הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 23.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.645
אירו3.932
ליש"ט4.556
100 יין3.282

שר התחבורה, ישראל כץ, בכינוס ה-30 להנדסת רכב בישראל "נייצא רכב משומש מישראל למדינות שיש בהם ביקוש לכך" - סקירת תכני הכינוס

מאת: אלי תבור

שר התחבורה, ישראל כץ, בכינוס ה-30 של ענף הנדסת הרכב בישראל שהוקדש לפיתוחי הרכב ההיברידי והחשמלי:
"נייצא רכב משומש מישראל למדינות שיש בהם ביקוש לרכבים כאלה''.
 

 

 

 

 








בתמונה: שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, נושא דברים בכינוס הענף להנדסת רכב של הלשכה

"שנת 2010 הייתה שנת פריצת-דרך בשוק הרכב בישראל. זו הייתה השנה בה הגיעו לשוק הרכב הישראלי דגמים רבים חדשים, הוצגה פריצת-דרך בתחום המכונית החשמלית בפרויקט ישראלי ונמכרו 210 אלף כלי-רכב חדשים. אין ספק, שזאת הייתה השנה הטובה ביותר מאז ומעולם בתחום הרכב בישראל''. כך הכריז שר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, בנאומו בפני משתתפי הכינוס ה-30 להנדסת רכב בישראל, שנערך ב-18.11.10 במלון "דניאל'' בהרצליה.

הכינוס, שנערך מטעם הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות שבלשכת המהנדסים והאדריכלים, בהשתתפות אגף הרכב במינהל התנועה של משרד התחבורה, השתתפו למעלה מ-300 מהנדסי רכב, קציני רכב בצה''ל, במשטרה ובמוסדות ציבוריים, מנהלי מוסכים, יבואני רכב וכן מדענים ואנשי אקדמיה העוסקים במחקרים בענף הרכב. זו הייתה הפעם הראשונה מזה מספר שנים, ששר התחבורה בעצמו מכבד בנוכחותו את הכינוס השנתי המסורתי של ענף הנדסת הרכב, שחגג 30 שנים רצופות של כינוסים מקצועיים.
















בתמונה:
שולחן הנשיאות בכינוס ה-30 להנדסת רכב בישראל. עומד: עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, יושבים מימין לשמאל: שמואל בן-ארי, יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכה, רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, יהודה רודד, מנכ"ל איגוד יבואני הרכב, אבנר פלור, מאגף הרכב במשרד התחבורה


אורח נכבד וחשוב אחר בכינוס היה ד''ר אנדריו בראון, הנשיא והיו''ר לשנת 2010 של SAE ארה''ב, ארגון מהנדסי הרכב האמריקאי, שהוא ארגון מהנדסי הרכב הגדול בעולם, שהקים גם סניף ישראלי, הפועל במסגרת ענף הנדסת הרכב בלשכה. ד''ר בראון, שהוא מהנדס כימיה, בעל תואר שני בהנדסת מכונות ותואר ד''ר בהנדסה, הוא הטכנולוג הראשי וחבר הנהלת חברת "דלפי'' האמריקאית, שהיא הספקית הגלובלית המובילה של טכנולוגיות ומערכות אלקטרוניות ליצרניות הרכב הגדולות בעולם, עם מרכזי ייצור טכניים ב-30 מדינות בעולם. הוא גם מייצג את "דלפי'' בכינוסים, ועידות בינלאומיות מפגשים אקדמיים של מהנדסי רכב ברחבי העולם.

בתמונה מימין ד"ר אנדריו בראון, 
נשיא ויו"ר ארגון מהנדסי הרכב האמריקאי - SAE

פתח את הכינוס המרשים מהנדס שמואל בן-ארי,
יו''ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, שציין כי בשנתו ה-30 הפך הכינוס של הענף ל''מועדון מקצועי-חברתי'', שראשי ענף הרכב בישראל גאים להשתייך אליו וליטול חלק בפעילותו.

בתמונה משמאל: מהנדס שמואל בן-ארי,
יו"ר הענף להנדסת רכב בלשכת המהנדסים, פותח את הכינוס


אחריו בירך את משתתפי הכינוס אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכה, שענף הנדסת הרכב פועל במסגרתו.

