הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 26.6.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.536
אירו3.952
ליש"ט4.499
100 יין3.166

מפגש המועדון ההנדסי, אשכול פיס למדעים ואמנויות "אוהל שם" ברמת-גן, 2.12.10

מאת: אלי תבור

אגודת מהנדסי כימיה וכימאים בלשכת המהנדסים בשיתוף עם החברה הישראלית לכימיה, האגודה הישראלית להנדסה כימית ולשכת המסחר ישראל-יפן, החלה להפעיל מועדון הנדסי משותף לכל הגופים הנ"ל, הנקרא על שמו של מהנדס יצחק שלדוב ז''ל.

מהנדס הכימיה יצחק שלדוב, שנפטר בשנת 2008 בגיל 68, היה במשך שנים רבות מהפעילים המרכזיים של לשכת המהנדסים והאדריכלים. כיו''ר אגודת מהנדסי כימיה וכימאים הוא הפך אגודה זו לאחת האגודות הפעילות והמשפיעות ביותר בלשכה.

בחודש ינואר 2010 נערך מפגש ראשון של מועדון הנדסי זה בסניף חיפה והצפון. בחודש מאי 2010 נערך מפגש שני של המועדון בכרמיאל, והחודש התקיים מפגש ב-2.12.10, ערב נר שני של חנוכה, באשכול פיס למדעים ואמנויות "אוהל שם"
ברמת-גן.

בתמונה משמאל: מהנדס יצחק שלדוב ז"ל

"הרעיון של מועדון הנדסי זה הינו מפגש בין שלושה דורות - מהנדסים, אדריכלים ומדענים צעירים, בני דור הביניים וגמלאים עם בני/בנות זוגם'', אמר ד''ר אליק גרויסמן, יו"ר אגודת מהנדסי כימיה וכימאים בלשכה, בפתיחת המפגש. "אני שמח לבשר שמהיום ייקרא מועדון הנדסי זה על שמו של יצחק שלדוב ז"ל, שהיה אדם מיוחד, שמשך אחריו במהלך חייו אנשים רבים שפעלו יחד איתו''.

אחד מנכדיו של יצחק שלדוב, שגיא, הוזמן להדליק נר שני של חנוכה על הבמה, ולאחר מכן סקר ד''ר גרויסמן את סיפור חייו ופועלו של יצחק שלדוב, בלוויית שקופיות עם תמונות מתחנות בדרך חייו.

בתמונה מימין: שגיא, נכדו של יצחק שלדוב ז"ל, מדליק נר שני של חנוכה במפגש

"ב-16 בפברואר 1940, נולד בגטו ורשה בפולין בן למשפחת שלדוב, שקיבל את השם יצחק, שהלם אותו, שכן הוא היה תמיד עם חיוך וצחוק על פניו, גם בזמנים העצובים ביותר'', סיפר גרויסמן. "הוא היה 'ילד שואה' עם עיניים כחולות, גדולות ומפוחדות. תקופת חייו עוברת דרך מלחמת העולם השנייה, העלייה לארץ, הקמת מדינת ישראל, שירות בצה''ל, לימודי הנדסה כימית בטכניון (בין השנים 1962-1958) ועבודה כמהנדס כימי בתעשייה הצבאית''. בהמשך אמר ד''ר גרויסמן: "יצחק היה אידיאליסט תמים, שהעיד על עצמו 'מבחינה מסוימת אני דון קישוט'. הוא היה תמיד פתוח וזמין לשאלות, דעות, רעיונות חדשים ושיחות. במשך שנים רבות הוא כונה 'הכתפיים של הלשכה', בשל פעילותו האינטנסיבית בכל מסגרותיה. כל מי שבא בקשר עם יצחק נהנה מהקשר ומההתחברות עימו. נוכחותו בלבד השרתה אווירה נעימה''.
בתמונה משמאל: ד"ר אליק גרויסמן, יו"ר אגודת מהנדסי כימיה וכימאים בלשכה, נושא דברים לזכרו של יצחק שלדוב

לאחר שפרש לגמלאות עבר יצחק שלדוב לעסקים פרטיים ויצר קשר עם חברות יפניות. זו הסיבה בעטיה הצטרף ללשכת המסחר ואגודת הידידות ישראל-יפן. ד''ר רוני בורנשטיין, המנכ"ל ובעל השליטה בקבוצת 'רוני בורנשטיין השקעות', המורכבת ממספר חברות בתחומי המזון, הביוטכנולוגיה והפרמצבטיקה, המכהן כיו"ר לשכת המסחר ואגודת הידידות ישראל-יפן הפועלת לקידום היחסים המסחריים, הכלכליים והתרבותיים של ישראל עם יפן, נשא אף הוא דברים לזכרו של יצחק שלדוב: "הוא היה אדם בעל אנרגיות יוצאות-דופן ובלתי רגילות, שפעל בתפקידים ציבוריים מתוך תחושת שליחות פנימית עמוקה'', אמר בורנשטיין. "הוא התנדב להיות גזבר לשכת המסחר ישראל-יפן ותמיד בא עם רעיונות והצעות איך להגביר ולהרחיב את פעילות הלשכה. כך, למשל, הוא הציע לארגן במסגרת לשכת המסחר ישראל-יפן 'חברי זהב' - חברות מסחריות שיש להן קשר עם יפן, שיתרמו ללשכה להגברת פעילותה ויזכו בתעודת 'חבר זהב' של הלשכה. אני חייב לציין, שלאחר מותו יישמנו רעיון, זה, וזו אחת ההצלחות הגדולות של הלשכה. חבל שחייו של שלדוב היו כה קצרים, שכן אם היה איתנו יכול היה להוסיף ולתרום בפעילותו הציבורית הענפה גם למען ישראל יפה יותר. אני אזכור אותו תמיד כאדם נפלא ומיוחד במינו''.
בתמונה מימין, למעלה: ד"ר רוני בורנשטיין, מנכ"ל לשכת המסחר ישראל-יפן, נושא דברים לזכרו של יצחק שלדוב

