלמו אותה אוטומטית.

* עלות תאונות הדרכים למשק הישראלי מגיעה לסכום של כשמונה מיליארד ש''ח לשנה, ובתוספת הנזקים העקיפים (כמו הפסד ימי עבודה של הנפגעים) העלות עולה על עשרה מיליארד ש''ח בשנה. זאת גילתה לנה גרשקוביץ', כלכלנית אגף הרכב במשרד התחבורה. לאור זאת, עומדים משרד התחבורה ורשות המסים להעניק תמריצי מס לרוכשי כלי רכב המאובזרים במערכות הבטיחות החדישות ביותר, זאת כדי לעודד ייבוא ורכישה של כלי רכב המאובזרים במערכות בטיחות. כמו כן, תיקבע לכל רכב רמת איבזור בטיחותי והיא תצוין ברישיון הרכב. רמת האיבזור הבטיחותי תיקבע על פי כמות הנקודות שקיבל דגם הרכב בגין כל אחת מעשר מערכות הבטיחות הקיימות כיום בשוק הרכב, שהותקנו בו.
בתמונה מימין: לנה גרשקוביץ', כלכלנית אגף הרכב במשרד התחבורה, הירצתה בכינוס בנושא עידוד מערכות בטיחות ברכב

* אי ציות לרמזור היא הסיבה העיקרית לתאונות כלי רכב בישראל. 16% מכל התאונות נגרמו מסיבה זו, כשבמקום השני בדירוג הסיבות לתאונות ניצבת הסטייה מנתיב.

* ענף הרכב הטקטי במחלקת מערכות ממונעות בחטיבה הטכנולוגית של זרוע היבשה של צה''ל, ערך מחקר מקיף להגברת כושר הקירור בכלי הרכב הממוגנים, המבצעים פעולות מאומצות בתנאי שטח קשים כשגם תאי מנועיהם ממוגנים הרמטית, מה שמקשה על קירור המנועים. בתום המחקר שכלל חישובים אנליטיים, אנליזות ממוחשבות וניסויי התחמות בשטח, גילה מהנדס סגן אלוף ניסים עינת, ראש ענף רכב בחטיבה הטכנולוגית, שניתן להגביר את כושר קירור המנועים באמצעות שינוי זווית פסי הגריל (רשת הברזל בקדמת תא המנוע) של הרכב. עתה נבדק פיתרון זה בשטח.
בתמונה משמאל: סגן אלוף ניסים עינת, ראש ענך רכב בחטיבה הטכנולוגית של צה''ל, שהירצה בכינוס על מערכות קירור לרכב קרבי 

בתמונה: המשתתפים בכינוס מאזינים להרצאה



שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google