בתמונה מימין: אינג' עמנואל ליבן, יו"ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכה, בפתיחת הכינוס ה-30 להנדסת רכב בישראל

ליבן ציין את ההתקדמות העולמית בפיתוח רכבים חשמליים, שיביאו לחיסכון באנרגיה ולצמצום הזיהום באוויר וכן לחיסכון ניכר בהוצאות הפעלת הרכב. "היום עלות הדלק בנסיעה ברכב למרחק של 100 ק''מ נעה בין 70-30 ש''ח, בהתאם לנפח מנוע הרכב, כשמרבית העלות היא מסים ממשלתיים", אמר ליבן. "עלות הנסיעה למרחק של 100 ק''מ ברכב חשמלי היא 12-8 ש''ח. והשאלה היא: האם האוצר יהיה מוכן לוותר על הכנסות של מיליארדי שקלים ממיסוי הדלק. המכונית החשמלית פירושה אובדן הכנסות עצומות לאוצר וברור שהוא לא יהיה מוכן לוותר עליהן ולא יהסס למסות גם את הרכב החשמלי כדי לגשר על פני הפרש ההכנסות''. עוד אמר עמנואל ליבן, כי "הרכב החשמלי הוא רעיון מצוין, שיפתור הרבה בעיות. הוא מעביר את בעיית זיהום האוויר מהערים המאוכלסות בצפיפות לתחנות הכוח שמחוץ לערים. אבל זה אינו פותר את בעיות התחבורה האמיתיות - הגודש בכבישים וזיהום האוויר הגלובלי. המכונית החשמלית לא תקרב את יושבי הפריפריה למרכזי הערים הגדולות ונסיעה מרעננה לתל-אביב בשעות העומס תימשך עדיין שעה וחצי. לכן צריך למצוא פתרונות לבעיות התחבורה האמיתיות ואת הכינוס הבא מקדיש לנושא זה''.

בשם יבואני הרכב בישראל בירך את משתתפי הכינוס יהודה רודד, מנכ''ל איגוד יבואני הרכב, שציין את שנת 2010 כשנת פתיחת הייבוא המקביל בענף הרכב. רונן לוי, יו''ר איגוד המוסכים, הדגיש גם הוא בדברי ברכתו למשתתפי הכינוס, כי "משנה לשנה נעשה לנהגי ישראל קשה יותר להגיע לעבודה ולנוע ממקום למקום במדינת ישראל''. הוא הציג את משימות ארגונו לשנת 2011 ובהן מאבק בתופעת המוסכים הפיראטים במדינה תוך הטלת קנסות כבדים עליהם והורדה מהכביש של רכבים המטופלים בהם; הסרת חסמים בתחום תקני הרכב; מאבק לשיפור איכות הצמיגים בכלי הרכב, וכן צמצום תופעת הונאות הסחר ברכב משומש במדינה.

1.2 מיליון הרוגים בשנה בתאונות דרכים בעולם
במרכז דיוני הכינוס השנה עמדו הרכב ההיברידי והרכב החשמלי, שפיתוחם בכל העולם הולך ומתגבר. שמואל בן-ארי, שבשנה האחרונה מונה לעמוד בראש הוועדה לתקינת רכב חשמלי במכון התקנים הישראלי, סיפר כי "ההפרש העיקרי בישראל בין הנעת רכב בדלק להנעתו בחשמל הוא מס הבלו שמטיל האוצר על הדלק, כשמדי שנה גובה האוצר 15 מיליארד ש''ח מבלו על הדלק''. להערכתו, מסי האוצר מהבלו לא יקטנו בשנים הקרובות, שכן בעוד ארבע שנים ינועו בכבישי ישראל לא יותר מ-20 אלף רכבים חשמליים. הוא קרא להגברת הכשרת עובדי המוסכים לטיפול ברכב חשמלי, משום ש''גישה לא מיומנת לרכב כזה יכולה להרוג!''

ההרצאות המקצועיות שהושמעו בכינוס לאחר מכן הוקדשו כמעט כולן להתפתחויות בתחום הרכב ההיברידי והחשמלי. שלושה מרצים אורחים מחו''ל הירצו בנושא זה: ד''ר אנדריו בראון, ד''ר גרוס בראואר מחברת "מרצדס'' הגרמנית, ומהנדס יונגפינג צ'ן הסיני, הנציג האירופאי של ענקית ייצור המכוניות החשמליות הסינית, חברת BYD הסינית, ששמה מורכב מראשי התיבות של המשפט האנגלי Build Your Dreams (ממש את חלומותיך).
חברה זו, המעסיקה כבר כיום כ-200 אלף עובדים, מהם 15,000 מהנדסים, הקדימה לממש את חזונו של היזם הישראלי שי אגסי ליצור תשתית עולמית של עמדות טעינה למצברי כלי רכב חשמליים באמצעות חברת "בטר פלייס'' שהקים.
החברה הסינית, המייצרת בעיקר אוטובוסים חשמליים ומוניות חשמליות, כבר מפעילה בשתי ערים גדולות בסין ציי אוטובוסים ומוניות כאלה, עם עמדות טעינה כפי ''שבטר פלייס'' מפתחת.