חזון המכונית החשמלית מתממש
חלקו השני של מפגש המועדון ההנדסי הוקדש למיזם הגלובלי של המכונית החשמלית "בטר פלייס'' של היזם שי אגסי. ענבל פריד, מהנדסת כימיה במקצועה, המכהנת כמנהלת גלובלית לאיכות הסביבה של חברת "בטר פלייס'', הציגה את חזון החברה לבניית תשתיות גלובליות שיאפשרו לעבור מרכבים מונעי דלק לרכבים חשמליים, באמצעות הקמת תשתיות לטעינת מצברים ותחנות להחלפת מצברים, שיאפשרו תנועה שוטפת של מכוניות חשמליות ללא עיכובים. היא סקרה את ההיסטוריה של הרכב החשמלי מתחילת המאה ה-20 ועד היום, וסיפרה על התפתחות רעיון התשתיות לרכב החשמלי מלידתו אצל היזם שי אגסי ועד היום, כאשר בתריסר מדינות בעולם, כולל בישראל כבר מקימים תשתיות כאלה.

בתמונה משמאל: ענבל פריד, מנהלת גלובלית לאיכות הסביבה של חברת "בטר פלייס", מציגה את חזון החברה לבניית תשתיות לרכבים חשמליים

"בישראל צפוי גידול של מכוניות משני מיליון מכוניות הנעות על כבישי הארץ כיום ל-4.5 מיליון מכוניות בשנת 2030'', אמרה מהנדסת פריד. "ישראל עושה כיום מהלך היסטורי, כשעיני כל העולם נשואות אליה לראות אם הניסיון הזה, של הקמת תשתיות לטעינת מצברי מכוניות חשמליות בחשמל בבתיהם של הנהגים, במקומות עבודתם, במקומות ציבוריים ובחניונים, אכן יצליח…המשימה שלנו היא לפרוס את התשתיות עוד לפני שהרכב החשמלי הראשון יעלה על הכביש בארץ''.

בהמשך דבריה אמרה ענבל פריד: "אנחנו רוצים לאפשר תנועה חופשית, נגישות ותקשורת מבלי להקריב את הערכים האנושיים והערכים האקולוגיים היום ומחר. הפתרון שלנו, שכולו הוא פרי פיתוח ישראלי, הוא מכונית חשמלית עם סוללה ש'מדברת' עם עמוד הטעינה ועם תחנות החלפת המצברים''. לדבריה, מוקמות כבר כיום בארץ כ-60 תחנות להחלפת מצברים מדן ועד אילת, שבהן נמשכת החלפת סוללה כדקה וחצי - הרבה יותר מהר מאשר מילוי מיכל דלק במכונית. במקביל צומחים מיזמים כאלה של החברה בהרבה מקומות בעולם.
בחודש אפריל השנה כבר החל ניסוי של הפעלת מוניות חשמליות בעלות מצברים מתחלפים בטוקיו שביפן. "על-פי חישובינו כל מונית חשמלית כזאת הייתה צריכה להחליף מצבר פעמיים-שלוש לכל היותר בכל יום'', ציינה פריד. "והנה, הסתבר שהן החליפו מצברים שבע פעמים ביום! בדקנו מה קרה ואז הסתבר, שהנוסעים במוניות היו כל כך נלהבים מהרעיון של מכונית חשמלית עם מצברים מוחלפים, שהם הביעו רצון לראות במו עיניהם איך מחליפים מצבר בתחנת שירות וכמה זמן זה לוקח. הם היו מוכנים גם לשלם עבור זה. זו הסיבה שנהגי המוניות נאלצו להחליף מצברים כל כך הרבה פעמים כל יום''.
היתרון הגדול ביותר של בניית תשתית טעינה על-פי שיטת "בטר פלייס'', לדברי ענבל פריד, הוא מניעת הצורך בהקמת תחנות-כוח נוספות ובבניית מערכות ממסר והשנאה נוספות.
לאחר הרצאתה המקיפה השיבה ענבל פריד בהרחבה לשאלות משתתפי המפגש, שגילו עניין מקצועי רב בנושא.

בהפסקה הוצגו תמונותיו של הרופא-צייר ולדימיר לויפר.

בתמונה מימין: תמונה של
הצייר ולדימיר לויפר,
שהוצגה במסגרת האירוע 



 

 


בסיום הערב נערך קונצרט בביצועה של זמרת
הסופרן קטיה סמלוב, בוגרת בית הספר
לאמנויות על-שם תלמה ילין בתל-אביב, בליווי
הפסנתרנית אלונה למפה.

בתמונה משמאל: זמרת הסופרן, קטיה סמלוב,
מופיעה במפגש המועדון ההנדסי, 2.12.10

 

 

 

 בתמונה: במי משפחתו של יצחק שלדוב ז"ל ומכרים במפגש המועדון ההנדסי שנקרא על שמו, 2.12.10

 

 

 

 

 

 

 

 


בתמונה: המשתתפים במפגש המועדון ההנדסי ב-2.12.10


שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google