הפוך לעמוד הבית
מכון התקנים הישראלי  מכון התקנים הישראלי
wfeo  World Federation
of Engineering Organizations
מנורה מבטחים פיננסים   מנורה מבטחים פיננסים
הבנק הבינלאומי הראשון  הבנק הבינלאומי

שערי
חליפין
שינוי אחרון: 18.9.2017
יחידות מטבעהשער
סל המטבעות
דולר3.522
אירו4.206
ליש"ט4.770
100 יין3.162

מחקרים מגלים: שחיקת צמיגים, בלמים וכבישים מזהמת יותר ממנועי המכוניות
מאת: אלי תבור

אם עד כה מקובל היה לחשוב, כי פליטות חלקיקים מממנועי כלי הרכב הם אחד הגורמים העיקריים של זיהום האוויר על פני כדור הארץ, הרי שמחקרים חדשים הגיעו למסקנה מפתיעה: הכבישים עליהם נוסעות המכוניות מזהמים את האוויר יותר מאשר המכוניות. כך גילה ד''ר ליאוניד טרטקובסקי, מהמעבדה למנועי שריפה פנימית במרכז למחקר בהנדסת אנרגיה ושימור הסביבה, הפועל במסגרת הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון בחיפה.

בהרצאה שנשא ד''ר טרטקובסקי בכינוס ה-29 להנדסת רכב של ענף הרכב באגודת מהנדסי מכונות בלשכת המהנדסים, שהתקיים ב-26.11.09 במלון "דניאל'' בהרצליה, הוא אמר, כי "למרות שמקובל לחשוב, כי פליטות מזהמים ממנוע של רכב הם המקור העיקרי של זיהום האוויר בחלקיקים, הרי שלפליטות מתנועת כלי רכב, שמקורן אינו במנוע, יכולה להיות תרומה משמעותית לזיהום האוויר העירוני בחלקיקים''.
לדבריו, מחקרים שבוצעו לאחרונה במוסדות מחקר בעולם מראים, שתרומה לזיהום האוויר בפליטות חלקיקים שמקורם אינו במנוע, אלא בהרחפה מחדש של אבק הכביש, שחיקת משטח הכביש כתוצאה מנסיעת כלי הרכב עליו וקורוזיה של חלקי הרכב כמו שחיקת בלמים, שחיקת צמיגים ומצמדי המכוניות, גדולה יותר מפליטת חלקיקים מזהמים ממנועי המכוניות.

בתמונה משמאל: ד''ר ליאוניד טרטקובסקי, ממעבדת הרכב של הפקולטה להנדסת מכונות בטכניון בחיפה

לדברי ד''ר טרטקובסקי, החקיקה ההולכת ומחמירה בעולם בתחום פליטות מזהמים ממנועי רכב, כבר גרמה להפחתה מתמדת בתרומת פליטות אלה לזיהום האוויר בערים הגדולות. גורם זה, יחד עם תופעת העלייה במספר כלי הרכב הנעים בכבישים, הביא לכך שתרומת פליטות מזהמים מתנועת כלי רכב, שמקורן אינו בשריפת הדלקים במנוע, הולכת וגדלה עם הזמן. אולם למרות המודעות המתחזקת לחשיבות תרומתן של הפליטות שמקורן אינו במנוע, עדיין אין בעולם תקינה המגבילה את רמת הפליטות האלה. הסיבות העיקריות לכך הן מידע מוגבל יחסית שנצבר עד כה בנושא ורמת אי-ודאות גבוהה.

שחיקת צמיגי כלי הרכב נמצאה כאחד הגורמים המשמעותיים לפליטת חלקיקים מזהמים שמקורם אינו במנוע. נתונים שהתקבלו ממחקרים שבוצעו בבריטניה מצביעים על כך, שכ- % 65 מסך כל שחיקת צמיגים של כלי הרכב מתרחשת בנהיגה עירונית, למרות שרק % 5מהקילומטרז' שצובר הרכב נצבר בדרכים עירוניות. שחיקת הבלמים מתרחשת בעיקר בצמתים, ברמזורים, בפניות ובירידות חדות. כמחצית מכל החלקיקים המזהמים שפולט הרכב כתוצאה משחיקת הבלמים מגיעים לאטמוספירה. המחקרים מראים, ששחיקת משטח הכביש עולה דווקא כאשר הכביש רטוב.

גורמים משפיעים נוספים לפליטת חלקיקים מזהמים מרכב הם מהירות נסיעה גבוהה, לחץ לא מתאים בצמיגים וטמפרטורת האוויר החיצוני. דווקא במזג אוויר קר עולה שחיקת משטח הכביש, כיוון שגומי הצמיג נעשה פחות אלסטי. לפי הידע שנצבר עד כה, הסביר ד''ר טרטקובסקי, הרחפה מחדש של חלקיקים מזהמים של אבק הכביש בעת נסיעת כלי רכב עליו, מהווה את אחד המקורות המשמעותיים ביותר של פליטות חלקיקים שמקורן אינו במנוע כלי הרכב. מחקר שבוצע בצרפת הצביע על כך, שהרחפה מחדש של חלקיקים על פני כבישים עלולה להיות מקור זיהום בחלקיקים הגדול פי שלושה עד פי שבעה (!) מפליטות חלקיקים ממנועי המכוניות. לגבי תרומת הקורוזיה בחלקי הרכב בפליטת חלקיקים שמקורם אינו במנוע לא נצבר עד כה מספיק ידע היכול להצביע על רמת חשיבותה.

בהקשר זה התריע במהלך הכינוס מהנדס שמואל בן ארי, יו''ר הענף להנדסת רכב באגודת מהנדסי מכונות, כי מאחר שהיעד העיקרי בתעשיית הרכב, במיוחד האירופית, הוא הפחתת זיהום האוויר הנגרם ממנועי המכוניות, הגיעה החקיקה בתחום למימדים לא רציונליים. בן ארי אמר: "האירופים עדיין עוסקים בניסוח תקן זיהום האוויר 'יורו 6', שהיה אמור להיכנס לתוקף בשנת 2012 אבל יידחה כנראה לשנת 2014, וזאת למרות שיצרני הרכב באירופה הורידו את רמת פליטת החלקיקים המזהמים של המכוניות החדשות בכ- % 95 לאחר כניסת תקן 'יורו 5' לתוקפו באוקטובר 2009. תקן זה מחייב את כל הדורות הבאים של מנועי הרכב החדשים. תקן 'יורו 6' עשוי להביא להפחתה נוספת של עוד שני אחוזים בפליטת המזהמים, וזאת, לאחר שידוע כבר היום שהכבישים והצמיגים מזהמים יותר מאשר המנועים. והשאלה היא: האם כדאי להשקיע כל כך הרבה בצמצום נוסף של שני אחוזי פליטת מזהמים מהמנועים, במקום לטפל בצמצום פליטת חלקיקים מזהמים מהכבישים ומהצמיגים?!".
שלח לחבר
שתף





 

 

 

 

 

 
Google