הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 20.11.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.516
אירו4.141
ליש"ט4.658
100 יין3.135

גילויים בכינוס השמיני למערכות רכב וחלפים של הענף להנדסת רכב
מאת: אלי תבור

היקף הייצור של 10,000 העובדים בתעשיית הרכב הישראלית מסתכם בסך של 800 מיליון דולר בשנה

בתעשייה הישראלית לא קיים מפעל לייצור רכב מנועי, אולם היא יכולה להתגאות ביצרני מערכות רכב וחלפים המספקים מערכות וחלקי רכב ליצרני הרכב הגדולים בעולם בהיקף ההולך וגדל משנה לשנה ומתקרב לסכום של מיליארד דולר בשנה.
כך עולה מנתונים שהוצגו בכינוס השמיני למערכות רכב וחלפים, שנערך מטעם הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות בלשכה. הכינוס נערך ב-19 במאי 2011 במרכז הכנסים של כפר המכביה ברמת-גן, והשתתפו בו מהנדסי רכב, יצרני מערכות רכב וחלפים וקציני רכב של מפעלים אזרחיים ושל צה''ל והמשטרה.

על-פי הנתונים שמסר בכינוס מהנדס אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב במשרד התחבורה, פועלים כיום בישראל כ-430 יצרני מערכות וחלפי רכב הנמצאים בפיקוח משרד התחבורה. עליהם אפשר להוסיף עוד כ-150 מפעלי היי-טק, שמייצרים רכיבים והתקנים המשולבים במחשבי מערכות הרכב החדישות. בסה"כ מועסקים במפעלים אלה, שהיקף הייצור שלהם בשנה האחרונה הסתכם ב-800 מיליון דולר, כעשרת אלפים עובדים.
עוד מסר אבנר פלור, כי שנת 2010 הייתה שנת שיא ברכש מכוניות חדשות בישראל. בשנה זו עלו על כבישי ישראל 220 אלף כלי רכב חדשים. לדבריו, גם בישראל מסתמנת מגמה האופיינית לכל העולם (מלבד לסין) - מעבר לשימוש במכוניות קטנות יותר. מגמה זו היא חיובית עבור יצרני החלפים הישראליים, שכן שימוש במכוניות קטנות יותר מחייב שימוש בחלקים קלים יותר ותאימות למגוון כלי רכב, מה שעשוי להעלות את הביקוש לחלפים המיוצרים בישראל.

הכינוס נפתח על-ידי מהנדס שמואל בן ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים. לאחר שמשתתפי הכינוס שמעו את ברכותיהם של יהודה רודד, מנכ''ל איגוד יבואני הרכב בישראל; ואריה אשד, סגן יו''ר איגוד המוסכים, הקדיש בן ארי את דבריו לנושא המרכזי בו התמקד הכינוס - חלקם של הכשלים הטכניים בכלי הרכב בתאונות הדרכים בישראל.

בתמונה משמאל:
מהנדס שמואל בן ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים

" בדיקת נושא הסיבות לתאונות קטלניות בארץ מאופיינות על-ידי חוקרי התאונות של המשטרה כ'סטייה מנתיב'. הבעיה לסטיות מנתיב אלה היא לעיתים יציבות הרכב, היורדת פעמים רבות בגלל סיבות פשוטות, כמו, למשל, לחץ אוויר לא נכון בגלגלי הרכב'', אמר בן ארי. לדבריו, על-פי דיווחי חברות הביטוח מעורבים מדי שנה בין 300 ל-400 אלף מכוניות בתאונות דרכים, והשאלה היא: כמה מכלי הרכב האלה שנפגעו בתאונות עוברים לאחר שתוקנו בדיקות מוסמכות המאשרות להם לעלות מחדש על הכביש. התשובה שנתן בן ארי לשאלה זו היא מדהימה - "רק 167!" (כפי שהתקבלה התשובה בוועדת שיינין לפני מספר שנים). "לאור נתון זה מי מבטיח לנו שרכב שעבר תיקון לאחר תאונה מתנהג על הכביש לאחר שתוקן כאילו הוא רכב חדש?" שאל בן ארי ותבע להרחיב את התקנה המחייבת בדיקת רכב שתוקן לאחר תאונה, שתהיה חתומה בידי מהנדס רכב, או טכנאי והנדסאי רכב. באותה הוועדה נבחן אחוז כלי הרכב שהיו מעורבים בתאונות סטייה מנתיב ונמצא שיותר מ- 30% מהם עברו תאונה נוספת ותוקנו בעבר.

