הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 23.3.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.645
אירו3.932
ליש"ט4.556
100 יין3.282

שפע של בשורות מרנינות מתחום התחבורה הומטר בכינוס ה-29 להנדסת רכב ובראשן -מתכננים מהפכה במשרדי הרישוי

מאת: אלי תבור

משרד התחבורה מתכנן לחולל מהפכה במשרדי הרישוי - מושג שהפך בישראל לשם נרדף לתורים ממושכים, אי-סדרים ואף להתעללות ביורוקרטית.
כך הכריז מנהל אגף הרישוי באגף התחבורה, אלוף-משנה (מיל) גאנם חמאדה,
בפני משתתפי הכינוס ה-29 להנדסת רכב בישראל, שהתקיים בארגון הענף להנדסת רכב -אגודת מהנדסי מכונות שבלשכת המהנדסים.



 

 

 

 

 

 


 

בתמונה: שולחן הנשיאות בכינוס- יושבים משמאל לימין: אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות; עוזי יצחקי, סמנכ''ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה; יקי אנוך, נשיא איגוד יבואני הרכב בישראל; ואבנרפלוך, מנהל בכיר של אגף הרכב במשרד התחבורה

בכינוס, שהתקיים ב-26.11.09 במלון "דניאל'' בהרצליה בנוכחות מרשימה של מהנדסי רכב, מנהלי מוסכים, קציני רכב בצה''ל ובמשטרה ופעילים נוספים מתחום הרכב בישראל, הצהיר גאנם חמאדה, שמונה לתפקידו לפני שנתיים: "אנחנו עומדים להקים מרכזי לימוד תיאוריה של נהיגה בכל רחבי הארץ. הגענו למסקנה שאחוז הנהגים הצעירים המעורבים בתאונות בישראל הוא גבוה ביותר, בין השאר משום שהכשרתם בתחום התיאורטי והמעשי אינה מספקת. במקביל אנחנו עומדים לחולל מהפכה במשרדי הרישוי, כדי ליצור כמה שפחות מפגש וחיכוך בין האזרח לבין פקידי משרד הרישוי''.

לדברי חמאדה יוכלו נהגי ישראל החל מהשנה הבאה להוציא רישיונות נהיגה, לחדש רשיונות ולשלם עבור רשיונות הרכב באמצעות מכונות ממוחשבות שיוצבו במרכזי הערים וימנעו מהנהגים את הצורך להטריח את עצמם למשרדי הרישוי. עוד אמר חמאדה, כי נהגים חדשים יוכלו להיבחן בחינות בתיאוריה של הנהיגה בצורה ממוחשבת במשרדי הרישוי. "קבענו לעצמנו יעד אותו אנו מתכוונים לממש בשנה הבאה - צמצום משמעותי ביותר של התורים במשרדי הרישוי'', הבטיח חמאדה.
בתמונה מימין, למעלה: אלוף-משנה (מיל) גאנם חמאדה, מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה

הכינוס רב המשתתפים נפתח בשורת ברכות, שאת הראשונה בהם השמיע אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים. בדברי ברכתו אמר ליבן, בין השאר: "המשבר הכלכלי הגלובאלי פתח הזדמנויות חדשות בתעשיית הרכב. חברות ענק יצרניות רכב עומדות על סף קריסה ומחפשות כיוונים חדשים. זה יצר את תחילת עידן המכוניות ההיברידיות והחשמליות. כאן נפתחות הזדמנויות לרעיונות חדשים בתחום תעשיית הרכב, והייתי שמח אם גם התעשייה הישראלית הייתה נוטלת חלק גדול יותר בפיתוח טכנולוגיות חדשות בתחום זה''.

ליבן, כמו דוברים אחרים בכינוס, הדגיש במיוחד את חשיבות פיתוח החינוך הטכנולוגי בישראל בתחום הרכב, נוכח המחסור ההולך וגובר במהנדסי רכב מיומנים, לא רק לתעשיית הרכב בארץ אלא גם למכוני הרישוי, למוסכים וליבואני הרכב. "אם יהיו לנו יותר מהנדסי רכב יהיו לנו גם יותר פיתוחים טכנולוגיים בתחום זה'', אמר.
בתמונה משמאל: אינג' עמנואל ליבן, יו''ר אגודת מהנדסי מכונות

עוזי יצחקי, סמנכ''ל בכיר לתנועה במשרד התחבורה, מנה את החידושים שמכניס המשרד ועוד יכניס בתחום הרכב, כמו הרפורמה על ייבוא המכוניות המקביל, המיסוי על "הרכב הירוק'' וחיוב יבואני הרכב לייבא לארץ רק מכוניות שמותקנות בהן מערכות הבטיחות החדשות ביותר. כך, למשל, החל מהשנה הקרובה ייובאו לארץ רק מכוניות שהותקנו בהן מערכות בקרת יציבות. בעתיד יחוייבו יבואני הרכב לייבא רק מכוניות שהותקנו בהם מערכות בקרת מרחק ובקרת לחץ האוויר בצמיגים.