 

 

 




בתמונה:
ד''ר גרוס בראואר מחברת מרצדס

ראשון המרצים האורחים, ד''ר גרוס בראואר, הרצה על שורות טכנולוגיות חדשות שחברת "מרצדס'' מפתחת לנהיגה ללא תאונות. בין הטכנולוגיות האלה נמצאות מערכות מבוססות מכ''ם המיועדות להבטיח נסיעה בטוחה ללא תאונות; מערכות בלימה אוטונומיות לפני התרחשות תאונה; מערכות אוטומטיות לשמירת נתיב הנסיעה של הרכב ללא סטייה לא רצונית ממנו; מערכות לסיוע ראייה לנהג לגבי שטחים מתים במראות הרכב; מערכות הגנה על הולכי רגל; מערכות מונעות סינוור בתאורה; טכנולוגיות להאטת עוצמת ההתנגשות בתאונה ועוד. כל הטכנולוגיות האלה כבר נמצאות בניסויים אקטיביים וחלקן כבר מותקנות ברכבים נבחרים של החברה.

בהקשר לכך העיר יו''ר ענף הנדסת הרכב, שמואל בן-ארי: "מדי שנה נהרגים בעולם 1.2 מיליון בני-אדם בתאונות דרכים, אבל רק 100 אלף מהם נהרגים במדינות העולם המערבי. השאר נהרגים במדינות העולם השלישי, שבהן יש פחות מכוניות, אבל גם פחות כבישים. כלומר, השיפורים במערכות הבטיחות בכלי הרכב לא יפחיתו במידה משמעותית את מספר ההרוגים בעולם מתאונות דרכים''.

פרופ' ערן שר
מאוניברסיטת באר-שבע, המשמש כ יו''ר הסניף הישראלי של ארגון מהנדסי הרכב האמריקאי SAE, היה יו''ר מושב המליאה השני של הכינוס, שבמסגרתו הרצה גם שר התחבורה, ישראל כץ. בין השאר אמר השר כץ בהרצאתו, כי "אני בעד להקל את האפשרות שאזרחים בישראל ירכשו רכבים פרטיים, אבל שיצאו לעבודה ויחזרו ממנה בתחבורה ציבורית. כל מי שחושב שצריך לייקר את הרכבים הפרטיים טועה. אני בעד העלאת רמת החיים של האזרחים ושיהיו להם יותר רכבים פרטיים. לשם כך הצעתי ייצוא מבוקר של כלי רכב משומשים מישראל למדינות שיש בהם ביקוש לכלי רכב כאלה''. עוד הצהיר השר, כי "כביש האגרה מנתב''ג לתל-אביב עומד להיפתח בקרוב ובענף המוסכים אנחנו מתכננים תוכנית-אב חדשה, שתתאים לחידושים הטכנולוגיים שעבר הענף בשנים האחרונות. אנחנו בוחנים גם אפשרות למתן תמריצים למי שיתקינו במכוניותיהם מערכות רכב בטיחותיות, כמו הורדת מס הקנייה על מערכות בקרה כאלה''. בסיום דבריו אמר השר למשתתפי הכינוס:"אתם יכולים להתגאות שבמדינה שאין לה היתכנות כלכלית לייצור רכבים ממש, אתם אלו שהביאו את ענף הרכב בישראל לרמה גבוהה וטובה. זה הישג לא מבוטל!''.
בתמונה מימין: פרופ' ערן שר, ראש המעבדה למנועים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, יו"ר המושב השני של הכינוס ה-30 להנדסת רכב בישראל

גם צה''ל מפתח רכב צבאי היברידי
בהמשך מושב מליאה זה הרצה מהנדס רן גזית, ראש קבוצת חיישנים וראייה ממוחשבת במרכז הטכני המתקדם שהקימה חברת "ג'נרל מוטורס'' בישראל, על מערכות הבטיחות האקטיבית שמפתחת חברתו לכלי רכב עתידיים. בין השאר מפתחים במרכז הישראלי תוכנית חישה חכמה בין אדם לרכב וחיישנים מתוחכמים לממשקים בין אדם למכונה. "מתרחש כיום שינוי בדנ''א של כלי הרכב. בסופו של תהליך יהיו לנו מערכות אוטונומיות מלאות, שבאמצעותן יוכל נהג לצאת מהמכונית, להורות לה לנסוע לחפש מקום חנייה, לחנות וגם לבוא אליו חזרה ממקום החנייה'', אמר גזית.