עוד התריע בן ארי מפני היחס המזלזל של ציבור הנהגים בישראל לבדיקת לחץ האוויר בצמיגי כלי רכבם. "לחץ האוויר בגלגלים הוא הפקטור העיקרי ביציבות הרכב'', אמר. "כיום יש כבר בשוק מערכות בקרה ממוחשבות עם חיישנים (TPMS) המתריעות מראש על בעיות בלחץ האוויר בצמיגים. משרד התחבורה צריך ליזום תקינה שתחייב התקנת מערכות כאלה במכוניות ולתת תמריץ לרכבים שמגיעים עם מערכות כאלה לארץ, שכן הנהג הישראלי מזלזל בנושא זה, אינו מתייחס אליו ואינו בודק בקביעות את לחץ האוויר בצמיגי מכוניתו. עובדה: 20% מהמכוניות שהורדו מהכבישים בארץ לאחר שנבדקו על-ידי בוחני משרד התחבורה, הורדו בגלל צמיגים לא תקינים. אחד הנוכחים בקהל הוסיף על כך: "באנגליה קונסים כל נהג שנתפס כשלחץ האוויר בצמיגי מכוניתו קטן ב-15% מהנורמה בקנס של 2,500 ליש''ט. אם יטילו קנסות כאלה גם בארץ, אולי תגדל המודעות לחשיבות הנושא''.

שני מיליארד מכוניות בעולם בשנת 2030
את ההרצאה המרכזית בכינוס נשא אורח מחו''ל - ג'וזף פרנק, מנכ''ל האיגוד האירופאי של ספקי מערכות וחלקי חילוף למכוניות, שאינם מיוצרים על-ידי יצרני הרכב. זהו שוק הנקרא Automative Aftermarket, שבו פועלים גם רוב יצרני החלפים הישראלים. הוא סקר את מצבו של שוק זה באירופה, שעל כבישיה נעות כיום 265 מיליון מכוניות (מתוך מספר כולל של כ-900 מיליון כלי רכב בעולם), והצביע על הציפיות לעתיד, שבו ינועו כבר בשנת 2030 שני מיליארד כלי רכב בכביש העולם.
הוא דיווח על התחיקה החדשה בשוק האירופי לייצור תחרותי של חלקי חילוף, והצביע על ההזדמנויות הנובעות מכך לתעשיית הרכב בישראל.