גם יצחקי קרא להכשרת מהנדסי רכב בארץ. "אנחנו זקוקים לכוח אדם מקצועי ברמה גבוהה בתחום'', אמר. "אגפי הרישוי והרכב במשרד התחבורה מובילים את המהלכים במימוש חזון החינוך ההנדסי בתחום הרכב, ומעודדים את כל מי שמקדם את לימודי הנדסת הרכב''.

יקי אנוך, נציג איגוד יבואני הרכב, סיפר על חרדות היבואנים כשבתחילת השנה הם "נתקעו'' עם כ-80 אלף כלי רכב חדשים, שלא היו להם לקוחות. "היה לנו מלאי עצום של מכוניות ובעיקר... היסטריה. בסופו של דבר נסיים את השנה עם מכירת יותר מ-150 אלף מכוניות חדשות. עוד אמר אנוך, כי פתיחת שוק הרכב לייבוא אישי לא פגעה ביבואנים. "הייבוא האישי הוא בסך הכל כ- % 5 מהשוק. חקיקת חוק 'המיסוי הירוק' דווקא גרמה לגיאות בלתי רגילה במכירת רכב חדש, וזה היה למעשה הגורם העיקרי שגרם להוצאת הרכבים החדשים מהמחסנים''.

אבנר פלור, מנהל בכיר באגף הרכב במשרד התחבורה, הדגיש כי המוטו של הכינוס חייב להיות לימודי הנדסת רכב."יש לנו מחסור בכוח אדם מקצועי בתחום הנדסת הרכב'', אמר פלור. "אני מפנה מכאן קריאה לממשלה להעניק עדיפות לנושא עידוד לימודי הנדסת הרכב החל מבתי הספר התיכוניים''. הוא גילה, כי בשנה הבאה יוחל בפיילוט ניסיוני של לימודי הנדסת רכב בבתי-ספר תיכוניים. המכללה הראשונה שהרימה את הכפפה בתחום זה היא מכללת אפקה להנדסה בתל-אביב, שמכינה מסלול לימודים בהנדסת רכב, שהלימודים בו יחלו בשנת 2011, כשהטכניון בחיפה מקדם לימודי הנדסת רכב לתואר שני בפקולטה להנדסה מכאנית.

מהנדס שמואל בן-ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות ויו''ר הכינוס, קרא גם הוא להכשרת דור חדש של מהנדסי רכב, כולל הקניית השתלמויות וכישורים חדשים למהנדסי הרכב המעטים שפועלים במדינה. "אנחנו חייבים להכשיר מהנדסים ומכונאים לטיפול ברכב היברידי וחשמלי. כל אחד מהאומנים שניגש לעבוד ולטפל ברכב חייב ללמוד את הכל מההתחלה, מאפס. מי שהולך לטפל ברכב היברידי או חשמלי צריך להתחיל ללמוד הכל מכיתה א'. אנחנו חייבים לרוץ בתחום הזה, כי כלי הרכב החשמליים הם כבר בפתח''.

בתמונה מימין:
מהנדס שמואל בן ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב בלשכה ויו''ר הכינוס להנדסת רכב

בהמשך סקרו אורי ספקטור, מנכ''ל מכללת אפקה להנדסה וד''ר משה תשובה, ראש המחלקה להנדסה מכאנית במכללה זו, את תוכנית הלימודים המתוכננת במסלול ללימודי הנדסת רכב לתואר ראשון ומנו את המרצים המומחים שיורו את תורות הרכב החדישות לסטודנטים.