ד''ר אנדריו בראון הרצה על פיתוחי הטכנולוגיות האחרונות בתחומי הרכב ההיברידי והרכב החשמלי. בין השאר הציג פיתוח טכנולוגי חדשני של חברת "דלפי'', שיאפשר טעינת מצברים של רכב היברידי וחשמלי ללא צורך לחבר את הרכב לשקע חשמלי. מדובר בהתקנת מהוד (התקן יוצר תהודה) אלקטרומגנטי בתחתית המכונית ומהוד נוסף במוסך או במקום חנייה. ברגע שמעמידים מהוד מעל מהוד טוען המהוד הקרקעי שהוא מקור זרם חשמלי את מצבר המכונית באמצעות המהוד המותקן בה. טכנולוגיה זו מכונה Wireless Charging כלומר טעינה אלחוטית. עם זאת, להערכתו של ד''ר בראון אין כיום שום כימיית סוללות שעונה על כל הצרכים של כלי הרכב ולפיכך שיעור הגידול בכלי הרכב ההיברידיים והחשמליים יהיה עדיין מתון בשנים הקרובות.

בתמונה משמאל: ד"ר אנדריו בראון, נשיא ויו"ר ארגון מהנדסי הרכב האמריקאי - SAE, ארגון מהנדסי הרכב הגדול בעולם

סא''ל בני זפס, ראש ענף מערכות ממונעות בחטיבה הטכנולוגית בזרוע היבשה של צה''ל, הרצה על אפליקציות היברידיות בכלי-רכב צבאיים. לדבריו, בצבאות העולם, כבר סימנו את הפתרון ההיברידי-חשמלי כפתרון הנבחר לדור הבא, תוך מתן דגש על פיתוח רקרכב קרבי משוריין ורכב קל ובינוני ללחימה, סיור, מודיעין ומערך התובלה בשדה הקרב. מדובר הן בכלים גלגליים והן בכלים זחליים. פיתוח הרכיבים והמכלולים לכלים היברידיים מגיע כיום לבשלות המאפשרת יישום. בארה''ב כבר קרובים להחלטה להתחיל בייצור סדרתי של כלי רכב קרביים היברידיים ואילו בצבאות אחרים זה יקרה כנראה רקה בסוף העשור הנוכחי. לאחר שסקר מספר פלטפורמות היברידיות הנמצאות בשלבי פיתוח בצבאות העולם, תוך השוואה לרכבים הקרביים הקיימים כיום, אמר סא''ל זפס: "היתרון של רכב היברידי צבאי ביישום המבצעי הוא בהפחתת החתימה התרמית והאקוסטית שלו, בביצועים משופרים ובאי תלות במקור טעינה חיצוני. השיטה ההיברידית מתאימה לשימוש הצבאי ומקנה יתרון לוגיסטי בגלל החיסכון בדלק. בצה''ל מלווים את התחום כבר כמה שנים, בעיקר בתחום הלימודי. לפני שנה נכנסנו גם לצד המעשי והתחלנו בפרויקט משותף עם חברת 'אלביט' ותעשיות נוספות להסבת 'סבל החי''ר', הטרקטורון מסוג 'פולאריס' בתצורתו הצבאית לרכב היברידי. לאחר מכן אנחנו מתכננים להיכנס יותר לתחום הזה, עד להגשמת החזון של רכב צבאי היברידי או חשמלי''.

בתמונה משמאל: סגן אלוף דני זפס, ראש ענף ציוד מערכות בחטיבת מערכות יבשה של חיל היבשה בצה"ל, מרצה בכינוס על פרויקט פיתוח רכב היברידי בצה"ל

יונגפין צ'ן הסיני, שמקום מושבו ברוטרדם, הולנד, הציג את חזון "העיר הירוקה'' של חברת BYD הסינית, שבה ינועו רק כלי רכב חשמליים, מהסוג שמייצרת חברתו. נראה שהחזון, שביישומו כבר הוחל, קסם גם למיליארדר האמריקאי וורן באפט, שהחליט להשקיע בחברה ונכנס לשותפות בה. החברה הסינית נוסדה ב-1995 וב/נת 2003 נכנסה לתחום ייצור הרכב החשמלי. ב-2009 החלה לייצר אוטובוסים חשמליים ופתחה סניפים גם בהודו ובהונגריה. כיום יש לחברה 14 מפעלי ייצור והיא פיתחה מצבר ייחודי ועמדות טעינה מקוריות. לדבריו, ספרד ואוסטריה כבר החלו לרכוש מהחברה אוטובוסים, מוניות ותחנות טעינה למצברים, כדי ליישם את חזון "העיר הירוקה'' גם בתחומיהן.
בתמונה מימין: מהנדס יונגפינג צ'ן, המנהל האירופאי של יצרנית הרכב החשמלי הסינית BYD, מרצה בכינוס על "חזון העיר הירוקה"

לאחר הרצאות המליאה התפצלו משתתפי הכינוס לשני מושבים מקבילים, בהם הושמעו עוד 10 הרצאות מקצועיות בתחומי המנועים, מערכות ההנעה ההיברידיות וכן פיתוחים וחידושים במכוניות וברכב דו-גלגלי.

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google