את נקודת המבט של יצרני החלפים בישראל הציג בכינוס יהודה גשייט, מנכ''ל חברת "סופרגום תעשיות'', חברה פרטית שהוקמה לפני כ-50 שנה ומייצרת, בין השאר, מוצרי גומי, פלסטיקה אטימה ומיגון, בידוד חשמלי, בדי זכוכית ובדים קרמיים. החברה מייצרת לתעשיית הרכב בולמי זעזועים, אטמי מנוע, אטמים היקפיים, תושבות מנוע, אטמי חלון, אטמי דלתות, גומיות תומכות לשלדה ומרכב, מוצרי גומי מפולימרים מיוחדים, וכן מייצרת פריטי רכב משולבי גומי/מתכת, גומי/טכסטיל, גומי/פלסטיק וחומרים מרוכבים. היקף הייצוא של החברה, המעסיקה כ-350 עובדים, הוא כ-15 מיליון דולר - 50% לארה"ב והשאר לאירופה. 
גשייט סיפר איך הצליחה חברתו לחדור לשוק הרכב העולמי, דרך אספקת חלפים ליצרני הרכב הכבד כמו "פולקסוואגן'', "מאן'', "ואן הול'' ו''נביסטאר'', תוך זיהוי הנישות המתאימות ליצרני חלפים בקנה מידה ישראלי. "החלטנו לפעול בתחום ה-OEM, שהוא תחום יצרני החלפים המקוריים המורכבים במכוניות על-ידי יצרני הרכב. זהו שוק אינסופי בתחום הגלובלי. בחרנו לפעול בתחום הרכב הכבד משום שהיכולות שלנו מוגבלות לגבי אספקת כמויות גדולות לשוק רכב הנוסעים. בגזרה זו גם התחרות יותר נוחה. השאיפה שלנו היא לעסוק בייצור מוצרים בעלי אופי פיתוחי/הנדסי שמטרתו לספק ללקוח חיסכון, ייעול בהרכבה ופתרון בעיות. אנחנו מסתובבים כל הזמן במפעלי הלקוחות, בודקים מה כואב להם ומנסים למצוא להם פתרונות. זה מחייב את השתתפות מהנדסי חברת הרכב בעת תכנון החלקים שאנחנו מייצרים''.
עוד גילה גשייט, כי במשבר העולמי לפני שלוש שנים נפגעו ספקי חלפים גדולים בעולם, מה שאיפשר ל''סופרגום'' לנגוס בנישות שהתפנו. כך, למשל, גילה, כי כמעט בכל "האוטובוסים הצהובים'' המשמשים להסעות תלמידים בארה''ב מותקנים כיום אטמי גומי מתוצרת "סופרגום''. "בכל אוטובוס צהוב עם חלון קדמי גדול שאינו חצוי יש אטם גומי מתוצרתנו שמחזיק אותו, לאחר שפיתחנו אטמים מיוחדים שמחברים את החלונות למרכב, עם פיצוי לאי דיוקים בזכוכית ובמרכב'', סיפר. והנה, סיבה צהובה לגאווה ישראלית.

בהמשך הכינוס הושמעו הרצאות בנושאים טכניים מובהקים.
יניב וייסברג, לשעבר המנהל הטכני של קבוצת "אוטולוקס'', הרצה על נוזל הקרר החדש למערכות מיזוג האוויר ברכבים, שיפחית את פליטת הגזים הפוגעים בשכבת האוזון וגורמים לחימום סביבתי.
סא"ל עופר בן אברהם, מהחטיבה הטכנולוגית של צה''ל, הרצה על פיתוח מערכות מתלים מתקדמות לרכב, לשימושים צבאיים ואזרחיים, שיספקו אחיזה בטיחותית יותר של הצמיגים בכביש ויפחיתו טלטולים וקפיצות.
מרצים נוספים דיווחו על פיתוחים חדשים, בארץ ובחו''ל בפנסי ומערכות התאורה ברכבים, שייושמו בדגמים החדשים של הרכבים שייובאו לארץ.
סיימה את הכינוס הרצאתו של מהנדס נחמיה גולן, מהנדס יועץ לחברת "פלטכניקה'' לייצור כיסאות ומושבים, שהוקמה בשנת 1943 ונרכשה בשנת 1969 על-ידי קיבוץ ניצנים. כיום מעסיק מפעל החברה יותר מ-120 עובדים. מושבי "פלטכניקה'' נמצאים כיום כמעט בכל כלי התחבורה הציבורית בארץ, עומדים בתקנים האירופיים המחמירים ביותר ונושאים תו תקן אירופאי. גולן סיפר על פיתוח מושבים חדשים, מעוצבים ומקוריים, לאוטובוסים במדינה, שעיצובם יהיה שונה באוטובוסים עירוניים ובאוטובוסים בינעירוניים. עבור האוטובוסים העירוניים עיצבה החברה לאחרונה מושב חדשני, המותקן לקיר האוטובוס בלבד, ללא תמיכה של רגל הנשענת על רצפת האוטובוס. המושב בנוי בצורה בטיחותית, אסתטית ונוחה ויתרונו בכך, שהוא אינו ממלא את חלל האוטובוס כשאין מתיישבים עליו. מושב זה נבחר על-ידי מפעלי הרכבת האוטובוסים השונים ומשרד התחבורה להיות המושב המועדף לאוטובוסים העירוניים החדישים שייכנסו לשירות בעתיד הקרוב.

בתמונה: משתתפי הכינוס מאזינים להרצאה


שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google