שינויים "מדהימים'' בתשתיות 
אחריהם נשא דברים ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה במשטרת ישראל, שסקר את פעילות האגף בשנה האחרונה. הוא הפתיע את המאזינים כשקבע נחרצות: "יש שיפור מדהים בתחום תשתיות התחבורה בישראל משנת 1992 ועד היום. השינויים המדהימים האלה הם אחד הגורמים בירידה הדרסטית במספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה''. ניצב בן חמו התריע על כך, שרוב ציבור הנהגים אינו מכיר כלל את אמצעי הבטיחות החדשניים שהוכנסו בכלי הרכב, וכתוצאה מכך הגורם האנושי נותר הגורם העיקרי בתאונות הדרכים. "עיקר המאמץ שלנו מופנה כעת להשפיע על תודעת הציבור בחשיבות הבטיחות בנהיגה. הגדרנו מחדש את העבירות שגורמות למרבית תאונות הדרכים, כמו מהירות מופרזת ונהיגה בשכרות, ואנחנו אוכפים בעיקר את החוק על העבריינים בתחומים אלה. אנחנו מתמקדים גם באכיפת החוק על עברייני עקיפות - אלה שעוקפים את הנהגים הממתינים בתור ושומרים חוק. בגלל המחסור במשאבים אנחנו נאלצים להתמקד בעיקר בתחומים אלה, למרות שהשקפת העולם שלי היא שחייבים לאכוף את כל חוקי התנועה''.
לדברי ניצב בן חמו, חלה השנה דווקא ירידה במספר הנהגים שנתפסו נוהגים בשכרות, בשל האכיפה המוגברת בנושא זה. "השנה ביצענו כבר כמיליון בדיקות שכרות לנהגים, לעומת 30 אלף בדיקות כאלה שביצענו לפני שנתיים. עלות הבדיקות האלה השנה הייתה כ-60 מיליון שקל. הטלנו חובה על כל ניידת לבצע לפחות חמש בדיקות נהיגה בשכרות במשמרת בכל שעות היום ובכל ימות השבוע. מתוך כמיליון בדיקות שביצענו נתפסו השנה כ-9,000 נהגים שנהגו שיכורים. אנחנו כבר רואים את ההשפעה של הבדיקות שאנו מבצעים ובחודשים האחרונים אנחנו כמעט ולא תופסים נהגים שיכורים. מגמת הנהיגה בשכרות בארץ נמצאת בירידה. זהו סימן שהצלחנו להשפיע באכיפה שביצענו בתחום זה. לדעתי, אם נאמץ את אותה גישה גם בתחומי עבירות תנועה אחרות, נגרום לירידה משמעותית בכמות תאונות הדרכים וההרוגים בהן. בעוד כמה שבועות נכניס לפעולה עוד 85 ניידות תנועה חדשות, ואני מקווה שהן יתרמו תרומה נוספת לירידה בתאונות בכבישים''.
בתמונה משמאל: ניצב אבי בן חמו, ראש אגף התנועה במשטרת ישראל

הרצאת מליאה נוספת בכינוס הייתה של אלוף-משנה שמוליק פרידמן, מפקד יחידת הניסויים בחטיבה הטכנולוגית של צה''ל. הוא הירצה באריכות ובלוויית המחשות בסרטונים על הסימולציות והניסויים שעורכים ביחידת הניסויים בכל כלי הרכב המופעלים על-ידי צה''ל.




 

 

 

 

 

 





בתמונה:
באי הכנוס מאזינים להרצאה

לאחר מכן התפצל הכינוס לשני מושבים מקבילים, שבכל אחד מהם הושמעו הרצאות מקצועיות בתחום הנדסת הרכב. בין הרצאות אלה בלטה במיוחד הרצאתו של קובי בן ארי, סמנכ''ל פיתוח רכב ממוגן של חברת "פלסאן'' של קיבוץ סאסא בגליל. החברה, שהתמחתה במיגון כלי רכב אזרחיים וצבאיים, התפתחה בצעדי ענק וממחזור מכירות של 14 מיליון דולר בשנת 2000 הגיעה למחזור מכירות של 790 מיליון דולר בשנת 2008, כשהיא פעילה בישראל, צרפת וארה''ב ומעסיקה כ-1,500 עובדים במפעלי כבישה וחרטות בסאסא, מורן, מעלות וכרמיאל. "פלסאן'' , שפיתחה ערכות מיגון מודולריות להרכבה על רכבים קיימים, היא כיום חברה מובילה בעולם בתחום מיגון הרכב, ומספקת אמצעי מיגון גם לצבא האמריקאי. "אחד היתרונות שלנו על פני המתחרים'', הסביר בן ארי, "הוא שמרבית האנשים שלנו שירתו בצה''ל ביחידות קרביות, והם מיישמים בייצור המיגון את הניסיון המבצעי שלהם''.

לקראת סיום הכינוס נערך פאנל בנושא פיתוח לימודי מקצועות הרכב והחינוך הטכנולוגי. יו''ר הפאנל היה משה קירמאייר, האחראי על הסמכת מנהלים מקצועיים במשרד התחבורה, והשתתפו בו מנכ''ל רשת בתי הספר "אורט'', צבי פלג; מנכ''ל רשת החינוך "עתיד'', ד''ר דב סולנציק; סגני האלופים אריה שם טוב ואמיר עזרא מחיל החימוש; מנכ''ל איגוד המוסכים, אילן מלמד ומנכ''ל איגוד יבואני הרכב, יהודה רודד

שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google